• Anonym (Student)

    Högskola + gravid

    Pluggar på högskola och blivit oplanerat gravid. Jag har ett av tre år kvar av studierna vilket innebär att ifall jag fullföljer denna graviditet skulle barnet komma 2-3 månader innan utbildningen är slut.

    (Jag skulle få lägsta FP)

    Någon som vart i en likande situation? Vad grundade ni ert beslut på och hur har det påverkat ert liv?

  • Svar på tråden Högskola + gravid
  • Mascaraklumpar

    Vilket beslut? Funderar du på om ska behålla det eller göra abort alltså?

    Jag är planerat gravid och kommer ha ett halvår kvar av mina studier när barnet kommer. Jag kommer också få lägsta FP, men kommer läsa en kurs på distans samtidigt (en enkel kurs inom mitt område där jag i princip kan läsa igenom kursboken en gång och sedan skriva tentan) och ta CSN. Så med barnbidraget, föräldrapenningen och det extra hyresbidraget kommer jag ha ut ca 6-7000 något sånt mer under föräldraledigheten än jag har nu. Jag tänkte vara hemma 8 månader, sen får pappan ta över.

  • Anonym (Student)

    Går det att ta CSN samtidigt som man får FP?

  • Anonym (spara FP)

    Jag hade sparat FP dvs inte tagit ut de futtiga kronor som lägsta nivån innebär...


    Istället börjat jobba tidigare, iallafall deltid.
    (Jag började när barnet var 7 mån, men hade jag inte haft bra SGI så kunde jag tänkt mig att börja tidigare)

    Dela ledigheten tidigt med partnern och jobba upp din SGI - sen kan du vara ledig och ha riktigt gott om pengar (iallafall jämfört med CSN eller lägsta FP).

    Tänkbart scenario:
    Barnet föds och du tar ut CSN samtidigt som du läser klart, så fort som möjligt.
    När barnet är 5-6 mån börjar du jobba.
    Så fort din SGI höjts så tar du ledig, så länge du vill, med bra föräldrapenning.

    Och du kan ta ut CSN så länge du inte tar FP för samma tid. Man måste inte ta FP alls under barnets första år (utan att förlora SGI, men du har ju ändå ingen SGI att rädda...)

  • Mascaraklumpar
    Anonym (Student) skrev 2015-08-07 21:52:51 följande:

    Går det att ta CSN samtidigt som man får FP?


    Csn får man ta om man uppfyller de vanliga kraven, de bryr sig inte om om man har FP samtidigt. FP får man ta trots att man har CSN så länge man har "rumslig kontakt" med barnet. Du får alltså inte lämna ifrån dig ditt barn och gå på en föreläsning, och läser du på distans får du tex inte lämna bort barnet till barnvakt för att plugga, men så länge du själv tar hand om ditt barn får du ta ut båda samtidigt.
Svar på tråden Högskola + gravid