• Recursive

    Ojämn tempkurva

    Hej allihopa!

    Jag har lite huvudbry. Jag är inne på min andra cykel som jag tempar. Förra såg ut som den typiska temperaturkurvan ska se ut, men denna månad så är det inte lika enkelt. Förra månaden visade Fertility Friend att jag hade ägglossning på dag 10, jag hade en rejäl tempdipp och dagen efter en ökning. Denna månad hade jag också en dipp på dag 10 men jag hade ingen större höjning dagen efter.

    Temperaturen såg ut så här:

    Dag 6: 36,32

    Dag 7-9: ca 36,4

    Dag 10: 36,12

    Dag 11: 36,32

    Dag 12: 36,27 vid kl 5 efter att ha varit på toa. Tog igen vid kl 8 efter ca 3 h sömn då var den 36,47.

    Dag 13: 36,33

    Dag 14: 36,49

    Dag 15: 36,28 (idag)

    Hade ont dag 8-10.

    Livmodertappen var mjuk dag 5-8 och sen tyckte jag den blev lite hårdare dag 9-11 och sen bli hård från dag 12.

    Dag 9-12 har jag även haft mer vattniga flytningar, inte mkt äggviteflytningar dock. Nu har det avtagit lite men det blir aldrig riktigt torrt som det sägs det ska bli.

    Är det normalt att det dippar så här? Temperaturen kommer ju knappt över basala nivån, vilket jag tror ligger kring 36,3-36,4.

    Nu vet jag att det är mer eller mindre omöjligt att veta säkert huruvida jag ägglossade eller inte och på vilken dag, på bara det här. Men jag är ju såklart rädd att vi missat chansen denna månad.

    Tänkte bara höra om andra har såna här ojämna kurvor?

    Jag hoppas ju på att jag ska ha en temphöjning imorgon som sedan håller i sig...

    Ursäktar för det jättelånga inlägget...

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Ojämn tempkurva
  • Anonym (C-A)

    Den sortens variationer är fullt normala. För att få exakt samma temp, tex alltid 36,2X, så måste du mäta samma tid varje morgon och ha sovit lika gott och länge. Mäter du ibland halv sju, ibland sju, och ibland efter att ha vaknat till på natten eller lagt dig senare eller sovit oroligt, så kommer den variera litegrann. Det gör den på mig också (blev gravid ändå).

    Jag kompletterade alltid tempning med ÄL-test för att tydligare se vilken dag jag hade ägglossning.

  • Recursive

    Tack för svar!

    Jag mäter generellt alltid 6:15 på morgonen innan jag gått upp. Det är på helgen det kan diffa lite.

    Sen om jag sovit lika bra varje natt är ju svårt att svara på.

    Det var mest att det såg så annorlunda ut förra månaden som jag reagerade på. Var en mer synbar höjning då.

    Jag har bytt termometer denna månad, en som är specifikt för basaltemp. Vet inte om det kan spela in?

  • Anonym (C-A.)

    Basaltermometer är ju känsligare just för att vara mer träffsäker, så det vore inte konstigt.

    Du borde få lite mer av en synbar höjning men då kanske den inte kommit än. Du kör inte alls med ÄL-tester? Det finns rätt billiga sådana tex i naturalcycles shop, 20 st för 200 kr. Det kan vara ett bra komplement eftersom temp kan variera (enligt mina googlingar när jag först började mäta så är det iaf mkt vanligt att tempen är lite ojämn upp och ner, även om "snittet" går upp efter ÄL).

  • MimmiGbg

    Jag har också tempat i, i stort sett, 3 månader nu. Jag ligger på 36,2-36,3 grader och har själv undrat om inte det är aningen lågt? Ibland har den visar 35,9 Förvånad

    Dessa ojämnheter är jättesvåra att tolka. Tillsammans med ÄL-tester och sekretion blir jag inte heller klokare. Det verkar vara hormonella rubbningar det rör sig om hos mig iaf.

    Har du kommat upp din kropp hos gyn? 

    Jag trodde vid ÄL att tempen märkbart skulle gå upp men jag har inte sett det hittills (möjligen för att jag inte fått ÄL än).

  • Anonym (C-A.)

    Om det är hjälpsamt varierade min tempkurva mellan 36.1 och 36.5 före ÄL (en gång 36.1, annars 36.3-36.5) och mellan 36.5 och 36.8 efter ÄL.

    När jag blev gravid låg den mellan 36.6 och 36.8 de första 4 dagarna efter ÄL och sedan 36.7-37.1.

    Allas temperatur är olika så tror inte varken högre eller lägre är fel, men på mig fanns det som sagt variation och jag blev gravid ändå (andra försöket). Men jag hade också tydligt positivt ÄL-test dagen innan ÄL.

  • Recursive
    Anonym (C-A.) skrev 2015-08-05 09:58:08 följande:

    Basaltermometer är ju känsligare just för att vara mer träffsäker, så det vore inte konstigt.

    Du borde få lite mer av en synbar höjning men då kanske den inte kommit än. Du kör inte alls med ÄL-tester? Det finns rätt billiga sådana tex i naturalcycles shop, 20 st för 200 kr. Det kan vara ett bra komplement eftersom temp kan variera (enligt mina googlingar när jag först började mäta så är det iaf mkt vanligt att tempen är lite ojämn upp och ner, även om "snittet" går upp efter ÄL).


