• Äldre 3 Aug 20:43
    850 visningar
    10 svar
    10
    850

    Vilken sås kan göras på gräddfil??

    Jag behöver en sås till kycklingen ikväll och jag har en burk med gräddfil. Vad kan jag göra med den? Någon kall sås att doppa i vore inte fel men går det att göra med några kryddor bara?

  • Svar på tråden Vilken sås kan göras på gräddfil??
  • Äldre 3 Aug 20:46
    #1

    Klart det går!

    Lite salt, peppar och paprika räcker en  bra bit.

    Lite tacokrydda och ketchup/tomatpuré

    Mynta och citronrasp

    Vad har du hemma?


    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Äldre 3 Aug 20:48
    #2

    Sweet chilisås i...

  • Äldre 3 Aug 20:49
    #3

    basilika, salt och peppar!

  • Äldre 3 Aug 20:50
    #4

    Har du feta ost så mosa den med i också, såå gott!

  • Äldre 3 Aug 20:52
    #5

    Har nästan inget ni skriver hemma men jag har förstås salt, peppar, paprikapulver och curry.

  • Äldre 3 Aug 20:58
    #6
    Tihi skrev 2015-08-03 20:52:17 följande:

    Har nästan inget ni skriver hemma men jag har förstås salt, peppar, paprikapulver och curry.


    Ha i allt det (eller... inte ALLT, men lite av varje)!
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Äldre 3 Aug 21:01
    #7
    Aniiee skrev 2015-08-03 20:58:38 följande:
    Ha i allt det (eller... inte ALLT, men lite av varje)!
    Tror du det blir gott på allvar?

    Det är ungefär 2,5 dl gräddfil så hur många mat/skedar av varje ska jag satsa på ungefär? Jag vet att jag måste smaka av förstås men så jag har något riktmärke.
  • Äldre 3 Aug 21:06
    #8
    Tihi skrev 2015-08-03 21:01:28 följande:
    Tror du det blir gott på allvar?

    Det är ungefär 2,5 dl gräddfil så hur många mat/skedar av varje ska jag satsa på ungefär? Jag vet att jag måste smaka av förstås men så jag har något riktmärke.
    Nej, jag tror inte att det blir gott på allvar. Jag VET att det blir gott på allvar att blanda salt, peppar, paprika och curry. Det är så basic standard i köket man kan komma.

    Det var länge sedan jag använde mått till sånt, men säg.... en halv tesked salt, ett kryddmått peppar, en halv tsk paprika och en tsk curry. Det borde funka.....
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Äldre 3 Aug 21:07
    #9

    några droppar vitvinsvinäger, massor med dragon (torkad i kryddburk går bra), lite salt och peppar

  • Äldre 3 Aug 21:22
    #10
    Aniiee skrev 2015-08-03 21:06:05 följande:
    Nej, jag tror inte att det blir gott på allvar. Jag VET att det blir gott på allvar att blanda salt, peppar, paprika och curry. Det är så basic standard i köket man kan komma.

    Det var länge sedan jag använde mått till sånt, men säg.... en halv tesked salt, ett kryddmått peppar, en halv tsk paprika och en tsk curry. Det borde funka.....
    Då litar jag på dig och testar. Tack! Skrattande

    Jag ska köpa hem det ni andra har skrivit också och testa nästa gång det är dags för en dipsås till kyckling.
Svar på tråden Vilken sås kan göras på gräddfil??