• T W

    Problem med överexponerad bild

    Jag har börjat experimentera lite mer med inställningarna på min kamera. Igår tänkte jag ge mig ut och fota vattenfall. Innan hade jag kollat rekommendationer på hur man ska ställa in kameran för att få till det där "immiga" vattenfallen. Jag gör precis så som beskrivits men så fort jag börjar ändra slutartiden så blir bilden helt vit, totalt överexponerad..  Jag har testat runt med bländaren och ISO men det hjälper inte. Vad är det egentligen jag måste ändra för att "motverka" det?

  • Svar på tråden Problem med överexponerad bild
  • Putte11

    Ingen expert, men jag brukar köra "halvautomatiskt" i det läge när man själv ställer (i det här fallet en längre) slutartid, men övrigt sköter kameran. Då behöver man bara laborera sig fram till den optimala slutartiden.

  • Putte11
    Putte11 skrev 2015-08-07 13:09:15 följande:

    Ingen expert, men jag brukar köra "halvautomatiskt" i det läge när man själv ställer (i det här fallet en längre) slutartid, men övrigt sköter kameran. Då behöver man bara laborera sig fram till den optimala slutartiden.


    Alltså, när du kan välja automatiskt, M eller P etc som fotoläge, så finns det två lägen där det enda man styr är slutartid resp bländare. Grymt bra att börja med.
  • T W
    Putte11 skrev 2015-08-07 13:09:15 följande:

    Ingen expert, men jag brukar köra "halvautomatiskt" i det läge när man själv ställer (i det här fallet en längre) slutartid, men övrigt sköter kameran. Då behöver man bara laborera sig fram till den optimala slutartiden.



    Jag har testat den där man enbart ändrar slutartid, det blev katastrof... så då valde jag den där jag kan välja slutartid, bländare och iso och det hjälpte inte mkt =/
  • Putte11
    T W skrev 2015-08-07 13:17:17 följande:

    Jag har testat den där man enbart ändrar slutartid, det blev katastrof... så då valde jag den där jag kan välja slutartid, bländare och iso och det hjälpte inte mkt =/


    OK, skumt! För mig var den varianten en kanonbra början. Nästan för bra och enkel. :)
  • T W
    Putte11 skrev 2015-08-07 13:21:11 följande:
    OK, skumt! För mig var den varianten en kanonbra början. Nästan för bra och enkel. :)
    Verkligen..det krävs inte att jag ändrar mkt alls innan allt blir överexponerat.. ska vattnet bli sådär "blurrigt" så är det helt kört.. =/
  • T W


    Så här ser dom bästa bilderna ut haha, och då testade jag ändå otroligt många varianter på slutartiden så det är inte så att jag har "maxat" inställningarna för att det ska bli så=/
  • Putte11

    Aha, då tror amatören jag att just den bilden blir jättesvår att få till, då delen med vattenfallet kräver väldigt mycket ljus, medan övriga delar vill ha extremt lite ljus. Antingen hade jag beskurit perspektivet till bara fallet för att få en bild med ungefär samma "ljusbehov" över hela bilden, eller så hade jag dragit ner bländaren så att omgivningen hade blivit lagom mörk och fallet alldeles för mörkt, med förhoppningen att fallet ändå är tillräckligt ljust för att selektivt kunna "ljusas upp" i Photoshop...

  • T W
    Putte11 skrev 2015-08-07 14:47:39 följande:

    Aha, då tror amatören jag att just den bilden blir jättesvår att få till, då delen med vattenfallet kräver väldigt mycket ljus, medan övriga delar vill ha extremt lite ljus. Antingen hade jag beskurit perspektivet till bara fallet för att få en bild med ungefär samma "ljusbehov" över hela bilden, eller så hade jag dragit ner bländaren så att omgivningen hade blivit lagom mörk och fallet alldeles för mörkt, med förhoppningen att fallet ändå är tillräckligt ljust för att selektivt kunna "ljusas upp" i Photoshop...


    Fast det är ju tråkigt att aldrig kunna ta kort på ett vattenfall utan omgivning=S

    På den här hade jag dragit ner bländaren så det blev så mörkt som det bara gick..
  • Anonym (D)

    www.kamerasimulator.se/

    Testa dig fram på denna så kanske du kan få en större förståelse för de olika delarna? :)

    Lägre slutartid ger mindre ljus.

    Högre bländartal ger större skärpa i hela bilden.

    Högt ISO ger bilder där "pixlar" syns. Det ger också mer ljus.

  • Rocket Mania

    Du måste höja bländarvärdet och sänka slutartiden. ISO max 100.

    Ställer du bländarvärdet högt (dvs litet ljusinsläpp) behövs längre slutartid för att släppa in tillräckligt med ljus. Du kommer behöva ett stativ för att bilden inte ska bli suddig. Detta gäller i fotoläge M.

  • T W
    Rocket Mania skrev 2015-08-07 19:47:58 följande:

    Du måste höja bländarvärdet och sänka slutartiden. ISO max 100.

    Ställer du bländarvärdet högt (dvs litet ljusinsläpp) behövs längre slutartid för att släppa in tillräckligt med ljus. Du kommer behöva ett stativ för att bilden inte ska bli suddig. Detta gäller i fotoläge M.


