• Anonymiserade

    Ta en paus från mina föräldrar?

    Måste skriva av mig o få inputs..

    Uppvuxen som enda barnet. Bra uppväxt och god relation till ma och pa. Både mina vänner o mina killar har alltid tyckt om dem; då de alltid har varit trevliga och hjälpsamma.

    Mina föräldrar är nu i övergångsåldern och jag tycker mig märka att nån slags bitterhet har infunnit sig hos dem.

    En allmänt gnällig och negativ jargong som går ut på att gnälla över och hitta fel på allt och alla..

    Jag mottar själv ständiga projektioner och de hittar gärna fel även på mig och mitt liv och dem jag omger mig med. De vänder taggarna utåt och vägrar bekanta sig med t ex mina svärföräldrar eller mina övriga bekantskaper.. Jag får skämmas..

    Jag får dålig självkänsla av att umgås med dem och jag överväger att bryta.. Känns tufft, men tvunget.

    Min pappa är nästan ständigt på dåligt humör eller så pendlar humöret frenetiskt mellan att vara sur, trött och gnällig till glad och skojfrisk. Mamma beklagar sig hos mig för att i nästa sekund gadda ihop sig med pappa, mot mig.. Gärna när jag säger ifrån.

    Jag har nu en egen familj och de märker också detta med mina föräldrar och att det inte fungerar att umgås med dem längre än max 1-2 dagar.. Och att mycket handlar om att gnälla och att dra ner ALLA.

    Jag vet inte hur jag ska göra.. Nån som känner igen sig?

  • Svar på tråden Ta en paus från mina föräldrar?
  • Anonym (D)

    Säg att du måste bryta med dem tills de har ändrat attityd så tänker de förhoppningsvis till och beter sig bättre, säg som det är, att de drar ner både dig och alla andra runt omkring. Jag bröt med min mamma i ca 3år och hon fick en tankeställare och försöker verkligen bättra sig nu och tänker på vad hon säger och gör.

  • Tow2Mater
    Anonymiserade skrev 2015-08-04 23:34:31 följande:

     vägrar bekanta sig med t ex mina svärföräldrar eller mina övriga bekantskaper.. Jag får skämmas..


    Varför måste de umgås och "bekanta sig med" dina svärföräldrar och dina övriga bekantskaper? Det låter ju inte normalt. Tar du med dem till ditt jobb också?
  • Tow2Mater
    Anonymiserade skrev 2015-08-04 23:34:31 följande:

    Jag har nu en egen familj och de märker också detta med mina föräldrar och att det inte fungerar att umgås med dem längre än max 1-2 dagar..


    Det normala är väl att umgås i ett par timmar over en middag, inte i flera dagar. Bor ni i deras hus eller?
  • Dixie
    Anonymiserade skrev 2015-08-04 23:34:31 följande:

     

    Jag har nu en egen familj och de märker också detta med mina föräldrar och att det inte fungerar att umgås med dem längre än max 1-2 dagar.. Och att mycket handlar om att gnälla och att dra ner ALLA.

    Jag vet inte hur jag ska göra.. Nån som känner igen sig?


    varför måste ni umgås under så lång tid? bor ni långt från varandra? 
  • Anonymast TS

    tow2mater - dig bemödar jag inte ens ett ordentligt svar.. Hört talas om högtider? Men du kanske saknar familj.. Intressant med anonyma nätmobbare som dig. Synd om dig..

    Anonym (D) - tänkvärt! Funderar på det.. Har sagt det tidigare, men de tar inte åt sig. Kanske för att jag aldrig fullföljde mitt "hot"...

  • Dixie
    Anonymast TS skrev 2015-08-05 00:12:48 följande:

    tow2mater - dig bemödar jag inte ens ett ordentligt svar.. Hört talas om högtider? Men du kanske saknar familj.. Intressant med anonyma nätmobbare som dig. Synd om dig..


    det var väl inga konstiga synpunkter som tow2master hade.......
  • Tow2Mater
    Anonymast TS skrev 2015-08-05 00:12:48 följande:

    tow2mater - dig bemödar jag inte ens ett ordentligt svar.. Hört talas om högtider? Men du kanske saknar familj.. Intressant med anonyma nätmobbare som dig. Synd om dig.


