• Sussaa

    Min kamp till ett hälsosamt liv

    Sitter här ännu en kväll och våndas över hur jag har kunnat låta min kropp förfalla totalt!

    Hur jag kan låta mig själv bli så ohälsosam som jag blivit!?

    Jag är 163,5 cm lång och väger ikväll 92,8 kg vilket ger ett BMI på 35 alltså FETMA och är bara 30 år gammal! Hur ska de sluta om jag fortsätter så här?

    Jag har bestämt mig för att de här måste få ett slut nu och jag måste kämpa mig till ett hälsosamt liv!

    Är en gift 2 barns mamma med ett barn hos mig, vår första son föddes med ett allvarligt hjärtfel och lämnade oss blott fem månader gammal.

    Idag har vi ett energiknippe på snart två år som förgyller vara dagar och har försökt få till ett syskon ett tag men inget händer!

    Har funderat på vad som kan vara fel och misstänker att jag har PCOS också pga av många symtom som passar. Har därför ytterligare en anledning till att gå ner i i vikt för att kanske kunna bli gravid igen.

    Har tänkt se över min kost och börja motionera, dels genom promenader men även atyrketräning med hjälp av Olga Rönnbergs bok Träning för nyblivna mammor.

    Syftet med tråden är att dokumentera min resa främst för mig själv men vill gärna hitta andra som också vill göra samma resa och tillsammans peppa varandra!

  • Svar på tråden Min kamp till ett hälsosamt liv
  • Sussaa

    Tack för din kommentar Rumpelstiltskin! =) Hur lång tid har den viktnedgången tagit dig? Så här när börjar så är man ju alltid sugen på snabba resultat så att man får motivation att fortsätta.

    Morgonens vikt låg på 91,6 kg och dagens frukost blev havregrynsgröt med lite banan på, kanske inte jättelågt kalorimässigt men ett försök att bryta vanan att äta smörgåsar med ost som är en riktig kaloribomb.

    Idag blir det ca 45 minuter powerwalk med hundar och barnvagn och sen kvällsjobb.

  • Anonym (Heja!)

    Heja heja!! Låter verkligen som du har bestämt dig, vilket är det absolut viktigaste. Jag har ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att disciplin och tålamod är två ledord. Det här fixar du galant!

  • Sussaa
    Anonym (Heja!) skrev 2015-08-06 07:02:15 följande:

    Heja heja!! Låter verkligen som du har bestämt dig, vilket är det absolut viktigaste. Jag har ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att disciplin och tålamod är två ledord. Det här fixar du galant!


    Tack så mycket! Jag hoppas verkligen att det funkar den här gången har lyckats gå ner ganska många kilon även tidigare, men har ju tyvärr gett upp efter några månader när inget längre har hjälpt och vikten stått helt stilla. Har nu förstått att det förmodligen har varit när jag nått viktplatåer och hoppas att den vetskapen ska hjälpa mig att behålla motivationen!
  • Mattias Nylen

    Vad kul att höra! ^^ Det viktiga nu är att du lägger upp ett mål och plan för att lyckas! :D 


    Men det absolut viktigaste är att du sätter upp ett VARFÖR! ^^


    Jag har hjälpt många att nå sina mål och det viktigaste är faktiskt att ha ett "varför" som man kan motivera sig med varje gång det blir tufft! ^^ 


    Om du vill ha hjälp på traven så hjälper ja gärna till! ^^

  • Sussaa
    Mattias Nylen skrev 2015-08-06 17:26:05 följande:

    Vad kul att höra! ^^ Det viktiga nu är att du lägger upp ett mål och plan för att lyckas! :D 

    Men det absolut viktigaste är att du sätter upp ett VARFÖR! ^^

    Jag har hjälpt många att nå sina mål och det viktigaste är faktiskt att ha ett "varför" som man kan motivera sig med varje gång det blir tufft! ^^ 

    Om du vill ha hjälp på traven så hjälper ja gärna till! ^^


    Tack så mycket! ?

    Det är väl lite så jag försöker göra, har skrivit upp i en bok om mina mål varför jag gör de här och då inte bara "vill gå ner i vikt " utan försökt precisera lite mer andra anledningar piggare, kunna bli gravid igen m.m.

    Tänker även använda mig av delmål och någon slags belöningar när jag når dessa. ?

    Känner mig riktigt taggad just nu, men tar gärna emot hjälp när motivationen tryter.

    Gårdagen gick riktigt bra iallafall.

    Använde mig av Lifesum appen för att hålla koll på kalorierna och gick bara 61 över vilket var helt okej enligt appen.

    Powerwalken var bara 38 minuter för sen hade jag hunnit hem! ????

    Totalt 14000 steg enligt stegräknaren!
  • Sussaa

    Ja gårdagen gick ju inte så bra, hamnade många kalorier över Lifesums beräkning för att tappa 1 kg i veckan. Hade en sjukt stressig dag på jobbet så att fixa en vettig lunch sket sig och sen blev de hämtat till middag också! Men fick iallafall ihop 16000 steg under gårdagen och får bli nya tag idag!

  • Sussaa

    Även lördagen hamnade på kaloriöverskott, men det tänker jag inte ha dåligt samvete över! Jag och mannen var barnlediga över natten för första gången och firade med Cava och goda ostar! Så nya tag idag igen.

    Han ändå med en pw på 35 minuter på förmiddagen igår och dagens vikt visar 91.4 så minus 0.2 på vikten trots allt!

    Snart dags att ge sig ut på dagens pw.

  • Sussaa

    Gårdagen gick bra! Höll mig inom mina kalorier och lyckades ta mig ut på pw två ggr så blev lite över en timmes promenerande igår och en halvtimmes gräsklippning på de! Känner mig nöjd med mig själv!

    Förra veckans steggenomsnitt per dag blev 13500!

  • Sussaa

    Tjoho! Mätte mig imorse och även om de inte är så stor minskning än på vågen så har jag minskat mellan 1 och 4 cm på alla mina mätsställen på kroppen! =)

Svar på tråden Min kamp till ett hälsosamt liv