• Äldre 4 Aug 06:49
    4295 visningar
    10 svar
    10
    4295

    Flytta till Karlstad?

    Hej!

    Ni som bor i Karlstad, vilka områden är bra och vilka ska man undvika. Barnvänligt och cykekavstånd till centrum. Eljusspår är av intresse.

    Det verkar som om kommunen satsar på barn och utbildning samt har fina parker osv som barnen kan aktiveras i. Någon som har mer inside information? Alltså, finns det saker att göra med barn på helger och ledigheter? I vår nuvarande ort är det väldigt dåligt med sådant.

    Tack för svar från er värmlänningar :)

  • Svar på tråden Flytta till Karlstad?
  • Äldre 5 Aug 02:07
    #1

    Beror på vilken ekonomi man har, om man ska hyra eller köpa och vilka preferenser i övrigt.

  • Anonym (Krono­parken­)
    Äldre 5 Aug 03:24
    #2

    Kronoparken helt klart. Underbart område, cykelavstånd till stan och närhet till skog och el-ljusspår. Bra skolor och underbara människor.

  • Äldre 5 Aug 08:49
    #3

    Ironi, #2 ? Kronoparken ligger nästan en mil utanför centrum och om det inte hänt nåt radikalt sen jag bodde i Karlstad för fyra år sen så är det en av de stökigaste stadsdelarna.

    Jag bodde på Herrhagen. 10 min promenad från centrum, jättemysig stadsdel. Men dyr!

  • Äldre 5 Aug 13:30
    #4
    annieh897 skrev 2015-08-05 08:49:35 följande:

    Ironi, #2 ? Kronoparken ligger nästan en mil utanför centrum och om det inte hänt nåt radikalt sen jag bodde i Karlstad för fyra år sen så är det en av de stökigaste stadsdelarna.

    Jag bodde på Herrhagen. 10 min promenad från centrum, jättemysig stadsdel. Men dyr!


    Ja, om Kronoparken har cykelavstånd till stan så har Karlstads alla tätortsområden det... Det är sju kilometer till centrum. Det går dock väldigt mycket bussar, vardagar behöver man sällan vänta längre än en kvart på nästa buss som går in till stan.

    Kronoparken är Karlstads största stadsdel, och inte hela är stökig."Stöket" är främst koncentrerat till de områden som har hyresrätter ägda av Riksbyggen, resten av Kronoparkens hyresrätter ägs av KBAB, och där bor det mest barnfamiljer och studenter (Universitetet ligger på Kronoparken). Där finns det också radhus och villor.

    Herrhagen är ökänt, för där håller de kriminella MC-gängen till. Där skulle inte jag vilja bo, även om det för all del är mysigt med fina hus och närhet till centrum.
    Anonym (Kronoparken) skrev 2015-08-05 03:24:13 följande:

    Kronoparken helt klart. Underbart område, cykelavstånd till stan och närhet till skog och el-ljusspår. Bra skolor och underbara människor.


    "Bra skolor". Nej. Inte mellan- och högstadieskolan. Ingen jag känner som har eller har haft barn där tycker att det är en bra skola, av flera skäl. Många som bor på Kronoparken och har möjligheten, låter sina barn gå på någon annan skola.

  • Äldre 5 Aug 16:41
    #5

    Tack för era synpunkter!

    Vi kommer troligtvis hyra till en början då jag pluggar. Dock gärna i samma område som vi senare köper hus/radhus så vi slipper flytta barnen från skola och kompisar.

    Kronoparken har jag googlat en del och det verkar vara delade meningar om det området. Det verkar vara barnvänligt men jag är skeptisk.

  • Anonym (elin)
    Äldre 5 Aug 17:04
    #6

    Då skulle jag rekommendera Kvarnberget/sommaro för lägenhet och sommaro för framtida villa. Är jättefint område med blandade hus. Är dock ett av de dyrare områdena vad gäller köp av hus. Bra skolor, både Kvarnbergsskolan samt friskolan Stellatus som är Montessori. Nära Mariebgergsskogen och Jakobsbergsskogen med elljusspår.

    Ett annat fint område (och något billigare tror jag är Råtorp, ett äldre villaområde mysigt med fina hus (men nära järnvägen). I södra Råtorp finns bybyggda lägenheter. Granne med stora Sannaskogen där det är fint att springa och cykla.

    Norrstrand har också fina hus, med hyreslägenheter (med mindre privata värdar) bland villorna.

    Skolor i Råtorp och Norrstrand har jag dock dålig koll på.

