• nadja123

    Dumma gynekologer (ledsen)

    Hej vänner,

    Jag är 25 år och har PCOS. Är normalviktig (mellan 60-65 kg) på 172 cm och de enda besvären jag har är oregelbunden mens (ibland ingen alls) samt lite akne.

    Jag och min partner försöker få barn. Sommaren 2013 slutade jag med p-piller och det tog 18 månader innan jag fick mens som tvingades fram av p-piller. Ett par månader innan det blev jag erbjuden att ta ett annat hormon istället för preventivmedel, men eftersom jag kände mig familjär med de pillrena jag tagit i 7-8 år kände jag att jag kör på dem.

    Körde 1 karta och fick en traditionell kartblödning i tre veckor. Veckan innan blödningen var extremt smärtsam och sista blödningsveckan var det väldigt lite som kom. Sedan hade jag tre regelbundna cyklar (31 dagar, 35 dagar, 35 dagar). Nu verkar jag ha blivit oregelbunden igen då jag är på dag 44 och ingen mens är i siktet. :shock: 

    Senast var jag hos gyn förra veckan som sa att min slemhinna såg tunn ut och det verkade inte vara någon mens på gång. Hon tyckte jag skulle vänta 4 månader innan jag hör av mig om jag inte får någon blödning och 6 månader om jag inte blivit gravid. :roll: 

    Min fråga är - VARFÖR? Har väntat i 2 år nu på att få en normal mens och ägglossning utan att någonting händer. Vet att jag behöver hjälp. Det känns som om att de inte tar mig seriöst. :cry: 

    Tips på vad jag kan göra? När jag tog blodprov sist i början på året såg läkaren att jag hade liiiite förhöjt testosteronvärde och liiiite lägre östrogenvärde än vad som behövs för att jag ska kunna menstruera. Troligtvis satte p-pillrena igång cyklarna med hjälp av östrogenet men sen tog det slut.

    Vill bara få något utskrivet så jag kan slippa vänta på att ingenting ska hända. :evil: 

    Har bokat tid hos en annan privat gynmottagning och hoppas på att de ska ta mig seriöst.

    Kram och tack för svar <3
  • Svar på tråden Dumma gynekologer (ledsen)
  • Pimpinellan

    Annan gyn och helst privat är mitt standardsvar när läkare inte lyssnar eller vill göra nåt.  Vid PCO ger man Provera för att få mens och Pergo för att få äl. Hur enkelt som helst så långt! Dra ut på det och vänta på "ingenting" är ju ingen mening.

  • nadja123
    Pimpinellan skrev 2015-08-03 17:14:05 följande:

    Annan gyn och helst privat är mitt standardsvar när läkare inte lyssnar eller vill göra nåt.  Vid PCO ger man Provera för att få mens och Pergo för att få äl. Hur enkelt som helst så långt! Dra ut på det och vänta på "ingenting" är ju ingen mening.


    Jag håller tummarna för att nästa gyn ska vara lite mer tidseffektiv.

    Om man har gles mens eller ingen alls (vet ej hur det är för mig just nu) kan man varva provera samt pergo? Någon som har erfarenhet av det?

    Kan pergo vara tillräckligt för att trigga både mens och ÄL?
  • Pimpinellan

    Har man tur kan Proveran och efterföljande mens trigga äl, men oftast behövs Pergo också. Får du äl av Pergo behövs inte Provera-då får du ju mens ändå. Om du inte blir gravid. Glad 

  • nadja123
    Pimpinellan skrev 2015-08-04 16:20:17 följande:

    Har man tur kan Proveran och efterföljande mens trigga äl, men oftast behövs Pergo också. Får du äl av Pergo behövs inte Provera-då får du ju mens ändå. Om du inte blir gravid. Glad 


    Tack så mycket för svar. Jag håller tummarna för att jag får pergotime helt enkelt. Tror att min mens antingen gått tillbaka till 90-dagars cykel som i mina tonårsdagar, eller så har jag ingen alls.

    Längtar tills nästa vecka :)
Svar på tråden Dumma gynekologer (ledsen)