• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 5 Aug 09:33
    8636 visningar
    13 svar
    13
    8636

    Tagit första abortpillret, ångrar mej :(

    Var iväg och fick första abortpillret igår. Kändes som att allt gick alldeles för snabbt där borta.

    Har gråtit sedan dess och ångrar mej. Står ju i papperna att man måste fortsätta med aborten efter att det första intagits.

    Men har läst att flera ångrat sej. Kanske är det en vanlig reaktion just nu?

    Någon som har erfarenhet och/eller känner igen sig?

  • Svar på tråden Tagit första abortpillret, ångrar mej :(
  • Äldre 5 Aug 10:26
    #1

    Du kan såklart ångra dig, men det finns ingen säkerställd forskning kring vad det har för konsekvenser för barnet. Det kan ge fosterskador men kan också handla om andra problem som visar sig först i framtiden. Risken är också stor att det första pillret i sig är tillräckligt för att framkalla missfall.

  • Anonym (done deal)
    Äldre 5 Aug 10:30
    #2

    Du har redan gjort abort, finns inget att ångra, del två är att få ut fostret.


     

  • Anonym (Först­år)
    Äldre 5 Aug 10:47
    #3

    Grät massor jag också när jag tog första pillret, den var absolut värst. Jag kände mig så usel på något sätt. Men efter aborten väl var gjord så kände jag att jag hade gjort rätt val.

  • Anonym (L)
    Äldre 5 Aug 10:54
    #4

    Varför var du där igår?

    Varför tänkte du ens abort?

    Hade du bestänt dig innan du tog pillret?

    Har något ändrats sen dess förutom din vilja/ångest?

    Dina hormoner och skam/skuld man får från typ alla håll kan ha gjort att du känner att du ångrat dig, men har du verkligen gjort de?

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 11:28
    #5

    Jag var där igår för att få veta hur långt gången jag var och iaf boka in aborten fast jag inte bestämt mej än.

    Gjorde testet för nästan två veckor sedan men hade fortfarande inte kommit fram till ett beslut.

    Hjärnan säger att abort är bästa valet med tanke på att jag är ensamstående, har rätt dålig ekonomi (jobbar 75% på ett äldreboende) och redan har två barn i yngre tonåren.

    Jag tänker på vad alla ska tänka och tycka fast jag vet att det är fel.

    Men hjärtat säger att jag vill ha barn. Jag kände mig så glad över att vara gravid å få ha en liten bebbe igen. Kände inte alls att det skulle vara jobbigt att "börja om" igen.

    Men väl på sjukhuset gick det så snabbt, jag var i v10+1 och de sa att det var bråttom att sätta igång för att kunna göra medicinsk abort hemma, som jag sagt att jag helst ville isf. Så jag tog emot pillret och fick en massa mer med mej hem. När jag träffade kuratorn då precis efter så sa hon att du tog ju pillret så det är ju inget att diskutera egentligen. Sedan fick jag hennes telefonnummer. Borde ju bromsat å tänkt efter lite bättre, pratat med henne först som jag tänkt :(

  • Anonym (L)
    Äldre 5 Aug 13:37
    #6

    vad säger han som gjorde dig gravid?

    det finns ju några alternativ

    bestämma dig för att fullgöra det du har påbörjat och acceptera 
    det måste ju ha funnits någon tveksamhet i dig som gjorde att du ens kunde tänka abort och svälja pillret, även om det kanske var undermedvetet eller väldigt litet

    inte ta resten av pillrena och hoppas att du inte får missfall (vilket kan hända nu eller senare) och hoppas att fostret inte tagit någon skada (vilket du inte får veta förren tidigast på RUL, när barnet föds eller när barnet är några år) 
    dessutom är det omöjligt att säga om missfall/skador beror på pillret du tog eller om det skulle blivit så ändå, oavsett så ökar pillret risken mer än om du inte hade tagit det

    fullföljer du det så har du troligen chans att bli gravid igen senare (beroende på ålder, fertilitet och så) och då är risken mindre för missfall/skador iaf i och med att du inte tagit det pillret (men vanliga risken kvarstår såklart) 

    det är upp till dig

    jag ångrade mig efter att jag hade tagit första pillret
    men det var för att hormonerna påverkade mig och ja, saker jag fick höra och läsa.. men faktum kvarstod varför jag ville göra abort från början
    jag var inte redo att vara gravid 9 månader, föda ett barn och gå igenom spädbarnstiden igen så snart efter mitt första barn
    jag var inte redo att riskera min hälsa och psyke för något som jag inte ville ha
    det var så mycket annat jag ville, och där funkade inte ett till barn, eller ja, jag ville inte riskera allt och ändra allt för det
    så jag fullföljde det och är så glad för det idag! 
    har fått en underbar sommar med mitt barn som jag inte hade haft om jag hade varit gravid (jag blir sjuk och spyr extremt mycket som gravid..) och vi ska snart flytta till drömboendet (vilket vi aldrig hade haft råd med) 

    så det var rätt beslut för mig. 
    upp till dig var som är rätt för dig. 

