• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 10 Aug 01:57
    1771 visningar
    12 svar
    12
    1771

    Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet

    Hej! Ett tungt inlägg. Behöver ventilera.

    Gjorde abort för några månader sedan. Jag och min kille hade träffats knappt två månader, det med en del hälsoskäl gjorde att vi tog beslutet om abort.

    För mig har det här varit fruktansvärt tungt.

    Jag har tidigare sagt att jag nog aldrig kommer skaffa barn. Har aldrig känt den längtan. Men sekunden barnmorskan sa att testet var positivt ändrades allt. Jag hade något inom mig. Jag kände att jag visst vill ha barn, frågan var dock om jag ville det nu.

    Jag var inte långt gången, vi grät och velade en månad innan vi gjorde en abort.

    Min partner, numera också sambo, stöttade mig på alla sätt.

    Efter någon vecka kändes det rätt okej ändå, att det var rätt beslut och sorgen började lägga sig.

    Men. 3-4 veckor efter aborten berättar min partners bror att de ska ha barn. Graviditeten var v 8, alltså rätt tidigt.

    De fick veta först om att jag var gravid och har varit väl medvetna om hur dåligt vi har mått och hur jobbigt beslutet var. Ändå valde de att berätta tidigt.

    Min fundering är om jag överreagerar?

    Det här rev upp allt för mig. Jag började tvivla på vårt beslut och kände efter ett tag att jag ångrar aborten. Känner så ibland nu, ibland inte.

    Men känner sådan ilska att de berättade tidigt om sin graviditet till en närstående som just gjort en abort. Tycker det är elakt och respektlöst. Varför inte vänta till kanske v 12 när de visste hur jobbigt vi haft det?

    Jag känner mig hemsk som inte klarar av att umgås med dom. Känner mig som att jag förstör för hela deras familj för att jag inte orkar träffa dom. Det gör för ont. Min partner har pratat med sin bror om detta men jag har inte hört nåt om någon ursäkt. Kag tänker på det hela tiden, känner ren ilska. Känner mig dum. Känner sorg.

    Är jag orättvis?

    Gjorde de fel?

    Hur ska man gå vidare?

  • Svar på tråden Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet
  • Anonym (Samar­it)
    Äldre 10 Aug 02:26
    #1
    +1

    Nej, de gjorde inte fel. Det finns ingen korrelation mellan deras lycka och din olycka och det är fel att föra över det på dem. Var glad för deras skull istället.

    Försök hitta någon att prata med om din sorg för att kunna gå vidare.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 02:34
    #2

    Jag vill verkligen vara glad för deras skull. Men det gör så ont. De visste hur dåligt vi mådde, menar inte att de ska skämma eller vara tysta, men kanske gett oss någon vecka till att bearbeta allt... Jag vet inte. Har samtalskontakt men kommer ingen vart med något. Skäms för att jag känner som jag gör...

  • Litet My
    Äldre 10 Aug 02:44
    #3

    Nej, de gjorde inget fel. Gissar att de kanske trodde att du och din partner var trygga och "nöjda" med ert beslut om abort.

  • Äldre 10 Aug 02:51
    #4

    De berättade säkert tidigt för att du skulle få tid att smälta det. Det kommer bara fler runt dig som får barn. Gjorde abort 27 nov 2008. Det gör ont än idag men blir bättre för varje dag.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Aug 03:05
    #5

    Dom visste att jag var knäckt, hur jobbigt det var, Alla skäl till aborten (sjukdomar mediciner), så nja de trodde inte att vi var trygga.

    Ingen frågar hur jag mår, jag känner mig som en stor smutsig fläck som förstör all familjelycka och ska sopas under mattan på alla sätt.

    De visste allt om mina psykiska besvär med mera men inte en enda gång frågat mig hur jag mår efter allt.

    Min sorg ska inte lämpas över på dem, men ska någons lycka förbjuda

    Min sorg?

    Jag blir inte inbjuden till något, får inte frågan att följa med på middagar för att min partner knte vill att det sk bli "problem". Jag känner mig som problemet, vilket jag kanske är, önskar att jag behållt barnet och uppfostrat det själv, för ja, i efterhand ångrar jag mig.

  • Äldre 10 Aug 05:25
    #6

    Jag tycker det var bra att de berättade tidigt för er, de förstod ju att det skulle bli en känslig fråga för er.

