• StuderandeSara22

    Lillasyster falskt anklagad för stöld på sommarjobbet, vad kan hon göra?



    Hej! Snälla familjeliv, ni som ofta är kloka, hjälp mig!

    Min lillasyster på 16 år hade fått sommarjobb av kommunen, ett så kallat ''feriearbete.'' Min lillasyster Klara samt en annan feriearbetare, Alicia sommarjobbar på ett fritids.
    Igår kom en av fritidslärarna fram och frågade Klara om hon stulit pengar från läraren och såhär gick konversationen till:

    K- Klara L- Läraren (fritis lärare, fast anställd)

    L - Hej Klara, har du varit i min plånbok och tagit pengar av mig? 
    K - Eh va? Nej.
    L - Är du helt säker på det? För det fattas 500 kronor ur min plånbok.
    K - Nej, jag har inte tagit dina pengar.
    L - Okej, och du har heller inte varit i skåpet och ätit upp mitt glutenfria knäckebröd?
    K - Nej, hurså?
    L - Nej, jag bara undrar är du helt säker på att du inte ätit mitt bröd samt inte tagit mina pengar? Helt, HELT säker?
    K - Jag är helt säker. Men är det bara mig du frågar eller har du frågat dina kollegor och Alicia?
    L - Jag har frågat alla som varit här och jag skall fråga Alicia. 

    Saken är den att Alicia var inte långt ifrån Klara, men när förskoleläraren gick förbi Alicia så såg Klara att förskoleläraren inte stannade och frågade Alicia. I slutet på dagen så frågade Klara, Alicia om förskoleläraren frågat Alicia om något, men då svarade Alicia nej vilket innebär att förskoleläraren ljög, och har därmed inte frågat /tänkt fråga alla.

    Min lillasyster känner sig nu utpekad, kränkt, ovälkommen och ledsen över att hon blivit anklagad för stöld, samt att de övriga kollegorna beter sig misstänksamt emot henne och ger henne sura blickar.

    Saken är den att hon har inte förlorat sitt sommarjobb. Det finns inga bevis på att hon stulit något. Dessutom så är Klara en skötsam individ, som har bra betyg, bra kompisar samt att hon just sökt ett sommarjobb och är motiverad till att tjäna sina egna pengar. 

    Dock har hon nu helt tappat lusten att gå till sitt sommarjobb då hon nu längre inte känner sig välkommen. Snälla hjälp. Vad kan hon göra? Finns det något man kan göra? Vad skulle ni gjort om ni som unga blev falskt anklagade för stöld om ni var unga och sommarjobbade?

  • Svar på tråden Lillasyster falskt anklagad för stöld på sommarjobbet, vad kan hon göra?
  • Birgitta02

    Jag hade omedelbart kontaktat kommunen och den kontaktman som satte mig på arbetsplatsen. Jag hade berättat historien och frågat om jag inte kunde få byta arbetsplats. Förstår mycket väl att Klara känner sig otroligt utpekad och obekväm i situationen. Stackars tjej.

    Hon kan i övrigt inte göra mer än att: 1) stannar kvar och jobba eller 2) sluta. Hon förlorar ju pengar och det är jättetrist. Men hellre det än att må dåligt som hon troligen gör.

  • DickRex

    Jag skulle ha sagt till föreståndaren: Eftersom jag inte har gjort vad du anklagar mig för så finns det inga andra "bevis" än dina hjärnspöken, och de bevisar bara att du är knäpp. Antingen ber du mig om ursäkt för den falska anklagelsen eller så går vi båda till din chef eller polisen och reder ut den här saken.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • viseversa

    Jag hade gått vidare med detta. Pratat med chefen och förklarat vad jag blivit anklagad för och hur det kändes. Inte ok att göra som denna "lärare" gjorde.

Svar på tråden Lillasyster falskt anklagad för stöld på sommarjobbet, vad kan hon göra?