    Har bara provat några dagar med ÄL-test. Men jag hade inte så många denna månad och tyckte det inte funkade bra. Kontrollsystemet var jättesvagt, försökte googla men fick inget svar om det var rätt eller om det var fel på testet. Fick först inget extra streck och sen bara väldigt svagt.

    Men jag funderar på att skicka efter till nästa månad om det inte tagit sig nu.

    Är inne på tredje försöket nu så har inte försökt så länge. Men man hoppades ju på att det skulle ta sig direkt :P
  • Recursive
    MimmiGbg skrev 2015-08-05 10:03:59 följande:

    Jag har också tempat i, i stort sett, 3 månader nu. Jag ligger på 36,2-36,3 grader och har själv undrat om inte det är aningen lågt? Ibland har den visar 35,9 

    Dessa ojämnheter är jättesvåra att tolka. Tillsammans med ÄL-tester och sekretion blir jag inte heller klokare. Det verkar vara hormonella rubbningar det rör sig om hos mig iaf.

    Har du kommat upp din kropp hos gyn? 

    Jag trodde vid ÄL att tempen märkbart skulle gå upp men jag har inte sett det hittills (möjligen för att jag inte fått ÄL än).


    Jag har inte varit hos gyn, har som sagt inte försökt så länge. Vet bara att en gång då jag var där så menade hon på att jag var jättefertil då hon såg massa äggblåsor. Sen om det stämmer det vet jag inte :P Behöver väl inte ägglossade trots en massa äggblåsor.

    Denna månad tyckte jag att jag kände av ägglossningen bara, därför jag är konfunderad att tempen inte gått upp än. Det var ytterst smärtsamt denna månad.
  • Anonym (C-A.)
    Recursive skrev 2015-08-05 10:18:44 följande:
    Har bara provat några dagar med ÄL-test. Men jag hade inte så många denna månad och tyckte det inte funkade bra. Kontrollsystemet var jättesvagt, försökte googla men fick inget svar om det var rätt eller om det var fel på testet. Fick först inget extra streck och sen bara väldigt svagt.

    Men jag funderar på att skicka efter till nästa månad om det inte tagit sig nu.

    Är inne på tredje försöket nu så har inte försökt så länge. Men man hoppades ju på att det skulle ta sig direkt :P
    Med extrastreck, menar du kontrollstrecket? Eller det streck som visar att du har ÄL? Är kontrollstrecket svagt är det fel på testet.

    De jag köpte på naturalcycles funkade bra. Men jag hade inte ÄL förrän dag 17-18 så först trodde jag inte de funkade. Så man måste testa varje dag från dag 9 till dag 20 typ (eller tills du får ett positivt resultat) eftersom det kan variera.

    Också bra att tänka på med ÄL-test är att ta det samma tid varje dag. Till skillnad från gravtest är inte nivån högst på morgonen utan tidig eftermiddag (vid 14-tiden). Så helst ska man testa dagligen runt kl 14, och inte dricka eller kissa på c. 3 timmar innan dess.

    Lycka till med temp och ÄL. Oftast så är allt som det ska även om man blir lite nojig av allt testande :)
  • Recursive
    Anonym (C-A.) skrev 2015-08-05 10:28:28 följande:

    Med extrastreck, menar du kontrollstrecket? Eller det streck som visar att du har ÄL? Är kontrollstrecket svagt är det fel på testet.

    De jag köpte på naturalcycles funkade bra. Men jag hade inte ÄL förrän dag 17-18 så först trodde jag inte de funkade. Så man måste testa varje dag från dag 9 till dag 20 typ (eller tills du får ett positivt resultat) eftersom det kan variera.

    Också bra att tänka på med ÄL-test är att ta det samma tid varje dag. Till skillnad från gravtest är inte nivån högst på morgonen utan tidig eftermiddag (vid 14-tiden). Så helst ska man testa dagligen runt kl 14, och inte dricka eller kissa på c. 3 timmar innan dess.

    Lycka till med temp och ÄL. Oftast så är allt som det ska även om man blir lite nojig av allt testande :)


    Menar det strecket som visar att man har ägglossning eller inte.

    Får köpa nya test och kolla. Innan jag började tempa trodde jag att jag hade ÄL kring dag 14, var chockad över att Fertility friend sa att det redan var dag 10. Kanske inte alls är då. Så jag kanske verkligen får testa med stickor nästa månad för att få reda på när det är istället :)

    Tack för hjälpen!
  • Recursive

    Gissar på att jag inte fick någon ägglossning denna månad, har fortfarande inte fått någon stegring i temperaturen.

    Kan man ha alla sorters ÄL-känningar men ändå inte ägglossa?

  • Skruttten

    Jag har aldrig känningar öht.

    Men jag har hört om många som har såväl ÄL- som gravidkänningar när det inte är något på gång. Kallas typ spöksymptom. Vill man verkligen känna något så gör man det.

    När jag försökte bli gravid kände jag efter några ggr tydliga gravidsymptom ett par veckor efter ÄL, och var övertygad om att jag blivit gravid, men icke. Nästa månad när jag inte kände några symptom alls, så blev jag gravid trots symptombrist.

  • Recursive

    Graviditetsymptom har jag typ varje månad, även innan vi började försöka, men det är självklart alltid menskänningar :P

    Och visst kan smärtan jag kände denna eventuella ÄL varit spökkänningar. Men kan verkligen flytningarna och hur livmodertappen kändes vara spök också?

Svar på tråden Ojämn tempkurva