• Anonym (bmiva­dtycke­rni)
    Äldre 5 Aug 12:19
    2144 visningar
    22 svar
    22
    2144

    Har blivit besatt av mitt bmi

    Den senaste tiden har jag inte mått så bra, om det är för jag varit stressad eller bara allmänt deppig vet jag inte men jag har iallafall tagit ut det över maten. Att ägna all fokus åt att rasa i vikt på vågen har känts som ett stöd och något att fokusera på så slipper jag tänka på annat. Nu har mitt bmi gått från 19.8 till 17.8 på några veckor och än så länge är det ju okej men grejen är att jag blir driven av detta. Det har blivit som en hobby att ställa sig på vågen ett antal gånger om dagen. För varje gram så känner jag mig lite starkare. Men det kanske är normalt? Andra tröstäter ju? Behöver jag vara onormal för att jag vill ha ett ännu lägre bmi och försöka bli mager eller är det bara en naturlig reaktion som antagligen försvinner sen?

  • Svar på tråden Har blivit besatt av mitt bmi
  • Äldre 5 Aug 12:22
    #1

    Det låter som ett stört beteende motsvarande en ätstörning

  • Birgit­ta02
    Äldre 5 Aug 12:33
    #2

    Du har en alldes för låg bmi. Fortsätter du så här finns risk att dina inre organ skadas. Börja äta tre gånger om dagen nu, sund mat, och gärna ett par mellanmål. Du bör upp i åtminstone 19-20 i BMI.

  • KaSaM
    Äldre 5 Aug 12:35
    #3

    Du har förmodligen redan en ätstörning då ditt BMI redan är på gränsen för undervikt, du bör omgående söka hjälp via din vårdcentral för att få redskap till att bryta det oerhört skadliga beteendemönster du nu befinner dig i. Smal är inte vägen till lycka, smal kan tyvärr ibland betyda vägen mot en säker död om det handlar om anorexi/ortorexi eller liknande ätstörningsproblematik.

    Sök hjälp och lycka till.

  • Anonym (bmiva­dtycke­rni) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 13:23
    #4
    Birgitta02 skrev 2015-08-05 12:33:57 följande:

    Du har en alldes för låg bmi. Fortsätter du så här finns risk att dina inre organ skadas. Börja äta tre gånger om dagen nu, sund mat, och gärna ett par mellanmål. Du bör upp i åtminstone 19-20 i BMI.


    Problemet är att jag vill inte gå upp i vikt. Jag är nöjdare med min kropp nu än förut. Jag mår bra av att vara smalare. Jag ser till att få i mig vitaminer och andra näringsämnen. Kan mina inre organ skadas ändå? Jag svälter ju inte mig själv.
  • Äldre 5 Aug 13:25
    #5
    Anonym (bmivadtyckerni) skrev 2015-08-05 13:23:04 följande:
    Problemet är att jag vill inte gå upp i vikt. Jag är nöjdare med min kropp nu än förut. Jag mår bra av att vara smalare. Jag ser till att få i mig vitaminer och andra näringsämnen. Kan mina inre organ skadas ändå? Jag svälter ju inte mig själv.
    är det inte viktigast att må bra?! varför tror du att du mår bättre av att vara smalare? 

    nä, detta låter inte alls sund - släng ut vågen, äta bra mat och träna och gör det för att må bra!!
  • Birgit­ta02
    Äldre 5 Aug 13:26
    #6
    Anonym (bmivadtyckerni) skrev 2015-08-05 13:23:04 följande:
    Problemet är att jag vill inte gå upp i vikt. Jag är nöjdare med min kropp nu än förut. Jag mår bra av att vara smalare. Jag ser till att få i mig vitaminer och andra näringsämnen. Kan mina inre organ skadas ändå? Jag svälter ju inte mig själv.
    Nej, DU svälter inte. Men din kropp gör. Fortsätter du så här kommer bl a ditt hjärta skadas. Tro mig, har en anorektiker i bekantskapskretsen. Hon är "frisk" sedan 8-9 år tillbaka. Men hennes hjärta är skadat och går fortfarande på kontroller.