    Ha ha! Stackars lilla dig då, om det jag sa känns som "mobbing".

    Man behover inte spendera hogtider med familj mer än t ex en middag i ett par timmar om man vill träffas. Att sitta fast i mammas soffa i två dagar under julen som vuxen med sin egen familj är inte normalt. Inte konstigt mamma o pappa blir griniga isåfall. :)
  • Anonym (D)

    Tow2maters föräldrar och släktingar vill nog inte umgås med honom så som han håller på.

  • Anonym (Hm)

    Låter som att dina föräldrar inte mår bra?? Kanske trivs de inte ihop längre och det går ut över dig??

  • BCH52

    Försök med annat först, tänk på att du är enda barnet. En brytning kommer att orsaka dina föräldrar mycket stor sorg, en sorg de kanske aldrig kommer över. Tänk dig in i situationen att dina barn aldrig mer vill umgås med dig och föreställ dig dina känslor kring detta.
    Inse att dina föräldrar inte vill dig något ont. De har kommit in i den åldern då de vet/tror att nu kommer det att bli så här, det är bara att vänta på döden. Deras egen relation går på tomgång och du har ett eget liv där de inte längre betyder så mycket.
    Det du kan göra för att hjälpa dina föräldrar är att vara tydlig med det du upplever, tala i jag-form. Och som vanligt när man ska komma med negativ kritik så är det bra att använda metoden, beröm, kritik, beröm. Dina föräldrar har säkert många bra egenskaper också, de har fostrat dig till den person du är idag.
    Du kan t.ex. tacka dem för en bra uppväxt, sedan att du vill att även dina barn ska få ta del av det fina de gett dig och därför behöver du att de är mer positiva när de umgås med din familj. Säg att du inser att de själva inte mår bra och fråga vad du kan göra för att hjälpa dem. Säg att du vill ha tillbaka de glada och positiva föräldrar du växte upp med. Även om det sista inte är riktigt sant så ger du en bild av vad du vill ha.
    Det här samtalet tar du på ensam tillsammans med dina föräldrar, gärna i deras eget hem där de känner sig trygga. Avsluta med att du älskar dem och behöver dem i ditt liv men att deras negativ attityd sliter på dig och din familj.
    Lycka till, relationer är aldrig lätta man får arbeta på dem hela livet.

  • vi och pyret

    [quote=75601423][quote-nick]Tow2Mater skrev 2015-08-05 00:19:26 följande:[/quote-nick]Ha ha! Stackars lilla dig då, om det jag sa känns som "mobbing".

    Man behover inte spendera hogtider med familj mer än t ex en middag i ett par timmar om man vill träffas. Att sitta fast i mammas soffa i två dagar under julen som vuxen med sin egen familj är inte normalt. Inte konstigt mamma o pappa blir griniga isåfall. :)[/

    Det är nog fult normalt och väldigt vanligt att man stannar både en och två dagar i samband med högtider. Alla har ju inte sin familj i huset brevid. Själv har jag 25 mil till min mamma, och vi stannar gärna ett par dagar vilket mamma vill att vi ska göra:)

  • Dixie
    vi och pyret skrev 2015-08-05 08:28:23 följande:

    Det är nog fult normalt och väldigt vanligt att man stannar både en och två dagar i samband med högtider. Alla har ju inte sin familj i huset brevid. Själv har jag 25 mil till min mamma, och vi stannar gärna ett par dagar vilket mamma vill att vi ska göra:)


    jo, men om man mår så dåligt som TS att man funderar på att helt bryta med sina föräldrar - då behöver man kanske inte umgås under flera dagar - trivs man ihop med sina föräldrar kan man ju så klart stanna länge!! 
  • Tow2Mater
    Dixie skrev 2015-08-05 10:28:39 följande:
    jo, men om man mår så dåligt som TS att man funderar på att helt bryta med sina föräldrar - då behöver man kanske inte umgås under flera dagar - trivs man ihop med sina föräldrar kan man ju så klart stanna länge!! 
    Eller så kan man bo på hotell/vandrarhem/overnattnings-lgh, etc.
  • Anonym (Trådstartaren100)
    BCH52 skrev 2015-08-05 07:47:45 följande:

