• Äpple2015

    Sjukanmäla eller söka semester?

    Jag har mycket olyckligtvist 2a dagen på nya jobbet fått anmäla frånvaro på grund av att en släkting hamnat på sjukhus. Detta kan nog inte ses som vård av anhörig utan jag har helt enkelt känt att jag måste vara där. Vad gör jag, anger sjukskrivning? Jag har ju redan varit uppriktig med chefen om att det handlar om en släkting och inte att jag är sjuk. Vill ju för allt i världen inte inleda nya jobbet med ogiltig frånvaro. Tacksam för alla idéer.

  • Svar på tråden Sjukanmäla eller söka semester?
  • Anonym (**)

    Hur nära släkting?
    Det finns anhörigdagar på en del arbetsplatser som man kan ta av om det är någon närstående.

  • Anonym (.)

    Ta ledigt utan betalning? Om chefen vet vad det handlar om, så är det väl inget konstigt?


    Vore ju märkligt om du helt plötsligt blev "sjuk"...

    Och vård av närstående kan man söka utan att vara nära släkt. Eftersom du känner så starkt att du måste vara där, trots nytt jobb som du vill göra gott intryck på - så antar jag att det är akut och mkt allvarligt + att du är nära denna personen. Då kan man alltid ansöka om vård av närstående.
    Det fick jag när min bästa väninna drabbades av cancer (prognos: överlevnad max 6 mån) och kunde därför följa med på behandlingar långt borta.

  • Lena

    Det är tjänstledigt som gäller på vissa jobb får man betalt, andra bara ledigt utan lön

  • Birgitta02

    Du ska absolut inte sjukskriva dig. Då måste arbetsgivaren betala 80% av din lön, och ledningen vet ju redan att du känner att du måste vara ledig. Ansök om semester eller tjänstledighet. Och var rakryggad.

  • Dixie

    fråga din chef hur du ska "anmäla" det - bättre att kolla innan, så det inte blir fel! 

  • Anonym (Iris)

    Blanda inte äpplen och päron här.
    Vård av närstående är något som Försäkringskassan beviljar specifikt för människor som är svårt sjuka. Tex. vid cancerdiagnos eller annan vård i livets slutskede. Då kan en nära anhörig få ersättning precis som när man vab'ar för ett barn. Gentemot arbetsgivaren får man då motsvarande tjänstledighetsavdrag.

    Sen finns det också reglerat i många kollektivavtal att du har rätt till ledighet med lön, vid nära anhörigs svåra sjukdom eller bortgång. Det gäller alla, det krävs inte att man jobbat x antal månader för att vara berättigad.
    Så om detta är ett akut sjukdomstillstånd borde du ha rätt till detta, om ni har det kollektivavtalat på arbetsplatsen.

    Kan kanske kännas kymigt efter två dagar men det är en helt annan fråga...

  • Lilje

    Fråga chefen hur han vill du skall fylla i. Det gjorde jag när min mamma dog på min första arbetsdag, och dom nästa två veckorna naturligt nog blev rätt ihåliga. Det blev en kombination, lite tjänstledigt med betald, lite utan.

  • KaSaM

    Semester, tjänstledig är nog det som fungerar då du själv inte är sjuk.

Svar på tråden Sjukanmäla eller söka semester?