• corvan

    första barnet blev barnen

    Efter en väldigt omtumlande dag har vi fått till oss att vi ska få två istället för en. Jag är nu precis i vecka 12. jag söker egentligen liknande, med eller utan tidigare erfarenhet av tvillingar. Hur mår ni, hur går det? Rädslor, mål? Ja allt vill jag höra oco få tips! Jag bröt ihop totalt (otacksamt jag vet) men nu känns det bättre, och det börjar sjunka in! Någon mer här ute?

  • Svar på tråden första barnet blev barnen
  • Pedalen

    Först och främst, grattis!
    Var med om samma sak, fick veta i v 11 att vår tvåa i själva verket var nr 2 och 3. Jag bröt också ihop, sambon med, och det tog flera veckor innan känslan av att ha 'drabbats' gick över.

    Mitt bästa tips i graviditeten är att ta det som det kommer, inte ta ut massa oro i förväg. För vår del kändes det som att vården hela tiden betonade att det var en riskgraviditet, och talade om vad som kunde gå fel. Vi försökte istället fokusera på att allt var bra för stunden, och inte tänka för långt fram.
    Här fick vi möjlighet att komma till spec.mödravården och träffa föräldrar med tvillingar som var några månader, de hade massor av tips och råd och det var verkligen värdefullt!

    Om ni har möjlighet att vara hemma länge tillsammans så ta den, man behöver vara två för det är dubbelt jobb. Försök också att inte ha för stora förväntningar eller förhoppningar på vad ni kommer orka, hinna och klara, varken under graviditeten eller första tiden efter förlossningen. Då blir allt man fixar en bonus! Förbered och ha så mycket som möjligt klart innan v 30, sen är man stor och tung och trött, och det är ju inte säkert man går tiden ut.
    Prata också igenom vad ni har för förväntningar på relationen efter att barnen kommit, så ni är på samma våglängd och kan funka som ett team.

    Att bära, föda och ha tvillingar är galet häftigt trots att det ibland är tufft som tusan, lycka till och njut av resan!

  • corvan

    Åh tack för ditt svar. Ja jag känner mig rätt nollad. Jag tvekar inte en sekund på att vi inte klarar det,vi är väldigt starka ihop och jag är galet målmedveten (Näst intill manisk) när jag är såhär fokuserad på att klara något.

    Vår situation ser ut som så att Vi har villa, liten häst gård, med två hästar och två stora hundar. Helt ärligt så det första jag tänkte på var ridningen.. Dock tänker jag steget längre så är det ju så att jag rider så länge jag mår bra och med förstånd. Jag kommer prioritera mig min kropp och mående före jobb och måsten (en lyx som inte alla har kanske) och vi har jätte stöttande familjer.

    Jag vet egentligen inte Vad jag är rädd för.. Vi ville ha två tätt och nu blev det ju så typ. Men ja.. Man tappar fotfästet helt enkelt.

    Och som du säger är det nog bra att sänka krav och mål, det har jag svårt för men får jobba på det. Hoppas det finns bra kurser.. Vi väntar på NIPT/NIFTY testet som vi gjorde idag nu bara. Då får vi veta kromosomavvikelser åså, vi Valde själva att göra det privat trots att jag är närmare 25 än 30. Så nu nojar jag över att ett foster ska vara sjukt med! Hjärnspöken

  • Pedalen

    Hjärnspökena är värst! Annars har jag upptäckt att man klarar mer än man tror, och när man tänker att man inte orkar en minut till så kör man ett par veckor igen. Att ha ett bra nätverk är guld värt, mina svärföräldrar bor nära och har varit ett jättestöd för oss. Mina föräldrar bor längre bort, men har kommit och stannat längre perioder och då hjälpt till med ex städning, lagat matlådor, trädgårdsfix och barnpassning.
    Nu hade ju jag en treåring innan, vilket gjorde att jag inte kunde ge mig iväg på vad som helst. Hade jag fått tvillingarna först hade jag nog kunnat hitta på mycket mer och vara mer aktiv med mina fritidsintressen.

    Jag tror precis som du, lyssna på kroppen. Jag mådde jättebra länge, sen var det storleken som satte stopp för vissa aktiviteter. Fick ganska få fysiska besvär, foglossning på slutet mest.

  • corvan

    Jag får upp hoppet lite när jag läser det du skriver :) sen så ska jag nog akta mig för att läsa dessa skräckhistorier där föräldrarna är helt slutkörda, förhållanden brister osv. För så ska det inte bli för oss... En natt med lite sömn och mycket oro inatt iallafall. Det blir att rensa huvudet ihop med hundar och hästar i skogen idag tror jag.