    Alla dina celler i dina organ och i ditt blod behöver näring. Den får inte i sig näringen när du svälter kroppen. Och dina organ får permanenta skador. Din syn på din kropp är troligen rejält förvrängd. Tycker du skall kontakta läkare och gå igenom en hälsoundersökning inkl de blodprovstagningar de anser är viktiga.
  • Anonym (bmiva­dtycke­rni) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 13:30
    #7
    KaSaM skrev 2015-08-05 12:35:42 följande:

    Du har förmodligen redan en ätstörning då ditt BMI redan är på gränsen för undervikt, du bör omgående söka hjälp via din vårdcentral för att få redskap till att bryta det oerhört skadliga beteendemönster du nu befinner dig i. Smal är inte vägen till lycka, smal kan tyvärr ibland betyda vägen mot en säker död om det handlar om anorexi/ortorexi eller liknande ätstörningsproblematik.

    Sök hjälp och lycka till.


    Jag har ingen ätstörning, jag tycker inte att jag är tjock och behöver gå ner i vikt egentligen men det har bara blivit ett sätt för mig att ha något att fokusera på istället för omvärlden. Jag är fullt medveten om att mitt bmi inte är så bra men jag trivs bättre i min kropp nu och vill gå ner ännu lite till och jag vet att det låter som att jag har en ätstörning då det är det värsta MEN jag tror det handlar om andra saker att helt enkelt ha något "jag är bra på". Och muskler väger ju mer än fett och jag har inga muskler så det spelar väl också in. Men jag hoppas att när jag mår bättre så försvinner detta tankesätt så jag slutar få ångest av att äta en normal måltid. Men jag har en smal underkropp och en tjock överkropp så det är väl ett problem att det ser väldigt konstigt ut. Antar att det jag egentligen behöver göra är att träna så det ser bättre ut och få ett stabilare liv, det kanske hjälper.
  • Anonym (bmiva­dtycke­rni) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 13:31
    #8
    Dixie skrev 2015-08-05 13:25:29 följande:

    är det inte viktigast att må bra?! varför tror du att du mår bättre av att vara smalare? 

    nä, detta låter inte alls sund - släng ut vågen, äta bra mat och träna och gör det för att må bra!!


    Ja jag får väl helt enkelt ta och göra det..
  • Birgit­ta02
    Äldre 5 Aug 13:35
    #9
    Anonym (bmivadtyckerni) skrev 2015-08-05 13:30:33 följande:
    Jag har ingen ätstörning, jag tycker inte att jag är tjock och behöver gå ner i vikt egentligen men det har bara blivit ett sätt för mig att ha något att fokusera på istället för omvärlden. Jag är fullt medveten om att mitt bmi inte är så bra men jag trivs bättre i min kropp nu och vill gå ner ännu lite till och jag vet att det låter som att jag har en ätstörning då det är det värsta MEN jag tror det handlar om andra saker att helt enkelt ha något "jag är bra på". Och muskler väger ju mer än fett och jag har inga muskler så det spelar väl också in. Men jag hoppas att när jag mår bättre så försvinner detta tankesätt så jag slutar få ångest av att äta en normal måltid. Men jag har en smal underkropp och en tjock överkropp så det är väl ett problem att det ser väldigt konstigt ut. Antar att det jag egentligen behöver göra är att träna så det ser bättre ut och få ett stabilare liv, det kanske hjälper.
    Det där inlägget visar ju verkligen att du har ett anorektiskt beteende. En anorektiker använder viktnedgången som ett sätt att fokusera på något och något man själv har kontroll över. Ju mer kontroll desto lägre blir vikten. Ju lägre vikten är desto bättre mår du psykiskt. Men vad en anorektiker inte begriper är att de inre organen svälter ihjäl. Organen behöver den näring man får från bra mat. Inte syntetiska vitaminer och sånt.

    Du lever ganska farligt, och det skrev jag till dig ovan. Men så länge du inte ändrar tankesätt så lär du svälta ihjäl om ett par år, och du kommer inte ens märka det förrän det är för sent.
  • Äldre 5 Aug 14:16
    #10

    Ingen anorektiker tycker de är för smala,snarare tvärtom. Ingen tror de lever ohälsosamt eller direkt farligt. Alla fokuserar på vikten och mår bra i huvet när de går ner. Du har alla tecken på anorexi och bör söka hjälp snarast.

Svar på tråden Har blivit besatt av mitt bmi