  • Anonym (...)
    Äldre 5 Aug 13:42
    #7
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-08-05 11:28:51 följande:

    Jag var där igår för att få veta hur långt gången jag var och iaf boka in aborten fast jag inte bestämt mej än.

    Gjorde testet för nästan två veckor sedan men hade fortfarande inte kommit fram till ett beslut.

    Hjärnan säger att abort är bästa valet med tanke på att jag är ensamstående, har rätt dålig ekonomi (jobbar 75% på ett äldreboende) och redan har två barn i yngre tonåren.

    Jag tänker på vad alla ska tänka och tycka fast jag vet att det är fel.

    Men hjärtat säger att jag vill ha barn. Jag kände mig så glad över att vara gravid å få ha en liten bebbe igen. Kände inte alls att det skulle vara jobbigt att "börja om" igen.

    Men väl på sjukhuset gick det så snabbt, jag var i v10+1 och de sa att det var bråttom att sätta igång för att kunna göra medicinsk abort hemma, som jag sagt att jag helst ville isf. Så jag tog emot pillret och fick en massa mer med mej hem. När jag träffade kuratorn då precis efter så sa hon att du tog ju pillret så det är ju inget att diskutera egentligen. Sedan fick jag hennes telefonnummer. Borde ju bromsat å tänkt efter lite bättre, pratat med henne först som jag tänkt :(


    Låter som helt rätt beslut att göra abort. Det viktiga är om barnet hade fått ett bra liv eller inte, inte hur glad du är över att ha en bebbe.... Folk kan vara så sjukt själviska. Skaffa valp istället.
  • Äldre 6 Aug 22:20
    #8

    Hur har det gått ts? Tycker så synd om dig.. Jag har hört om någon som ångrat sig och fått hjälp att rädda barnet men vet inte om den hjälpen finns i Sverige.Men kan du inte ringa sjukhuset och säga att du ångrar dig? Fråga om barnet kan klara sig när du bara tagit en tablett? Nu var ju det igår du skrev så jag kanske är för sent ute. Om aborten redan är färdig så se till att verkligen få prata med någon så du inte stänger inne alla känslor. Styrkekram

  • Anonym (siri)
    Äldre 6 Aug 22:25
    #9

    Kan man Ångra efter tabletten?

  • Äldre 6 Aug 22:26
    #10
    Anonym (...) skrev 2015-08-05 13:42:03 följande:

    Låter som helt rätt beslut att göra abort. Det viktiga är om barnet hade fått ett bra liv eller inte, inte hur glad du är över att ha en bebbe.... Folk kan vara så sjukt själviska. Skaffa valp istället.


    Hur kan det va själviskt att vilja ta hand om och älska det liv man skapat? Det skulle jag kalla ansvarsfullt men vill inte dra igång en diskussion i denna tråd så jag säger inget mer.
  • Äldre 6 Aug 22:38
    #11
    Anonym (siri) skrev 2015-08-06 22:25:43 följande:

    Kan man Ångra efter tabletten?


    www.lifesitenews.com/news/meet-gabriel-saved-in-abortion-pill-reversal-at-national-press-club

    Denna tjejen verkar ha gjort det. Men som sagt, vet inte om denna hjälp finns tillgänglig i Sverige än.
  • Anonym (anna)
    Äldre 3 Nov 01:08
    #12

    Jag vet hur det känns. Jag ångrar mig ännu med. var 1,5år sedan. Har inga barn sedan tidigare, men tänker på min abort nästan varje dag. De borde inte låta en tjej ta ett piller så utan att ha pratat med kurator först. Det är ett så stort beslut att det borde vara krav. Man är full av hormoner, i chock och behöver få hjälp att klara ut sina tankar. gjort och nu gjort. hur gör du för att komma över det?

  • Äldre 5 Nov 18:52
    #13

    Det finns en sång på Youtube som heter "Vi möts i himlen"av Rebecca Gustafsson. Hennes vän gjorde en abort som hon ångrade och Rebecca skrev då denna sången. Vet inte om det kan hjälpa eller om det bara blir värre, ni får känna själva om ni vill lyssna. Jag är kristen och tror på riktigt att era barn är i himlen och att Jesus kan ta er till dem sen när det är dags om ni vill tro på honom. Låter kanske superknäppt men ville ändå skriva det ifall det kan va någon hjälp för någon. Kram

Svar på tråden Tagit första abortpillret, ångrar mej :(