    Försök med annat först, tänk på att du är enda barnet. En brytning kommer att orsaka dina föräldrar mycket stor sorg, en sorg de kanske aldrig kommer över. Tänk dig in i situationen att dina barn aldrig mer vill umgås med dig och föreställ dig dina känslor kring detta.

    Inse att dina föräldrar inte vill dig något ont. De har kommit in i den åldern då de vet/tror att nu kommer det att bli så här, det är bara att vänta på döden. Deras egen relation går på tomgång och du har ett eget liv där de inte längre betyder så mycket.

    Det du kan göra för att hjälpa dina föräldrar är att vara tydlig med det du upplever, tala i jag-form. Och som vanligt när man ska komma med negativ kritik så är det bra att använda metoden, beröm, kritik, beröm. Dina föräldrar har säkert många bra egenskaper också, de har fostrat dig till den person du är idag.

    Du kan t.ex. tacka dem för en bra uppväxt, sedan att du vill att även dina barn ska få ta del av det fina de gett dig och därför behöver du att de är mer positiva när de umgås med din familj. Säg att du inser att de själva inte mår bra och fråga vad du kan göra för att hjälpa dem. Säg att du vill ha tillbaka de glada och positiva föräldrar du växte upp med. Även om det sista inte är riktigt sant så ger du en bild av vad du vill ha.

    Det här samtalet tar du på ensam tillsammans med dina föräldrar, gärna i deras eget hem där de känner sig trygga. Avsluta med att du älskar dem och behöver dem i ditt liv men att deras negativ attityd sliter på dig och din familj.

    Lycka till, relationer är aldrig lätta man får arbeta på dem hela livet.


    Tack, snälla du. Konstruktiva råd!

    Jag ska försöka att göra som du säger.

    För precis som du skriver så kommer ju en brytning troligtvis orsaka mycket sorg.. De är underbara föräldrar annars, så det är synd att det har blivit såhär.

    Jag har försökt att prata med dem om detta tidigare, men då kommer ju försvaren.. Reträtt har mamma erkänt att pappa har blivit svårare och svårare med åren och nämnde själv att han kanske skulle behöva prata med någon och kanske även behöva hjälp av antidepressiva. Han är den som faller allra lägst när det blir såhär.. Många humörsvängningar och negativa attityder och synsätt.. Men min mamma måste också komma dithän att hon ser sitt ansvar, sin del i det hela.. För hon går inte heller fri från dessa negativa attityder. Det svåra är att få dem att inse, på ett konstruktivt sätt..

    Och nej...vi umgås inte i flera dagar (ni som nu har ifrågasatt det)

    Det kan räcka med en middag en kväll eller ett telefonsamtal för att jag ska känna av deras tråkiga attityd och livsåskådning och jag känner vilken tung börda med smärta och bitterhet som de lägger över och projicerar på mig. Tungt ansvar att ta. Och dessutom sårande att de gaddar ihop sig mot mig some gör, när jag aldrig har gjort dem något ont.

    Jag vill ju att de ska ha en fin relation till sina barnbarn. Mina barn ska inte behöva lida för att vår relation inte fungerar...

    Som du skrev "anonym (hmm)":

    Jag tror inte att de mår särskilt bra, kanske inte ens särskilt bra tillsammans och det går ut över mig. Jag tror att min pappa går omkring med en stor pliktskyldighet att ta hand om allt och alla; inte minst min mor som tycks helt ekonomiskt beroende av honom. Har knappt arbetat heltid i sitt liv, vilket jag inte förstår varför. Mamma själv menar på att "pappa har sagt att det är ok, för han tjänar så bra"

    Men nåt gör honom olycklig. Han får inte så mycket till tack heller, för min mammas är en jövel på att hacka på och kritisera folk... Själv gör hon aldrig fel.... Men nåt fel är det, för båda har brutit med sina respektive familjer/släkt....
  • BCH52
    Anonym (Trådstartaren100) skrev 2015-08-06 22:53:58 följande:

    Men nåt gör honom olycklig. Han får inte så mycket till tack heller, för min mammas är en jövel på att hacka på och kritisera folk... Själv gör hon aldrig fel.... Men nåt fel är det, för båda har brutit med sina respektive familjer/släkt....


