• Flerabarnsmamma

    Okej gott folk, 7sitsbil med bagagelucka plats för syskonvagn? Tips

    I december väntas en liten 4a födas och vi är i behov av en större bil med fler säten så vi kan åka i samma bil.

    Vi behöver 6 säten minst och en rymlig bagagelucka plats för syskonvagn.

    Jag mamman i huset vill helst ha en så liten bil som möjligt men finns det bara "bussar" som uppfyller behoven så kan man inte göra så mycket:-P.

    Vi behöver tips på bra bilar.

  • Svar på tråden Okej gott folk, 7sitsbil med bagagelucka plats för syskonvagn? Tips
  • DickRex

    Bästa kompromissbilen borde nog bli en Toyota Sienna. Finns ingen på blocket just nu, men de kan importeras billigt och bra från staterna.

    Sangyoung Rodius är en ful jävel, men inte heller så mycket "buss".


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Bitten

    Grattis till den kommande familjemedlemmen!
    Vi väntar nummer fyra i jan/feb. Vi har en sjusitsig bil, Nissan Q+2. De två +2-sätena är lite tveksamma om man har barn som sitter i bilstolar. (Bakvända stolar går i princip inte. ) Vår äldsta fyller fem nu i höst så det kommer bli mycket stolar i bilen. :)
    Vi har en baby jogger city Select syskonvagn som vi är nöjda med. Den går in men lite tveksamt om den gör det när båda de bakre är uppfällda.

    Hur gamla är de andra barnen?

  • MrsP79

    Wolksvagen Sharan, har inte provat med syskonvagn, men tror att en babyjogger syskonvagn eller liknande går in.

  • nnnnnnnn

    googlade toyota sienna och den ser ut till att ha lika rymligt bagage som en prius+ (prius plus har 7 säten, vanliga prius har 5)
    dvs det går in 2 st självscanningkassar...


    När vi köpte vår pius + så fick vi byta från vanlig sulky till en babyzen yoyo för att få med oss 1 st sulky. Dubbelvagn är inte att tänka på...

    Iallafall inte med alla säten uppe, möjligtvis om man klarar sig med 6 säten.

    (tänkte att det var lättare att åka och titta på en + än att importera en sienna, för de ser väldigt, väldigt lika ut på bilderna)

  • DickRex
    nnnnnnnn skrev 2015-08-05 22:25:12 följande:

    googlade toyota sienna och den ser ut till att ha lika rymligt bagage som en prius+ (prius plus har 7 säten, vanliga prius har 5)

    dvs det går in 2 st självscanningkassar...

    När vi köpte vår pius + så fick vi byta från vanlig sulky till en babyzen yoyo för att få med oss 1 st sulky. Dubbelvagn är inte att tänka på...

    Iallafall inte med alla säten uppe, möjligtvis om man klarar sig med 6 säten.

    (tänkte att det var lättare att åka och titta på en + än att importera en sienna, för de ser väldigt, väldigt lika ut på bilderna)


    Vi hyrde en Sienna i LA, och den är stoor jämfört med prius plus. ...och bekväm, tyst, stark och lättkörd. Trevligaste bilen jag har kört någonsin.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Ego Lovers

    Alla dessa 7sitsiga bilar har små bagage tyvärr. Vi satsade på en niositsig minibuss och jag kör in syskonvagnen utan att fälla den.

  • Smilla80

    Kan rekommendera VW sharan. Om du väljer att bara ha 6 säten uppfällda så tror jag en syskonvagn går in, kanske kan du ställa den "på sidan" eftersom bilen är relativt hög. Denna bil går också att få 6-sitsig.

  • FruNyfiken

    Renault Grand Espace! Suverän familjebil. 7 säten som dessutom går att ta bort/flytta/vända som man vill. Samt bagageutrymme.

  • Bitten

    Jag tänker att det i första hand blir problem när en skall åka lite längre. Att sitta lite obekvämt i någon kilometer eller att alla inte måste med och handla känns ju överkomligt och hanterbart så länge en sitter säkert.
    Vid längre resor behöver en utrymme för packning och det är då det börjar bli svårt.
    Vi har takbox som vi funderar på att låta sitta på året runt samt att se till att på de (i vårt fall) två ställen dit vi åker lite längre resor finns vagn och annat som vi behöver under den period då barnen är små och behöver sådant. Men visst att ha syskonvagnar på två ställen samt hemma är ju kanske inte alltid är möjligt. (alla har inte släkt med plats för en massa grejor en kan tänkas behöva.) Men kanske iaf billigare än att byta bil om det nu finns möjlighet att ha lite extra hos släkten.

  • phillipha

    Helt klart Renault grand espace! Sju säten, alla riktiga stolar med isofix fästen. Vi har tre barn mmih en sådan bil. Brukar bara ha sex säten i och då får vi lätt in vår bugaboo donkey duo. Tar vi enkelvagnen (en stor emmaljuda ) kan vi lyfta in den utan att fälla ihop den alls!

    Igår åkte vi sju Pers i bilen och fick ändå in buggan. Fick ta av bakhjulen och lägga liggdel och sittdelar inne i bilen vid barnens fötter - dom når ju ändå inte ber till golvet. Så med lite meck fick vi ändå med oss hela vagnen!


  • Embla twopointoh

    Vi har en VW Sharan och vi får plats med barnvagn och rullstol i den med alla sätena i, även om det är precis på millimetern.

    Varför inte åka runt till bilförsäljare och testa olika bilmärken. och att klämma in den vagn ni tänkt er i deras bagageutrymmen? Det är ju egentligen enda sättet ni kan vara säkra på att just er vagn passar.

  • toyotan

    Toyota Previa!


    Skjutdörrar, vettigt bagage som man får in syskonvagn och lite packning. Bra utrymma för ALLA passagerare, supersmidig att köra även om man är van vid en liten bil. 


    Efter -01 har de motorn under huven. Innan dess satt den under själva bilen på något vis. 


    Säljs inte i Sverige längre och kan därför vara något svår att få tag på. Men jag rekomenderar den stark! 


    Vi har tre bakåtvända och en framåtvänd barn-/babystol i den.


    Vår vagn är en Donkey. Så den går ju att fälla ihop till enkel och ta av däck osv i värsta fall. Men vi har haft den, som dubbel, sitt- och liggdel, resväskor och diverse sommarstrandpackning till en fyrabarnsfamilj utan några vidare bekymmer. Till och med när ALLA säten var upptagna. Det tycker jag är bra! 

Svar på tråden Okej gott folk, 7sitsbil med bagagelucka plats för syskonvagn? Tips