    Det finns en del att göra men man ska nog inte bo i Värmlandd om man inte gillar friluftsliv, det är trots allt mycket sånt som finns :). Men det finns också många idrottsföreningar och mycket bra kulturskola. Biblioteket har en del aktiviteter pch Arenan visa inte bara de största filmerna. Värmlands Museum har bra barnaktiviteter, det finns lekland i Nöjesfabriken, fint badhus men lite dyrt om man vill dit ofta och bara simträna med familjen, operan har ju en del att se och teaterföreningen arrangerar också teater "utifrån", brukar också arrangeras bra lovaktiviteter av kommuner och andra. Så är det ju nära till vattnet nästan överallt.

    Bor ni på Kvarnberget har ni nära till badplats på sommaren och bra skridsko/skidvik (Mariebergsviken) på sommaren.

    Det finns vissa möjligheter att hyra på Marieberg också vilket är ett kanonfint område (precis vid nämnda vik).

  • Äldre 5 Aug 17:05
    #7
    hbec skrev 2015-08-05 16:41:08 följande:

    Tack för era synpunkter!

    Vi kommer troligtvis hyra till en början då jag pluggar. Dock gärna i samma område som vi senare köper hus/radhus så vi slipper flytta barnen från skola och kompisar.

    Kronoparken har jag googlat en del och det verkar vara delade meningar om det området. Det verkar vara barnvänligt men jag är skeptisk.


    Frågan är bara om det är så lätt att få tag på en hyresrätt. Många står i kö i flera år för att få en lite större lägenhet i de "finare" områdena. Om din man fått jobb i Karlstad kan ni få förtur (tror jag, är inte så insatt i reglerna), eller om ni hittar en privat hyresvärd.

    Kronoparken är barnvänligt så till vida att du kan ta dig överallt inom området utan att behöva korsa en enda trafikerad väg, och det finns gott om lekparker.   Ett flertal förskolor finns också. Att det finns matbutiker, Vårdcentral och annan närservice inom gångavstånd är ett stort plus. Den sidan av Kronoparken där universitet ligger är, enligt mig, ett trevligt område där jag utan betänkligheter kan gå ensam en mörk kväll eller låta barnen leka ute. Men, som sagt, mellan- och högstadieskolan är inge vidare, så har man barn i den åldern skulle inte jag vilja bo där.

    Vill ni ha närhet till naturen/elljusspår är Skåre ett bra alternativ. Eller Hultsberg, men det är långt till centrum (dock inte till köpcentret) och det är dyrt.

    Om det finns saker att göra med barn på helgerna, ja, det beror väl lite på vad du menar med det. Under sommarhalvåret är Mariebergsskogen en fantastisk plats, vi spenderar stor del av våra semesterdagar där (även våra äldre barn, 14 år är den äldste, gillar att vara där). Skutberget är också trevligt. Sedan har vi ju ett nybyggt äventyrsbad. Kommunen anordnar aktiviteter för barn i bland, men inte varje helg.
  • Äldre 5 Aug 17:13
    #8

    Det är fantastiskt vad ni är vänliga och skriver mycket :) Tack snälla!

    Den kommunen vi bor i nu är inte bra på att tänka på barnen, varken aktiviteter eller bra cykel vägar. Skolorna är sisådär tyvärr också.

    Hur är människorna då, välkomnar man eller är det svårt att komma in? Tänker mig att det blir på förskola/skola samt i lekparker vi kommer kunna träffa folk.

  • Äldre 5 Aug 17:21
    #9
    hbec skrev 2015-08-05 17:13:59 följande:

    Det är fantastiskt vad ni är vänliga och skriver mycket :) Tack snälla!

    Den kommunen vi bor i nu är inte bra på att tänka på barnen, varken aktiviteter eller bra cykel vägar. Skolorna är sisådär tyvärr också.

    Hur är människorna då, välkomnar man eller är det svårt att komma in? Tänker mig att det blir på förskola/skola samt i lekparker vi kommer kunna träffa folk.


    Det beror säkert både på område och de individer man råkar träffa på. Jag upplever dock Karlstadsborna i allmänhet som öppna och sociala. Jag är inte från Karlstad ursprungligen, utan flyttade hit när jag träffade min man, för ungefär 17år sedan. Jag tyckte inte jag hade några problem att träffa folk även utanför min mans umgänge.

    Har man små barn, finns det flera Öppna Förskolor dit man kan gå för att träffa andra föräldrar.
  • Äldre 15 Aug 08:18
    #10

    Färjestad är toppen om man vill ha nära till de fina elljusspåren vid Tyrstugan samt cykelavstånd till stan. Är cykelbana hela vägen in längs älven.

    Stockfallet är också nära naturen och lite billigare priser på hus pga lite längre avstånd från stan.

    Annars håller jag med ovanstående att Marieberg, Sommaro och Råtorp är trevliga områden.

    Karlstad är otroligt cykelvänligt!

Svar på tråden Flytta till Karlstad?