    Jag har testat på det lägsta iso som går och samtidigt höja bländaren till det hösta (fotot jag lade upp är den inställningen).
    Stativ använder jag iaf.
    Kan det vara kameran som inte har tillräcklig "bredd"?

    /total nybörjare med noll koll
  • suziz

    Kanske du ska investera i ett gråfilter? Ett gråfilter släpper in mindre ljus i kameran så att du kan ha en lång slutartid i de fall då den högsta bländaren inte räcker till.

  • Rocket Mania
    T W skrev 2015-08-07 23:36:31 följande:
    Jag har testat på det lägsta iso som går och samtidigt höja bländaren till det hösta (fotot jag lade upp är den inställningen).
    Stativ använder jag iaf.
    Kan det vara kameran som inte har tillräcklig "bredd"?

    /total nybörjare med noll koll
    Det räcker med ganska kort slutartid för att få ett mjukt och vad du beskriver som "immigt" vattenfall. Du får mixtra med tiderna och bländaren helt enkelt.

    Vad är det för kamera?
  • jantingstrom

    För få vattnet lite dimmigt så behöver man en längre slutartid, om man fotar på dagen måste man ibland (ganska ofta) ta hjälp med ett gråfilter (ND Filter) 


     


    här har du lite tips på hur man kan göra





  • T W
    jantingstrom skrev 2015-08-28 12:26:08 följande:

    För få vattnet lite dimmigt så behöver man en längre slutartid, om man fotar på dagen måste man ibland (ganska ofta) ta hjälp med ett gråfilter (ND Filter) 


     


    här har du lite tips på hur man kan göra


    Tack! Filmen tog upp exakt det problemet jag har, så det är antagligen ett sådant filter jag behöver.
  • Zombie von Rymmen

    Om du vill veta mer (allt?) om exponering kan jag varmt rekommendera boken "Kreativ fotografering med rätt exponering" av Bryan Peterson.
    www.prisjakt.nu/bok.php
    www.rajalaproshop.se/Produkter/Fotoböcker/Pagina/Kreativ-fotografering-Exponering-Lär-dig-bemästra-exponeringen-117547-p0000001407

    Bästa fotoboken för en nybörjare! Den går igenom det väsentliga med fotografin på ett inbjudande och enkelt sätt. Den verkar dock ha utgått numer. Om du inte har lust att jaga rätt på den kan du säkert låna den i ett bibliotek.

  • T W
    Zombie von Rymmen skrev 2015-08-28 19:20:52 följande:

    Om du vill veta mer (allt?) om exponering kan jag varmt rekommendera boken "Kreativ fotografering med rätt exponering" av Bryan Peterson.

    www.prisjakt.nu/bok.php

    www.rajalaproshop.se/Produkter/Fotoböcker/Pagina/Kreativ-fotografering-Exponering-Lär-dig-bemästra-exponeringen-117547-p0000001407

    Bästa fotoboken för en nybörjare! Den går igenom det väsentliga med fotografin på ett inbjudande och enkelt sätt. Den verkar dock ha utgått numer. Om du inte har lust att jaga rätt på den kan du säkert låna den i ett bibliotek.


    Tack! Det ska jag absolut kolla upp!
  • Anonym (jobbarmedfoto)

    Nu kommer jag in lite sent här, men såg att många rekommenderar Tv/S-läget (där man bestämmer slutartiden), men faktum är att om du inte har några filter är det faktiskt bättre att använda A/Av-läget (där du bestämmer bländaren).


    Det beror på att omfånget med slutartider är större än omfånget bländare. Så om du har en fast ISO och väljer en väldigt kort eller lång slutartid så finns det högst troligast ingen bländare som kan ge dig rätt exponering.


    Du kan börja höja ISO:n för att få en väldigt kort slutartid, men du kan inte dra ner ISO:n tillräckligt mycket för att få till en riktigt lång slutartid (ofta går den inte under ISO 100). Då behöver du ett gråfilter eller fotografera när det är mörkare ute.


    Ett tips för fotografering med kortare slutartider är att ställa in auto-ISO då kameran väljer den lägsta, men tillräckligt höga, ISO:n som krävs för förhållandena. Ofta kan du ställa in vilken ISO du inte vill gå över för att inte riskera väldigt brusiga bilder. Ofta kan du också ställa in vilken slutartid du inte vill gå under. Du fotar kanske med lägsta ISO:n fram till 1/60, så när kameran vill fotografera vid 1/50 sek höjs ISO:n så du kan fortsätta fota vid 1/60 sek eller kortare.


    Det du råkade ut för här är att du ville ha en lång slutartid i ljusa förhållanden, men det fanns inte en tillräckligt liten bländare för att skapa en korrekt exponering, och ISO:n gick inte att dra ner mer.


    Tänk dig bländaren och slutartiden som två linjer över varandra så kan det bli lättare att visualisera: slutartidens linje är längre i båda ändarna så sätter du en punkt i ytterkanterna på den och drar ett streck upp mot bländarlinjen så kommer det vara tomt där - det finns alltså ingen bländare att använda i slutartidens "ytterkanter" och bilden blir för ljus eller för mörk, beroende på ände.


    Hoppas du förstår min förklaring.

Svar på tråden Problem med överexponerad bild