• Ilnaz

    Missnöjd bebis

    Jag har en dotter som föddes i april 2015 så hon blir snart 4 månader. Hon har varit en glad och nöjd bebis som sovit bra på nätterna och kunnat underhålla sig själv en stund i sin babysitter eller babygymmet men sen 1 vecka tillbaka så har hon börjat sova oroligt och rör sig konstant i sömnen och sover oroligt men hon gråter inte utan bara gnäller... På dagarna sover hon Max 2 x 30 min från att hon vaknar på morgonen. Jag vet inte vad jag ska göra för jag börjar bli trött på hennes ständiga skrik som skär sig i öronen... Är det ngn fler som har liknande problem? Jag helammar och hon har ökat vikt som hon ska men jag börjar fundera på om jag ska ge ersättning på kvällen så hon kanske sover bättre och blir mättare... Jag vet inte vad jag ska göra...

  • Svar på tråden Missnöjd bebis
  • Birgitta02

    Det kan ju vara så också att det är lite tandsprickning på G? Även om 4 månader är ngt tidigt så händer det att även så små kan ha tänder på gång.

    Att fylla på lite med ersättning på kvällen är säkert en god idé. Det skadar ju inte att pröva. Den enda risken är att babyn blir lite lat. Dvs kanske vägrar bröstet eftersom det är så mycket lättare att äta ur flaska.

  • lövet2

    Det händer något runt 4 månader. Mycket vanligt att sömnen börjar strula då. Ungarna kommer helt enkelt in i något nytt och beter sig inte som tidigare. Inget konstigt, för de ska ju ändå utvecklas. Jag skulle inte chansa med någon ersättning i ditt ställe. Chansen till en något bättre sömn ska vägas mot risken för förstoppning av ersättningen. Oddsen är inte särskilt bra.

    Det kommer att hända nya spännande saker ofta nu de närmaste månaderna. Se det inte som något fel, utan bara som något nytt!

  • Caladhiel

    www.viforaldrar.se/Forsta-aret/De-sju-utvecklingssprangen Här kan du läsa om olika utvecklingssprång under det första året. Vår dotter är född i februari och vid ca 4 mån. ålder blev hon som förbytt över en natt, från att ha sovit lugnt flera timmar i sträck till att vakna med 15 minuters mellanrum och vara allmänt missnöjd. Det var dock lättare att acceptera hennes gnällighet, som vi inte var van vid, då det fanns en "orsak" alltså att det hörde till utvecklingen...

  • Ilnaz

    Ok tack för era svar!!! Blir det bättre? Det som är ännu jobbigare är att hon sover max 2 x 30 minuter på dagarna så hon blir liksom övertrött vid 17 tiden ...

  • Natulcien
    lövet2 skrev 2015-08-05 13:20:04 följande:

    Det händer något runt 4 månader. Mycket vanligt att sömnen börjar strula då. Ungarna kommer helt enkelt in i något nytt och beter sig inte som tidigare. Inget konstigt, för de ska ju ändå utvecklas. Jag skulle inte chansa med någon ersättning i ditt ställe. Chansen till en något bättre sömn ska vägas mot risken för förstoppning av ersättningen. Oddsen är inte särskilt bra.

    Det kommer att hända nya spännande saker ofta nu de närmaste månaderna. Se det inte som något fel, utan bara som något nytt!


  • Natulcien
    Ilnaz skrev 2015-08-05 16:54:40 följande:

    Ok tack för era svar!!! Blir det bättre? Det som är ännu jobbigare är att hon sover max 2 x 30 minuter på dagarna så hon blir liksom övertrött vid 17 tiden ...


    Låt henne sova kl.17 också då?
  • Ilnaz

    Problemet är att hon inte sover utan bara gnäller och skriker .. Hon blir väldigt lätt uttråkad också.. Jag testar allt.. Sjunger massa låtar och leker med henne verkligen .

  • minerva123
    Ilnaz skrev 2015-08-05 18:45:54 följande:

    Problemet är att hon inte sover utan bara gnäller och skriker .. Hon blir väldigt lätt uttråkad också.. Jag testar allt.. Sjunger massa låtar och leker med henne verkligen .


    Så var vår äldsta från 3 månader och framåt. Ville ha en ny leksak i minuten, ville bara bli omkringburen med ansiktet framåt, satte man sig på golvet så kastade han sig fram på mage och blev direkt jättefrustrerad över att han inte kom någonvart. Och detta gnällande! Kämpade mot sömnen dag som natt Det var en riktigt, riktigt jobbig period. Allt vände över en natt när han lärde sig åla fram på mage vid 5 månader och han blev den gladaste bebisen man kunde tänka sig. För honom var det helt enkelt superfrustrerande att inte kunna ta sig fram för egen maskin. Yngsta är nu 5,5 månader och har precis kommit in i en frustrerad period med mycket bärande, byta leksaker stup i kvarten etc. Han försöker åla men kan ännu inte och vi hoppas det lossnar snart. Kolla även in The Wonder Weeks (finns som hemsida och app) eller på svenska Växa och upptäcka världen (bok) - utvecklingssprång kan också te sig på det sätt du beskriver.
Svar på tråden Missnöjd bebis