    Du beskriver så bra den där kluvna känslan man kan ha gentemot sin familj. Man älskar dem, men det är inte alltid man tycker om dem eller står ut med deras beteende. De sista i ditt inlägg, som jag citerat, är kanske en pusselbit i det hela.

    De har båda brutit med sina respektive familjer. Vet du något mer om när och varför. Det är lite ovanligt att man anser sig tvungen att bryta med båda. Det som jag ser som en risk här är att du upprepar familjemönstret med en olösbar konflikt och du bryter med dina föräldrar. På kort sikt kan det säkert fungera. Men det kanske riskerar att bli en förebild för dina barn hur man hanterar konflikter. Hur kommer de att hantera de konflikter som ofta uppstår mellan ungdomar på väg in i vuxenlivet och deras föräldrar. Kommer de att bryta relationen, lika som du gjort och lika som dina föräldrar gjort. Nu målar jag upp ett mardrömsscenario men ibland behöver man tänka vilka effekter ens val får decennier framåt.

    Med det sagt så verkar du ha försökt en hel del för att få det hanterbart. Som någon skrev tidigare din far, kanske också din mor verkar ha hamnat i en depression, de ser inte själva att deras känslor kanske är en del av depressionen. Vad kan du göra mer än prata med dem, tala om vad du känner, försöka hitta strategier för att få det hanterbart.

    En annan metod kan vara att inse att man kan inte förändra allt och det man inte kan förändra får man acceptera. Med det menar jag inte att du ska bita ihop och stå ut. Men kanske bemöta dem på annat sätt. När de negativa kommentarerna om dig, dina svärföräldrar kommer, avbryt med en kommentar som "oj, är det negativa Persson som är igång idag?" eller någon annan liknande kommentar som visar att du tycker att deras kommentar är lite barnslig och löjlig. Du får öva in några. Du har säkert några på lager som du använder när barnen är kinkiga och sura för ingenting. Du kan också välja att inte svara eller reagera på negativa kommentarer eller t.ex. fråga vad sa du? Som om du inte riktigt hörde, de upprepar kommentaren då kan du antingen fråga igen, de får återigen upprepa dumheterna. Vid det här laget börjar de flesta inse det dumma/ felaktiga i sin kommentar. Du kan också när de upprepar kommentaren första gången lite förvånat säga "oj, jag hörde rätt" sedan ingenting mer. Den här metoden kräver lite skådespelartalang men den är rätt effektiv. Viktigt i sammanhanget är att när man säger dessa kommentarer själv är övertrevligt-soligt-leende.

    Nu är det bara du som kan avgöra vilken metod du tror kan ge någon effekt och vad du själv orkar med.
  • Anonym (Anonym (TS))
    BCH52 skrev 2015-08-08 10:17:05 följande:

    Du beskriver så bra den där kluvna känslan man kan ha gentemot sin familj. Man älskar dem, men det är inte alltid man tycker om dem eller står ut med deras beteende. De sista i ditt inlägg, som jag citerat, är kanske en pusselbit i det hela.

    De har båda brutit med sina respektive familjer. Vet du något mer om när och varför. Det är lite ovanligt att man anser sig tvungen att bryta med båda. Det som jag ser som en risk här är att du upprepar familjemönstret med en olösbar konflikt och du bryter med dina föräldrar. På kort sikt kan det säkert fungera. Men det kanske riskerar att bli en förebild för dina barn hur man hanterar konflikter. Hur kommer de att hantera de konflikter som ofta uppstår mellan ungdomar på väg in i vuxenlivet och deras föräldrar. Kommer de att bryta relationen, lika som du gjort och lika som dina föräldrar gjort. Nu målar jag upp ett mardrömsscenario men ibland behöver man tänka vilka effekter ens val får decennier framåt.

