• malintherese01

    Är det värt att prova hinnsvepning?

    Ska till mvc idag, och jag funderar på att be om en hinnsvepning..

    Är de värt det? Får väldigt olika svar från bekanta... Hinnsvepning gör ont, de ledde bara till "falska" värkar som avtog sen.. Nån säger att dom TROR de var hinnsvepningen som funka..

    Så.. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är det värt att prova hinnsvepning?
  • Minza83

    Med min trea funkade det! Födde prick ett dygn efter! Nu med fjärde har jag fått två stycken utan någon som helst effekt :(
    Ont gör det men absolut värt det om det funkar (vilket det bara gör om kroppen är Redo). :)

  • maimes

    Jag tyckte inte att det gjorde minsta lilla ont. 3 dagar efter svepningen föddes min första son i 39+3 :) om svepningen gjorde någon skillnad har jag inte en aning om!

  • Maria

    Jag tyckte det var obehagligt men inte nåt särskilt hemskt. Funkade dock inte alls, haha. Men prova, det var absolut inget jag ångrar, funkar det är det ju jättebra!

  • malintherese01

    Tack för era svar!

    Min barnmorska var där och peta lite men gjorde fruktansvärt ont på mig, och min tapp var fortfarande "bakåt", så här har de inte hänt mycket!

    Hat bf idag, 6/8 och vet inte hur jag ska klara att gå över tiden. Får inte sova, svårt att andas, mår illa, kommer inte upp ur sängen själv ens för j a g har sån foglossning.

    Nån mer än jag som har en rent ut sagt förjävlig graviditet? :(

  • kimbra

    Nej stackare! Jag har haft en bra graviditet men känner igen det du beskriver nu i sluter av graviditeten! Det gör ont i kroppen, mår illa och kan knappt resa mig ur sängen. Vaknar med jämna mellanrum på natten för att kissa och är orolig för att vattnet börjar sippra, men är osäker... Hade BF 4/8 men min lille vill inte komma ut. Känns som jag aldrig ska föda, som att jag aldrig kommer få hålla min bäbis i famnen :(

  • Maria

    Jag hade en lätt graviditet men känner igen att allt är tungt och besvärligt till sist. Sov som en kratta och orkade ingenting. Jag gick över så länge som man fick, blev igångsatt och det var med hugg och slag ungen kom ut (läs: med dropp och epidural). Jag var taggad omkring bf, sen blev jag rätt modfälld. Det kändes som att vänta på julafton och bli lurad på presenten. Till slut ville jag nästan inte ha barnet, för ingenting var roligt längre. Eller det ville jag men det var bara jobbigt och längtan gick över i misstro.

    Nu sitter jag med min bebis och så klart var det värt det. Ni får snart era bebisar, jag lovar!! De stannar inte där inne för evigt. Håll ut och vila så mycket som möjligt, försök göra nåt trevligt varje dag och då menar jag typ se en film som man faktiskt valt själv och vill se, poppa popcorn och låtsas ni är på bio, åk och bada om ni kan, ät favoritmaten eller nåt annat.

  • malintherese01
    kimbra skrev 2015-08-06 09:49:19 följande:

    Nej stackare! Jag har haft en bra graviditet men känner igen det du beskriver nu i sluter av graviditeten! Det gör ont i kroppen, mår illa och kan knappt resa mig ur sängen. Vaknar med jämna mellanrum på natten för att kissa och är orolig för att vattnet börjar sippra, men är osäker... Hade BF 4/8 men min lille vill inte komma ut. Känns som jag aldrig ska föda, som att jag aldrig kommer få hålla min bäbis i famnen :(


    Ja jag känner precis som du.. "det blir ingen bebis!" 
    de vet man ju att det till slut blir, men man ger upp lite inombords när man inte mår bra och bara vill att de ska sätta igång :/ 
  • Minxy

    För mig har det också funkat två gånger.
    Första barnet: hinnsvepning i v.38+3, sonen föddes dagen efter (38+4).
    Andra barnet: hinnsvepning i v.38+3, dottern föddes senare samma kväll.

    Väntar tredje barnet nu och ska in på hinnsvepning på onsdag, kommer vara i v.38+1 då =)

  • HVK

    min tvåa ville inte komma ut så vi testade hinnsvepning, jag var då öppen ca 4 cm men inget hände, detta var ca 41+0, en vecka senare kom han ut genom igångsättn.

  • Sommar15

    Vill barnmorskor generellt testa detta om man ber dem om det? Ska till min nu i veckan på bf-dagen och tänkte fråga då. Har nån bm avrått från det?

  • Minza83
    Sommar15 skrev 2015-08-08 16:01:04 följande:

    Vill barnmorskor generellt testa detta om man ber dem om det? Ska till min nu i veckan på bf-dagen och tänkte fråga då. Har nån bm avrått från det?


    Min ord bm vill inte göra det och har aldrig erbjudit sig. Medan den andra på samma mvc erbjöd sig med 3e barnet och även nu med 4e.

    Har nu fått totalt 3st med 4an utan resultat .. Pust :/ trist när jag hade sådan tilltro till dess effekt :/ nåväl ut kommer ju bebisen förr LR senare... Bara fyra dgr över tiden idag ;)
  • Sommar15
    Minza83 skrev 2015-08-08 16:03:59 följande:

    Min ord bm vill inte göra det och har aldrig erbjudit sig. Medan den andra på samma mvc erbjöd sig med 3e barnet och även nu med 4e.

    Har nu fått totalt 3st med 4an utan resultat .. Pust :/ trist när jag hade sådan tilltro till dess effekt :/ nåväl ut kommer ju bebisen förr LR senare... Bara fyra dgr över tiden idag ;)


    Tack för svar! Hoppas att min är villig att testa då :)

    Håller tummarna att din lilla vill titta ut snart!
  • fantasy06
    Minxy skrev 2015-08-08 13:21:56 följande:

    För mig har det också funkat två gånger.

    Första barnet: hinnsvepning i v.38+3, sonen föddes dagen efter (38+4).

    Andra barnet: hinnsvepning i v.38+3, dottern föddes senare samma kväll.

    Väntar tredje barnet nu och ska in på hinnsvepning på onsdag, kommer vara i v.38+1 då =)


    Varför gör man hinnsvepning när man har någon vecka kvar till bf? Jag har bf 5 december och vill verkligen inte gå över tiden. Sonen föddes 3 dagar innan bf men sån tur har man kanske bara en gång :)
  • Minxy
    fantasy06 skrev 2015-08-08 17:50:30 följande:
    Varför gör man hinnsvepning när man har någon vecka kvar till bf? Jag har bf 5 december och vill verkligen inte gå över tiden. Sonen föddes 3 dagar innan bf men sån tur har man kanske bara en gång :)
    Tror det handlar om bm's inställning.
    Jag går hos en provat BM som anser att barnet är fullgånget i v.38+0 och att det inte finns någon anledning att vänta om
    1: barnet ser ut att väga ca 3000 g eller mer
    2: livmodertappen redan är mogen och lite öppen

    Jag är helt med på hennes sida. Varför i hela friden tvingas kvinnor lida i upp till 4 veckor till i onödan? Mina barn har vägt 3400g och 3200g när dom fötts. Ingen har haft några problem med att hålla värme/äta osv, utan helt klart varit färdiga för ett liv utanför livmodern.
Svar på tråden Är det värt att prova hinnsvepning?