• Anonym (Less och ledsen)

    Rädda relation med otroligt egoistisk mamma? Hjälp?

    Hej allihopa!

    Jag skulle mer än gärna ta emot tips på hur jag ska gå vidare med min relation till min mamma.

    Lite bakgrundshistoria:

    Vi har väl aldrig riktigt kommit överens. Fast vi har ändå vad många skulle kalla en bra relation. Vi pratar om saker i förtroende(som hon visserligen har svikit också...men men) till varann osv. Som en mor och dotter. Ringer varann ofta osv. Men för att korta ner en väldigt lång historia, så vill jag ha sagt att vår relation är på väg att ta slut. Hon fullständigt kväver mig i avseendet att hon ALLTID ska ha allt på SITT vis. Exempel: Hon bor inte i samma stad, så vi får åka och hälsa på varann när tillfälle ges. Nu var det hennes tur att komma till mig, till ett nytt hus som jag och min man har köpt dessutom! Så när hon väl är här, och jag stolt ska visa upp mitt drömhus, så ska hon istället prata om sitt, visa vad hon shoppat. osv. Först när jag säger "men mamma kan jag inte få visa mitt hus?", så säger hon "jaha, ojdå" och reser sig från platsen där hon dukat fram allt hon ska visa mig. Sen tar hon knappt notis om huset, visar inget större intresse. Det känns inte så överdrivet roligt. 

    Annat exempel: Är vi hos henne och tex ska laga mat ihop, så kommenderar hon ut vad man ska göra likt en kapten. Man får aldrig själv bestämma hur det ska dukas, skäras, läggas upp osv. Allt som är rolig eller extra viktigt tar även hon över. Men visst, jag köper det, det är ju trots allt ändå hos henne. Hennes hem. Det respekterar jag fullt ut. MEN, nu när hon var hos mig (händer alltid när hon är hos mig), så såg jag såå fram emot att så fixa och dona i MITT eget kök, bland mitt porslin, duka på mitt sätt. Men nej, då kör hon fullständigt över mig. Gör på hennes vis, drar fram serviser som jag inte alls vill ha fram. Ingen fråga hur jag vill ha det, om vi kan göra si eller så. Hon bara kör på. Varför säger jag inget? Jo, jag har under flera år provat det, men då blir hon arg och säger att JAG är sur och att jag ska "sluta bråka"(trots att jag är lugn). Så fort jag inte håller med henne, inte låter henne bestämma PRECIS ALLT så är det "sluta bråka"/"suck,jag orkar inte bråka!".  Och tro mig, jag har provat säga till på såååå många olika vis. Så den här gången så lät jag bli, jag släppte allt och gick och satt mig i ett annat rum. Inte ens i MITT eget hus, fick jag bestämma. INGENTING fick jag bestämma, inte ens mitt eget humör då hon märkte att jag var ledsen över att bli överkörd. Då blev hon arg/sur själv för att jag inte ville göra det jag blev tillsagd, och hon förstod ju inte alls att man inte vill bli behandlad som en slav (än mindre i sitt eget hem).

    Annat exempel: Det fanns EN sak jag ville göra med henne när hon besökte mig. Det var att visa henne vårt nya område som vi hade flyttat till. Känns ju ganska självklart att man vill det för sin mamma liksom? Se vart barnbarnen kommer växa upp osv? Den här ENDA saken fick jag tjata om, och tillslut så blev det ändå inte av. (Även det har hänt förut) Det enda hon gjorde och lade fokus på(och pratade stup i ett om) var alla affärer hon skulle hinna besöka. Så åter igen ignorerades mina känslor och mina önskemål. 

    Annat exempel: Jag försöker ändå ge henne en inblick i mitt liv så gott det går. Och nånstans så tänker jag att om hon vet att jag och min man har det ekonomiskt ordnat, så kan hon känna sig trygg i det liksom. Så, en kväll går jag igenom med henne lite snabbat, i en diskussion, att jag och min man har fixat alla försäkringar man borde ha, pensionspar, ja allt sånt där (utan att nämna summor). Men då istället så får jag nästan en utskällning, eller istället för att säga "ja, men vad bra att ni har tänkt på det!" så låter det tvärtom. Jag måste då försvara mig, och försöka övertala henne att det är bra att ha försäkringar på huset. 

    Det är så enormt enormt ENORMT mycket mer, kan aldrig få ner det här. Men hur ska jag lyckas ha en relation till en sån här egoistisk människa? Sen hon åkte så har jag knappt velat prata i telefon med henne. Det går bara inte. Hur fixar man en relation där en part inte förstår, hur man än förklarar? 

  • Svar på tråden Rädda relation med otroligt egoistisk mamma? Hjälp?
  • Anonym (fredde)

    Tänk på att både narcissister och sociopater är ganska vanligt. I olika grader.

  • Anonym (Less och ledsen)

    Ja, det där hjälpte ju mig inte mycket....=/

  • Anonym (Mormor)

    Sån är min mormor och min mamma har drag av det. Jag har hanterat det så att jag inte berättar för dem, visar ingenting eller så. Jag vet att de ändå inte är intresserade. Jag förväntar mig inget från dem men lyssnar när de pratar om sitt. Vi har ingen bra relation men det är enda sättet jag kan göra på. De tycker nog att vi har det. Det går inte att ändra dem och jag vill inte bli besviken mer.