    Med det sagt så verkar du ha försökt en hel del för att få det hanterbart. Som någon skrev tidigare din far, kanske också din mor verkar ha hamnat i en depression, de ser inte själva att deras känslor kanske är en del av depressionen. Vad kan du göra mer än prata med dem, tala om vad du känner, försöka hitta strategier för att få det hanterbart.

    En annan metod kan vara att inse att man kan inte förändra allt och det man inte kan förändra får man acceptera. Med det menar jag inte att du ska bita ihop och stå ut. Men kanske bemöta dem på annat sätt. När de negativa kommentarerna om dig, dina svärföräldrar kommer, avbryt med en kommentar som "oj, är det negativa Persson som är igång idag?" eller någon annan liknande kommentar som visar att du tycker att deras kommentar är lite barnslig och löjlig. Du får öva in några. Du har säkert några på lager som du använder när barnen är kinkiga och sura för ingenting. Du kan också välja att inte svara eller reagera på negativa kommentarer eller t.ex. fråga vad sa du? Som om du inte riktigt hörde, de upprepar kommentaren då kan du antingen fråga igen, de får återigen upprepa dumheterna. Vid det här laget börjar de flesta inse det dumma/ felaktiga i sin kommentar. Du kan också när de upprepar kommentaren första gången lite förvånat säga "oj, jag hörde rätt" sedan ingenting mer. Den här metoden kräver lite skådespelartalang men den är rätt effektiv. Viktigt i sammanhanget är att när man säger dessa kommentarer själv är övertrevligt-soligt-leende.

    Nu är det bara du som kan avgöra vilken metod du tror kan ge någon effekt och vad du själv orkar med.


    Tack än en gång, fina du för att du tog dig tid att svara med så bra och konstruktiva råd!

    Jag använde mig faktiskt av en av strategierna häromdagen; såfort det kom gnäll så pratade jag bara vidare, som om jag inte tog någon notis om gnället.

    Du har helt rätt att acceptans är en väg och jag väljer den vägen och som sagt: en stategi för att bemöta gnället.

    Jag vet inte exakt vad som har hänt med deras respektive familjer: annat än att det har handlat om oenigheter bland deras föräldrar och syskon. Jag vet att min pappa i står på god fot med sitt enda syskon kvar i livet och min mamma likaså. Vid ett tillfälle så ringde jag faktiskt min morbror och pratade om min situation med dem.. Jag har fullt respekt och acceptans för deras val att inte ha kontakt, men jag upplever det som orättvist att det ska gå ut över mig och min familj. Min morbror sa exakt detsamma och han sa att jag har gått miste många fina kusiner och övrig släkt på mammas sida, till förmån för hennes val att ta avstånd. Verkar som syskonosämjor som aldrig har bearbetats; varken på mammas el pappas sida. Min morbror bekräftade min uppfattning och att han delade den; att de verkade bittra och inte längre trivdes med livet och hur det har blivit.

    Vidare ifrågasatte han starkt många av deras val i livet: bl a att bryta många släktband framförallt för sin enda dotter. Likaså att min pappa jobbar och har jobbat häcken av sig för att försörja familjen, medan mamma knappt har arbetat.. Däri ligger nog mycket av bitterheten. Att pappa alltid har ställt upp.. Mamma menar på att det är ok för pappa; men personligen anser jag att han snarare utplånar sig själv.

    Jag hade två långa samtal med här i dagarna där jag sa att jag uppskattat deras hjälp många gånger men att min familj får liv att ta paus från dem om de inte klarar att sluta projicera problem eller ids ta itu med dem. Inget hot, bara sakligt. Precis som du skrev: beröm, kritik, beröm. Jag nådde inte fram denna gång heller och jag förstod nu deras ståndpunkt: gilla läget
Svar på tråden Ta en paus från mina föräldrar?