• Anonym (orolig förstagångsförälder)

    Trappat ner amningen men hon äter dåligt

    Min ettåring har varit ett riktigt tuttmonster och nu har jag dragit ner amningen till endast en gång per dag och sedan kväll/natt fritt.

    Vi har hållt på några dagar nu men jag tycker hon borde äta bättre med maten? Men hon äter kanske en halv burkmat/eller en dl vanlig mat ungefär till lunch/middag.
    Hon får en avokado till ett mellanmål, det andra mellanmålet ammar hon och frukost är hon nästan aldrig intresserad av.

    Jag tycker hon äter lite och vet att man inte ska räkna kalorier till ett så litet barn men kan inte låta bli och det blir ju inga mängder hon får i sig. Avokadon är ju bra dock för det blir rygt 200 kcal.

    Hon får ersättning också som erbjuds men hon dricker som högst kanske 120 ml, ibland bara 50 fast hon erbjuds mer.

    Jag tänker att om hon verkligen vore hungrig hade hon väl ätit mer? För jag antar hon får i sig huvudnäringen av amningen på natten fortfarande. 

    Kommer hon börja äta mer snart tror ni när hon inte får bröstet lika ofta på dagen eller tar hon igen det på natten? Tycker inte hon ammar mer på natten.

  • Svar på tråden Trappat ner amningen men hon äter dåligt
  • Dixie

    Jag tycker inte det låter som så lite mat, och om hon dessutom ammar mycket under natten så får hon säkert i sig det hon behöver! 

  • Anonym (orolig förstagångsförälder)

    Men om hon nu bör ha ungefär 950-1000 kcal per dag som en ettåring behöver läste jag på en sida, så kommer hon ju verkligen inte upp i mängder alls via den riktiga maten förutom avokadon som hon tack o lov älskar. 350 kcal kanske. Jag VET att man inte ska räkna kalorier men jag vill bara ha lite koll...

    Men jag hoppas det funkar som talesättet säger, att inget barn svälter sig själv i Sverige.

    Självklart äter hon mer vissa dagar,.

  • Dixie
    Anonym (orolig förstagångsförälder) skrev 2015-08-04 17:32:59 följande:

    Men om hon nu bör ha ungefär 950-1000 kcal per dag som en ettåring behöver läste jag på en sida, så kommer hon ju verkligen inte upp i mängder alls via den riktiga maten förutom avokadon som hon tack o lov älskar. 350 kcal kanske. Jag VET att man inte ska räkna kalorier men jag vill bara ha lite koll...

    Men jag hoppas det funkar som talesättet säger, att inget barn svälter sig själv i Sverige.

    Självklart äter hon mer vissa dagar,.


    fast om du nu vet att man inte ska räkna kalorier - varför gör du det
    när hon bara ammade hade du ju ingen aning om vad hon fick i sig..... håll i stället koll på hennes vikt! 
  • Anonym (orolig förstagångsförälder)

    Nej jag vet, det är dumt men jag känner ändå jag har lite koll då. Fast hon får ju vanlig mat också och då har jag mindre koll på kcal intag. Är mest burkmaten, där står det ju direkt.

    Ja vi får se, hitills har hon gått upp väldigt bra varje gång, ska dit den 13:e och väga och mäta igen.

  • Anonym (Fg)

    Ett litet barn behöver inte äta mer än sin egen knutna näve vid varje mål. Det blir inte speciellt mycket. Särskilt inte om de kanske också knaprat i sig ett par skivor gurka i väntan på maten. Bry dig inte så mycket om mängden och TRUGA INTE! Titta på hur barnet verkar må istället. Ett barn med näringsbrist är ganska energilöst.

Svar på tråden Trappat ner amningen men hon äter dåligt