  • Anonym (Less och ledsen)

    "Sån är min mormor och min mamma har drag av det. Jag har hanterat det så att jag inte berättar för dem, visar ingenting eller så. Jag vet att de ändå inte är intresserade. Jag förväntar mig inget från dem men lyssnar när de pratar om sitt. Vi har ingen bra relation men det är enda sättet jag kan göra på. De tycker nog att vi har det. Det går inte att ändra dem och jag vill inte bli besviken mer."

    Ja, det är så jag gör idag. Lyssnar på hennes prat, om sitt hela tiden. Men sen plötsligt, så kanske hon frågar "Hur är det med dig då, hur går det med huset?" Och VARJE eviga gång så går jag på den niten. Jag blir givetvis jätteglad och pratar glatt om "mitt", för hon sen ska kunna visa sin ignorans ännu mer sen. Tror jag har berättat säkert 5 gången om vissa saker i mitt liv, som hon "inte minns"... =( Men ja, du har rätt, kanske är det så vår relation kommer se ut fram över, som eran. Känns dock hemskt, men kanske är nödvändigt.

  • Anonym (Liknande)

    Jag har liknande problem med min mamma, och vill dela med mig av saker som fungerat för mig.

    1. Du uppför dig som att hon är den mamma du önskar att hon vore (tex tycker det är roligt att se hur bra du har det), i stället för att acceptera henne som den mamma hon faktiskt är. Om du i stället går in för att förstå hur hon fungerar kan du förhoppningsvis hitta ett förhållningssätt som fungerar
    2. När du berättar hur bra ni har det tycker hon att du skryter. Jag förstår precis hur du menar, men när jag läser din beskrivning låter det lite skrytsamt. Hon förstår inte suftet, så låt bli att prata om det. Se punkt 1
    3. Jag menar inte att du ska låta henne bestämma över er relation, jag menar bara att du ska acceptera henne från en vuxen person till en annan

  • Anonym (Mormor)

    Det är en sorg när mn inser att släktingar inte lever upp till de förväntningar man har. Jag vill att min mammadag vara som andra mammor men hon är inte det. Det finns goda stunder också men de får inte göra att man börjar hoppas på att hon ska ändras. Jag träffar en del barn till aktiva missbrukare och på många sätt är det likt. Valet står mellan att säga upp kontakten eller ha kontakt på det sätt som funkar. Det som inte går att välja är att göra så att föräldern eller relationen till föräldern blir som man egentligen vill.

  • Anonym (Less och ledsen)
    Anonym (Liknande) skrev 2015-08-03 21:57:53 följande:

    Jag har liknande problem med min mamma, och vill dela med mig av saker som fungerat för mig.

    1. Du uppför dig som att hon är den mamma du önskar att hon vore (tex tycker det är roligt att se hur bra du har det), i stället för att acceptera henne som den mamma hon faktiskt är. Om du i stället går in för att förstå hur hon fungerar kan du förhoppningsvis hitta ett förhållningssätt som fungerar
    2. När du berättar hur bra ni har det tycker hon att du skryter. Jag förstår precis hur du menar, men när jag läser din beskrivning låter det lite skrytsamt. Hon förstår inte suftet, så låt bli att prata om det. Se punkt 1 smile5.gif
    3. Jag menar inte att du ska låta henne bestämma över er relation, jag menar bara att du ska acceptera henne från en vuxen person till en annan


    Ja, jag försöker hela tiden förstå mig på henne. Ibland känns det som jag inte hör annat än att försöka klura ut hur hon fungerar. Jag har hela min uppväxt typ gått som på nålar hemma för att inte göra några "fel", som kan reta upp henne. Försökt hålla mig neutral. (Men hon har ändå lyckats göra så jag har vissa "men" än idag från jag bodde hemma).

    Sen förstår jag vart du vill komma med "skrytet". Men är det inte också lite så att man ska kunna skryta inför ens egen mamma? (Men det var inte skryt som sagt)
  • Anonym (Less och ledsen)
    Anonym (Mormor) skrev 2015-08-03 22:03:34 följande:

    Det är en sorg när mn inser att släktingar inte lever upp till de förväntningar man har. Jag vill att min mammadag vara som andra mammor men hon är inte det. Det finns goda stunder också men de får inte göra att man börjar hoppas på att hon ska ändras. Jag träffar en del barn till aktiva missbrukare och på många sätt är det likt. Valet står mellan att säga upp kontakten eller ha kontakt på det sätt som funkar. Det som inte går att välja är att göra så att föräldern eller relationen till föräldern blir som man egentligen vill.


    Usch vad tragiskt det låter när du skriver så där. Men det är så mitt i prick. Tyvärr.

    Min mamma har dock varit "bättre" förut. Men nu sista åren så börjar det verkligen spår ur. Det är lite som hon också ska försöka lära mig saker, uppfostra mig igen. Fast jag är ju en bra bit från det stadiet.
  • Anonym (Kjl)

    Problemet verkar vara att du inte säger ifrån o sätter gränser på rätt sätt. När hon kör över dig i ditt eget hus säger du STOPP, sluta. I vårt hem bestämmer vi o inte du o vi vill ha den andra servisen. Låt henne bli arg då, världen går inte under för det.

    Ge dig inte in i några diskussioner bara.

  • Anonym (uber)

    Det går inte göra om andra. Det bästa man kan göra är att acceptera människor så som de är och sedan välja hur man förhåller sig till det. Man behöver ju inte umgås med människor som man inte trivs med. Eller rättare sagt bör man inte ungås med människor som man mår dåligt av. Det man sedan får göra privat i sin kammare är att sörja den relationen man önskar att man skulle haft. Det är väl den svåraste biten.

Svar på tråden Rädda relation med otroligt egoistisk mamma? Hjälp?