• Anonym (Anna)

    Fråga om 6 månadersregeln

    Hej!

    Som jag har förstått det så skyddar man sin sgi om man jobbar heltid fram till 6 månader innan beräknad förlossning. Sen under dessa 6 månader så kan man gå ner i tid eller inte arbeta alls utan att det påverkar sgi:n.

    Jag kommer nämligen att arbeta deltid från september vilket är 7 månader innan beräknad förlossning så jag undrar om jag ändå kommer att skydda min sgi under resterande tid. Jag kommer nämligen inte ut några föräldradagar för att täcka upp deltiden eftersom min deltidslön uppnår till taket på 445 000kr (?) per år. Jag undrar alltså om min sgi kommer att vara skyddat utifrån den sgi jag har som deltidsarbetare eller måste jag fortsätta arbeta heltid fram till 6 månader innan förlossning för att skydda min Sgi?

    Tack.

    /Anna

  • Svar på tråden Fråga om 6 månadersregeln
  • Försäkringskassan

    Hej


    I ditt fall verkar du ha en deltidsinkomst som ändå når vårt inkomsttak på 10 basbelopp, 445 000 kr. Du skriver även att du kommer att arbeta med den lönen stadigvarande under minst 6 månader tid varför vi då med all sannolikhet verkar kunna fastställa din SGI efter din deltidslön.


     


    Generellt gäller att om du, innan det är högst 6 månader kvar till beräknad förlossning, har arbetat stadigvarande under en tid av minst 6 månader så är du skyddad i den SGI (sjukpenninggrundande inkomst) som du hade innan du gick ner i tid.


     


    För att du ska få ut föräldrapenning enligt ditt arbete för de första 180 sjukpenningnivådagarna behöver du dessutom ha haft rätt att stå i en SGI minst 8 månader (240 dagar) före beräknad förlossning/barnets födelse.


     


    Går du ner i tid innan det är högst 6 månader kvar så behöver du, för att vara fortsatt skyddad i din tidigare SGI, direkt första vardagen efter vara aktivt arbetssökande på samma nivå som din SGI är fastställd på. Det ska du fortsätta med till barnet föds.


     


    Du kan även fylla upp med föräldrapenningdagar upp till tidigare nivå eller studera med rätt till löpande CSN stöd under hela tiden fram till det barnet föds.


     


    Hälsningar


    Robin handläggare


     

Svar på tråden Fråga om 6 månadersregeln