• Anonym (arbetslös)

    Min kille hotar med att göra slut om jag inte får ett jobb!

    Jag är nästan färdigutbildad sjuksköterska. Jag har bara några poäng kvar att ta (som legat och släpat då jag haft svårt i sista kursen och tappat lusten att försöka, har misslyckats på många tentor...) men sen får jag legitmation som syrra. Det är ett yrke jag kanske inte älskar, men som jag absolut kan tänka mig i brist på annat. Såklart, vill ju inte vara arbetslös hela livet.


    Idag vikarierar jag som vårdbiträde. Jag har jobbat som det i 2 år, men jag tjänar för lite timmar och klarar mig knappt varje månad, går nästan inte runt. Vissa månader får jag in bra med pengar, men jag kan ju fortfarande inte planera min tid alls så därför söker jag fasta heltidsjobb. Söker alla tänkbara jobb jag kommer över, även inom helt andra branscher. Jag vet att jag skriver bra cv:n så jag har fått komma på en hel del intervjuer, men blivit bortvald i sista sekunden. Inte för att jag gjort ett dåligt intryck utan för att någon annan tex haft bättre utbildning eller erfarenhet.


     


    Jag har en kille och vi vill flytta ihop, men inte innan jag har en bättre inkomst. Bara för ordningens skull, inte så mycket för pengarnas. Jag vill heller inte vara beroende av honom utan kunna känna att jag klarar mig i praktiken utan en försörjare. Han å sin sida vill såklart också att jag ska ha ett jobb.


    Han har varit väldigt stöttande under 2 års tid och jag förstår att han är frustrerad över att jag är arbetslös. Men nu har han ställt ett ultimatum: jag ska få jobb annars gör han slut! Han vill inte sätta någon deadline och utpressar mig dagligen! "Vi lever ju i den tiden att det hänger på dig nu..." och sånt. Han anklagar mig för att inte försöka utan tycker att jag har en slapp attityd och han tror att jag är för fin i kanten för att ta vissa jobb! Så är det verkligen inte! Vårdbiträde är ett lågstatusjobb och städare med, men det jobbar jag som och bryr mig nada egnetligen, bara pengarna kommer in. På sikt vill jag såklart ha ett bättre jobb, men nu är allt bättre än inget. Jag söker alla jobb jag kan! Samtidigt försöker jag läsa klart mina studier men har misslyckats så många gånger att självkänslan är helt körd i botten och jag mår jättedåligt. Gråter varje kväll för att jag känner mig så korkad och misslyckad som aldrig lyckas med det som andra tydligen fixar


     


    Vi bråkar ofta om det här och jag mår så dåligt, känner mig dessutom så värdelös som aldrig lyckas få ett jobb! Vet ju att cv:t som sagt är riktigt bra, har även fått feedback på det och jag har bra referenser, men faller ju på utbildningen. Om jag bara fixar de sista poängen från sjuksköterskeprogrammet så har jag en examen och jag vet att jag har ett jobb direkt då. Men jag är så rädd för att jag är för dum för att klara det, har haft så svårt med vissa moment i kursen :-/


     


    Tankar kring detta? Vad göra??

  • Svar på tråden Min kille hotar med att göra slut om jag inte får ett jobb!
  • Frontline

    Och en sådan idiot till kille vill du flytta ihop med den dagen du får jobb?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nadja123

    Du verkar ha som mål att bli klar med din utbildning vilket är jättebra. Då kommer det nog vara lättare att få jobb.

    Har du pratat med din kille om den stress och oro du känner? Att du ofta är ledsen?

    Fråga honom varför han upplever att du inte kämpar tillräckligt mycket och förklara varför du upplever att du gör det. Försök att göra detta utan att vara anklagande eller negativ (gäller båda parter).

    Lycka till.

  • Anonym (Vl)

    Gör som du vill med utbildningen, men varför arbetar du inte som undersköterska nu i sommar iaf?

  • Anonym (arbetslös)

    Han har inte varit såhär tidigare! Nu säger han att han lessnat och att jag slösar bort hans tid då vi "inte jobbar mot samma mål" och jag "saknar ambitioner". Mitt problem är snarare att jag haft för många ambitioner, därav att allt blir halvgjort! Men blir jag färdig syrra så har jag ju jobb direkt, så jag måste försöka ta mig igenom det.


    Jag har argumenterat emot honom och sagt att vi delar ju ingen ekonomi (det är inte så att jag tigger pengar av honom heller) men han fnyser rätt mycket åt att jag fortfarande tar emot nån femhundring då och då eller en matkasse av min pappa. Han tycker jag är för gammal för sånt. Är 28. På sätt och vis kan jag väl hålla med honom men varför inte? Det är ju inte så att jag tjatar mig till pengar och saker utan min pappa tycker väl synd om mig... Han är också frustrerad över att jag aldrig blir klar, jag med.


