• Anonym (Lgh)

    Köpa ytterligaren en lägenhet?

    Hej,
    Vi är två personer, båda fast anställda. Bor 15 min utanför Sthlm innerstad. Han har 35.000 och hon 25.000 kr innan skatt per månad. Inga andra lån eller krediter och heller inga barn.
    Köpte för ca 6 månader sedan en lägenhet med renoveringsbehov för ca 2.3 miljoner. Idag är den omvärderad till ca 2.65 miljoner. Fortfarande inte renoverad så värderingen är räknad med det. Precis dragit i gång renoveringen då ville spara undan lite mer innan vi drog i gång.
    Har en avgift på ca 3.600 kr och betalar ca 4000 kr på lånet och ränta. Har fasta utgifter på ca 14.000 kr varje månad och boende och mat inräknat. Har idag lån på ca 1.9 miljoner på själva lägenheten.
    Till frågan, vi funderar idag på att köpa ytterligare en lägenhet i närområdet. Denna kommer vi hyra ut i dagsläget men ser det mer som en långsiktig investering. Skulle isåfall vara en etta eller mindre två för ca 1,5 miljoner. 
    Så, kan vi låna upp vår nuvarande lägenhet till 85 % och och använda den summan som handpenning till nya lägenheten för att sedan öka på nuvarande lånet. Med andra ord låna på nuvarande upp till 85 % ha det som handpenning för att ta ett nytt lån på nya lägenheten för att sedan lägga ihop lånen till ett?
    Tankar och idéer tack! 
  • Svar på tråden Köpa ytterligaren en lägenhet?
  • Almina

    Det kan nog finnas några problem med ert upplägg. Ett av dem är att de flesta bostadsrättsföreningar inte tillåter att man hur ut lägenheten i andra hand om man inte har giltigt skäl (jobba på annan ort, prova att vara sambo etc).

  • Steven01

    Som investering är det också tveksamt att riska så mycket pengar med den avkastningen, för även om ts och andra inte tror det kommer inte priserna öka i all oändlighet.

  • Anonym (Räkna på det)

    Ni ska alltså öka er skuldbörda för att spekulera på bostadsmarknaden? Det kan funka, så länge räntorna är låga och inte marknaden kraschar.

    Det finns några saker ni bör tänka på.

    Om räntan går upp till normala 4 procent så får ni en ränta på ca 7500 kr på ert höjda bolån. Ni kanske också måste amortera eftersom ni är så högt belånade. Om ni måste amortera 2 procent så får ni då utöver räntan en amortering på ca 3600 kr i månaden.

    Ni kommer då att ha en boendekostnad, innan ni har betalat övriga räkningar på ca 10.000 kr. Så ni kan ju anta att era kostnader kommer att öka rejält.

    Sen ska ni hyra ut er andra lägenhet. OM föreningen säger ja till att ni hyr ut, vilket är tveksamt, så ska ni skatta för era inkomster om de överstiger 40.000 per år. Hur mycket hade ni tänkt att ta för lägenheten?

    Om marknaden kraschar så kan det hända att ni står med en lägenhet som ni inte får igen pengarna på. Räkna även med att ta en förlust på ca 30 procent på den lägenheten som ni istället får betala i lån på er nuvarande lägenhet. Samt att om ni vill flytta från den lägenhet ni har idag kanske ni inte kan lösa lånen om marknaden har gått ner. Har ni råd med det?

    Det är inte alltid dåligt att investera i fastigheter, men just nu, med en glödhet bostadsmarknad med allt fler som spår en nedgång om 3-4 år så är det väldigt stor risk. Och er inkomster är inte jättehöga och ni är därmed ganska sårbara.

  • Sockervaddspinnen

    Jag lämnade en trea, BR, i Stockholms innerstad för att låta bygga ett arkitektritat hus på landet. Innan huset var klart så köpte jag en stor etta (med möjlighet att bygga om) i en annan stadsdel, men fortfarande i innerstan. Den lägenheten hyr jag ut på permanent basis till en och samma kvinna. När jag själv behöver lägenheten så meddelar jag henne en tid i förväg så ser hon till att vara borta därifrån under perioden som jag ska vara där.

    Helt okej för BRF, bra upplägg för kvinnan och en grymt bra investering för mig.

  • Anonym (kråkan)

    Kolla med föreningen , ofta får man bara hyra ut i ett år och ska ofta ha skäl. Tänk också på att det verkar komma ett amorteringskrav de närmaste åren, så att ni fixar det. Annars kan det säkert vara en bra affär och faktum är att andrahandsuthyrning skapar hyreslägenheter till studenter som inte kan få lån och de som bara vill bo en kortare period i en stad.

    Jag hade däremot inte belånat upp till 85 % ,om jag inte hade mera cash så hade jag avstått om jag var ni. Att ta risken att förlora ingår i möjligheten till vinst men att förlora ett antal hundratusen är bättre än att hamna med en skuld på samma belopp. Att investera i bostadsrätt är bättre om man har nån halv eller hel miljon över och är säker på att man inte behöver få loss pengarna snabbt.

  • Anonym (Hur?)

    Men det är väl ganska vanligt att föräldrar köper en lägenhet till sina studerande barn men hur gör dom då? Skriver dom lägenheten på en kanske omogen 20-åring eller står den på föräldern och föräldern får "hyra" ut den till barnet? Tänkte på det ni skrev om att föreningar inte tillåter att någon annan än köparen bor där? Betyder det i praktiken att en förälder inte kan köpa en lägenhet som är till barnet fast föräldern står som ägare?

  • Anonym (kråkan)

    @hur : jag har köpt br till studerande barn. Brf krävde att hen var 10% delägare och så mycket hade hen ihopsparat. Vi föräldrar står som ägare till 90%.. Barnet betalar hyran och räntan. Man måste vara ägare till en viss % ofta 10 ibland 50 för att få bo i brf men vem som betalat är inte samma sak som att äga. Man kan göra som du säger och skriva hela lght på barnet fast man själv stått för all cash och hela lånet men jag skulle inte göra så och jag har blivit varnad av folk som arbetar på bank att göra så. Inte bra att stå för ett lån om man inte äger det som är pantsatt för lånet.

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (kråkan) skrev 2015-08-04 15:29:23 följande:
    @hur : jag har köpt br till studerande barn. Brf krävde att hen var 10% delägare och så mycket hade hen ihopsparat. Vi föräldrar står som ägare till 90%.. Barnet betalar hyran och räntan. Man måste vara ägare till en viss % ofta 10 ibland 50 för att få bo i brf men vem som betalat är inte samma sak som att äga. Man kan göra som du säger och skriva hela lght på barnet fast man själv stått för all cash och hela lånet men jag skulle inte göra så och jag har blivit varnad av folk som arbetar på bank att göra så. Inte bra att stå för ett lån om man inte äger det som är pantsatt för lånet.
    Aha. Men då måste barnet stå med som ägare till en viss procentsats alltså. Bra att veta.

    Lite OT men visst är det så att en ägare till en BR inte går att "hitta" eftersom att det inte finns något fastighetsregister på BR? BR är ju bara "lösgods" eller vad det kallas om jag förstått rätt? Ett hus går det ju att hitta ägaren på lätt men inte en BR väl?
  • Anonym (kråkan)

    Jo brf har dels uppgifter om ägare och dels om lån med lägenheten som säkerhet. Mäklare är skyldiga att kolla sådant. Och banken som lånar ut pengar vill förstås veta. Och en andrahands hyresgäst. Men jag vet inte om "vem som helst" kan få ut uppgifterna.

Svar på tråden Köpa ytterligaren en lägenhet?