• zoz
    Äldre 4 Aug 22:26
    2231 visningar
    9 svar
    9
    2231

    Ex man vägrar lämna tillbaka min son

    Jag och mina barn flyttade utomlands för sex år sedan , detta pga att barnens pappa var otroligt agressiv , knarkade och söp. 
    Kom vid flertalet tillfällen hem till mig och slog sönder grejjor i lägenheten, skrek och betedde sig fruktansvärt.
    Varje sommar åker vi till sverige på semester och jag låter då pojkarna vara där 2 veckor och hälsa på ( han har nu gift sig och lever ett drogfritt liv) 
    För några dagar sedan ringer han upp mig och säger att våran  yngsta son (10 år ) säger att han vill flytta tillbaks till sverige igen och bo hoss honom. 
    Han vägrar nu ( efter otaliga telefon samtal fulla av bråk, skrik och hot) att lämna tillbaka barnen om jag inte skriver på papper , adress ändring osv för sonen . 
    Vi åker tillbaks hem den 18 aug. 
    Har kontaktat familjerätten , polisen och socialen men känner inte att jag får den hjälp jag behöver.
    Går sönder 
    Tips någon?

  • Svar på tråden Ex man vägrar lämna tillbaka min son
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 4 Aug 22:36
    #1

    Efter 6 års frånvaro lämnar du över barnen för en tvåveckors vistelse??'

    Friskt...

    Hursomhelst. Om ni har gemensam vårdnad så har han samma juridiska rätt som dig till barnen och varken polis eller socialtjänst kan hjälpa dig. Då får du ta det via domstol.

  • zoz
    Äldre 4 Aug 22:46
    #2

    Barnen har varit hoss honom varje sommar två veckor sedan tre år tillbaka
    och detta har inte tidigare kommit på tal.
    Tack för svar iaf

  • SSL
    Äldre 5 Aug 00:01
    #3

    Dokumentera allt du kan för drt kommer underlätta enormt om ni sedan hamnar i rätten.. Ta kontakt med advokat för att få info om vad mer du kan göra. Jag har varit med om att pappan inte lämnade tillbaka sonen på en vecka då han bara skulle haft honom över helgen. Han krävde också att jag skulle skriva på att ungen skulle flytta till honom. Soc ringde honom 1-2 gånger och försökte få honom att lämna sonen tillbaka. Jag sa till slut att jag gick med på hans krav Fick tillbaka honom samma dag. Vi möttes sen i rätten nästa gång vi sågs. Nu var min pojk kanske bara 3-4 år. Din pojk är ju 10 år och har kanske lite mer att säga till om. Du får hoppas att han inte blir allt för manipulerad. Hoppas att det löser sig.

  • Äldre 5 Aug 09:21
    #4

    Låter konstigt att barnet ska bara flytta?Det kanske inte blir bra,ska han flytta fram och tillbaka?Har ni gemensam vårdnad?

  • Äldre 5 Aug 09:26
    #5

    Jag undrar också, har ni gemensam vårdnad?

  • zoz
    Äldre 6 Aug 20:55
    #6

    Ja vi har gemensam vårdnad, det är det som är det mest frustrerande av allt ...

  • Äldre 6 Aug 21:02
    #7

    Ska sonen verkligen stanna hos pappan?

  • Äldre 6 Aug 21:45
    #8

    Men gå dit och prata med pojken. Vad säger han?

  • SSL
    Äldre 6 Aug 22:10
    #9

    Jag hade fått ensam vårdnad i rätten. Men trots det gjorde soc inget. Dom är slappa när man verkligen behöver hjälp. Mycket märkligt! Kan du försöka lura till dig pojken så att du kan tala enskilt med honom?

    Hur funkar det att ha gemensamma när ni bor i olika länder?

Svar på tråden Ex man vägrar lämna tillbaka min son