    Trodde inte att min kille var så rabiat, men nu har han verkligen lessnat :-/

  • Anonym (arbetslös)

    Jag menar alltså att det går ju inte ut över honom på nåt sätt att jag är arbetslös/fattig men han menar att det är dags att växa upp och försörja sin familj.

  • Fjäril kär

    Du får bättre självförtroende om du dumpar puckot till kille.

    Varför vill du ha någon som bara trycker ner dig?

    Vad händer den dagen du kanske blir sjukskriven? Eller dina jobb tar slut och det inte finns fler timmar att få? Vad tror du han säger och gör då?

    Mycket av din ångest och oro beror på honom. Det han gör är elakt .

  • nadja123
    Anonym (arbetslös) skrev 2015-08-04 09:20:31 följande:

    Han har inte varit såhär tidigare! Nu säger han att han lessnat och att jag slösar bort hans tid då vi "inte jobbar mot samma mål" och jag "saknar ambitioner". Mitt problem är snarare att jag haft för många ambitioner, därav att allt blir halvgjort! Men blir jag färdig syrra så har jag ju jobb direkt, så jag måste försöka ta mig igenom det.


    Jag har argumenterat emot honom och sagt att vi delar ju ingen ekonomi (det är inte så att jag tigger pengar av honom heller) men han fnyser rätt mycket åt att jag fortfarande tar emot nån femhundring då och då eller en matkasse av min pappa. Han tycker jag är för gammal för sånt. Är 28. På sätt och vis kan jag väl hålla med honom men varför inte? Det är ju inte så att jag tjatar mig till pengar och saker utan min pappa tycker väl synd om mig... Han är också frustrerad över att jag aldrig blir klar, jag med.


    Trodde inte att min kille var så rabiat, men nu har han verkligen lessnat :-/


    Anonym (arbetslös) skrev 2015-08-04 09:21:09 följande:

    Jag menar alltså att det går ju inte ut över honom på nåt sätt att jag är arbetslös/fattig men han menar att det är dags att växa upp och försörja sin familj.


    Det är svårt att veta om han verkligen tror er relation kommer bli bättre så fort du har din examen och ett bättre jobb med stabilare ekonomi eller om han kommer hitta nya saker att påpeka...

    Alternativ 1 är att när du blivit klar med din utbildning och fått ett bättre jobb så känner han sig mer trygg med att flytta ihop o.s.v.

    Alternativ 2 är att han kommer hitta andra saker han inte tycker är bra med dig/er, och det hela leder till att ni aldrig flyttar ihop/gör slut.

    Försök prata mer med honom och ställ öppna frågor. Forska lite mer kring varför han tycker som han gör och dela med dig av dina känslor och upplevelser. Han kanske inte förstår hur du känner utan att du berättar för honom.
  • Anonym (Estland)

    Har du för många ambitioner så det blir rörigt och misslyckat kan din kille ha en poäng.

    Jag tror inte ett dugg på att allt hux flux löser sig bara du är klar uska.

    Hur blir det den dagen ni flyttar ihop? Ditt sätt att lösa problem och vilja en massa saker kommer att bli ett gemensamt problem.

    Just nu lider inte killen av att du får pengar av föräldrar osv men hur gör du när ekonomin inte går ihop när ni är sambo? Han kanske inte alls har lust att ha gemensam ekonomi.

  • Anonym (arbetslös)
    nadja123 skrev 2015-08-04 09:17:58 följande:

    Du verkar ha som mål att bli klar med din utbildning vilket är jättebra. Då kommer det nog vara lättare att få jobb.

    Har du pratat med din kille om den stress och oro du känner? Att du ofta är ledsen?

    Fråga honom varför han upplever att du inte kämpar tillräckligt mycket och förklara varför du upplever att du gör det. Försök att göra detta utan att vara anklagande eller negativ (gäller båda parter).

    Lycka till.


    Ja, många gånger! Han verkar oftast förstående men han är en sån där som gick ett yrkesprogram, jobbade och slet från studentdagen och framåt typ. Ibland tror jag att han är lite avundsjuk/bitter på att jag är "ledig" och "lyxhustru". Han har ett bra jobb med bra lön.


     


    Jag har verkligen försökt hålla mig lugn och lagt fram konkreta exempel på allt jag gör för att få ett jobb. Han skulle hjälpa mig med mina studier men blev nästan arg för att inte ens han förstod dem, men istället för att bara säga det fäller han dumma kommentarer om att så svårt är det väl inte, vill man så kan man, det finns inget som heter inlärnngssvårigheter och bla bla. Och då blir jag riktigt förbannad och så bråkar vi. Jag har väldigt svårt för matte och det vet han, jag har fått kämpa jättemcket då sjuksköterska tyvärr är en hel del matte. Har klarat det mesta men har en tenta kvar.


     


     

Svar på tråden Min kille hotar med att göra slut om jag inte får ett jobb!