  • Pedalen

    Mina killar fyller ett år idag, det har varit det mest lärorika, lyckligaste men också jobbigaste året i mitt liv!
    Vi bestämde tidigt att inte låta små konflikter ta stor plats. Vi är bägge två trötta och slutkörda i perioder, och vi har försökt att bita ihop istället för att gnälla på varandra. Det tar energi som behövs på andra ställen.
    Låter klokt att rensa hjärnan, låt det ta den tid det tar att bearbeta och acceptera, det är ju trots allt ett chockbesked!

  • corvan

    Åh härligt för er:) vi fick precis tid för ultraljud nästa vecka, på det egna sjukhuset (igår Var vi i Göteborg) för att kolla lite extra..

    Första bm jag pratade med var en riktig idiot.. Menade på att dom inte behöver veta om det är två nu för det får dom ändå se sen osv. Jag sa det att kanske är det så Att JAG behöver stöd, för det inte var som jag tänkt och att jag mår dåligt (även om det kommer bli bra så är man kaos i huvudet n), men då förstod hon väl att jag menade Allvar. Det är ju första graviditeten med så då är allt nytt ändå så det räcker och blir över. Hoppas att allt kommer gå bra...

  • corvan

    Pedalen, hur mådde du i kroppen i grav och (om man får fråga) förlossningen osv? Känner du att du behövde/fick det stöd du ville osv?

  • FruNyfiken

    Grattis till tvillingar!
    Jag var i V.8 när jag fick veta att jag väntade två. Vi hade då ett barn sedan tidigare. Jag blev inte chockad alls, tyckte bara att det var jättekul från början.
    Och man klarar mycket mer än vad man tror! Ärligt talat kändes första tiden otroligt lätt, till skillnad mot nu, när de är fyra år och är överallt. I och för sig hade jag ju ett barn sedan tidigare, så jag visste ju hur det var med en i alla fall.

    Ett tips som jag fick, som fungerade jättebra för oss, var att se till att de får samma tider och rutiner. Byter man på en byter man på andra, äter en får också den andra äta, ska en sova lägger man båda etc. Det tog bara något dygn att få in båda på samma sov- och mattider och det underlättar verkligen.

    Lycka till!

  • Pedalen

    Instämmer med fruNyfiken! Försök synka så långt det är möjligt, det är skönt om de sover och äter samtidigt, då sparar man tid och hinner ev vila själv!

    Jag mådde illa första 15-18 veckorna, men inte så illa att jag behövde hålla på att kräkas, bara småäta lite.
    Fick rätt mkt foglossning, så sista 10 veckorna var jag inte så aktiv, men jag fixade att jobba och göra allt vardagligt, bara lite långsammare. Har fattat att foglossning är väldigt individuellt och att det kan vara värre om man har varit gravid innan.
    Mina killar är enäggs och delade moderkaka + hade bara en tunn skiljehinna, så vi var på väldigt täta kontroller på spec. Ultraljud varannan vecka fram till v 26, och sen ultraljud och flödesmätning var tredje vecka tills de föddes. Detta pga att det betraktas som en riskgraviditet när det är den typen av tvillingar.
    På slutet tappade min tvåa lite i storlek, och vi blev igångsatta i v 37+3, för att han inte skulle bli svag i magen.
    Igångsättningen gick bra och det tog ungefär tre timmar från etablerade värkar tills de var ute. De föddes med sex minuters mellanrum. Bägge låg med huvudet nedåt och det var en helt okomplicerad förlossning.
    Efteråt tyckte jag att jag återhämtade mig rätt fort, fortare än med storebror. Var lite trött och öm i musklerna första dagarna men sen kände jag mig ungefär som vanligt.
    Så det behöver absolut inte vara värre att vara gravid med två än med en!

  • Pedalen

    Oj, missade ju hälften!
    Jag tyckte jag fick bra stöd. Min bm på Mvc kände jag ju sen första graviditeten och hon var jättebra. Cool och erfaren. På spec träffade jag flera olika läkare, de flesta bra, nån som var katastrof. Efterhand lärde vi oss vem som var bra och inte, så vi sparade våra frågor till den läkaren vi kände förtroende för!
    Enda stället jag tyckte var sådär var BB, där kändes det som att de trodde att jag hade stenkoll eftersom jag hade barn tidigare. Men jag hade ju inte stenkoll på tvillingar... Åkte hem efter tre dagar och lärde mig dubbelamma på egen hand hemma.
    När jag väntade mina fanns det en facebookgrupp som hette tvillingar 2014, där kunde man ställa frågor och få pepp och tips, jättebra tyckte jag! Kolla om det finns nån för er också!

Svar på tråden första barnet blev barnen