    Sen tänker jag att de ju inte kan gå runt o tassa på tå kring er och era problem ärligt talat. Det är deras liv och det måste få utvecklas oavsett vad ni går igenom. Hade du föredragit att de inte sagt något om sin graviditet?

  • Anonym (Samar­it)
    Äldre 10 Aug 05:57
    #7
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-08-10 02:34:58 följande:

    Jag vill verkligen vara glad för deras skull. Men det gör så ont. De visste hur dåligt vi mådde, menar inte att de ska skämma eller vara tysta, men kanske gett oss någon vecka till att bearbeta allt... Jag vet inte. Har samtalskontakt men kommer ingen vart med något. Skäms för att jag känner som jag gör...


    Men jo, du menar visst att de borde varit tysta. Dem kan inte kväva sin lycka över något så stort bara för att du mår dåligt. Det gick en hel månad mellan. De är inga tankeläsare och kan inte spå framtiden och kunde alltså omöjligt veta någon perfekt tid att säga något.

    Känner du ens hans familj väl? Det står att ni bara hade dejtat i två månader innan aborten och en månad efter det berättade brodern om graviditeten. Har ni bara känt varandra i tre månader verkar du förvänta dig extremt mycket från dem.
  • Anonym (Pia)
    Äldre 10 Aug 06:06
    #8

    Du överreagerar! Du kan inte vänta dig att alla ska tassa på tå kring dig och dina känslor. De lever sitt liv och de ville dela med sig av sin lycka. Du har ingen anledning att undvika dem för det.

  • Anonym (sonja­)
    Äldre 10 Aug 06:21
    #9
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-08-10 03:05:46 följande:

    Dom visste att jag var knäckt, hur jobbigt det var, Alla skäl till aborten (sjukdomar mediciner), så nja de trodde inte att vi var trygga.

    Ingen frågar hur jag mår, jag känner mig som en stor smutsig fläck som förstör all familjelycka och ska sopas under mattan på alla sätt.

    De visste allt om mina psykiska besvär med mera men inte en enda gång frågat mig hur jag mår efter allt.

    Min sorg ska inte lämpas över på dem, men ska någons lycka förbjuda

    Min sorg?

    Jag blir inte inbjuden till något, får inte frågan att följa med på middagar för att min partner knte vill att det sk bli "problem". Jag känner mig som problemet, vilket jag kanske är, önskar att jag behållt barnet och uppfostrat det själv, för ja, i efterhand ångrar jag mig.


    Detta är hårt, men din sorg ska inte heller stå i vägen för deras lycka.

    Jag hoppas att du får professionell hjälp med att bearbeta dina känslor, det behöver du.
  • Äldre 10 Aug 06:25
    #10

    Jag tycker de gjorde rätt i att berätta för dig. För nu har du längre tid på dig att vänja dig innan ALLA får veta om graviditeten. De gjorde precis rätt. Du kommer vänja dig o förhoppningsvis glädjas med dem.

  • Anonym (hejba­ra1999­67)
    Äldre 10 Aug 06:46
    #11

    Tycker svaren är lite orättvisa mot TS. Förstår att det är tungt, och också helt okej att känna sådan ledsamhet över ett jobbigt beslut. Att höra om närståendes graviditet sliter upp känslor helt klart, och känner man ånger blir det tufft. Såklart kan du inte förvänta dig att andra ska tassa på tå kring dig eller något sådant, men ja kanske gett dig någon vecka till innan du fick veta, när de osm du skriver visste hur dåligt ni mådde. Fast samtidigt vill de ju dela med sig av sin lycka, så det kanske inte är helt rätt att kräva det. Eller i alla fall att de efter de berättat visat att de förstår din sorg och att det är okej att du är ledsen. För du kan sörja för din skull och vara glad för dem. Alla som svarar vrkar förvänta sig att du ska förstå deras lycka, vilket jag tror du vill, men man måste också acceptera din sorg.

    Om alla stänger dig ute borde du kanske fundera på om du vill vara kvar i din nuvarande situation. Verkar inte alls sjysst.

  • Anonym (Haha)
    Äldre 10 Aug 07:59
    #12

    Okej så du tycker på allvar att alla runt dig från och med nu ska visa hänsyn för att DU valde abort? Nej dom gjorde inte fel. Dom har sin FULLA RÄTT att vara glada och berätta om sin graviditet när dom känner att dom vill berätta.

Svar på tråden Sörjer abort och familjemedlem berättar tidigt om graviditet