• SaraIdun

    SGI

    Hej!

    Jag har en fråga om SGI.

    Jag har jobbat heltid i lite mer än ett år som visstidsanställd, och just nu är jag timanställd till oktober ungefär på samma företag, och därefter slutar jag.

    Jag vet att man behåller sitt SGI om man går till AF direkt när man blivit arbetslös och aktivt söker jobb där.

    Men om jag blir gravid och inte lyckas få ett jobb innan barnet föds, vad händer då med mitt SGI när barnet är 1 år?

    Jag läste att man måste ta ut 5 dagar i veckan (föräldraledighet) från barnets födelse för att få behålla sitt SGI om man inte återgår till sitt jobb efter ett år? Eller om man inte har något jobb efter barnets första år?

    Stämmer detta?

    Hälsningar, Idun

  • Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

    Hej Idun!


     


    Om du skriver in dig på Arbetsförmedlingen när du är arbetslös fram tills barnet föds är din SGI skyddad.


     


    Under barnets hela första levnads år är din SGI skyddad. Det finns inga krav på att du måste ta ut föräldrapenning eller måste arbeta och ha en lön/inkomst.


     


    Från barnets 1 årsdag upphör SGI-skyddet. Du måste då aktivt skydda din SGI.


    Så från barnets 1 årsdag måste man ta ut 5 hela föräldrapenningdagar per vecka om man inte har börjat arbeta än utan är helt föräldraledig. Då fortsätter man att ha ett SGI-skydd.


    Läs mer här: https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/ett_ar/


     


    Hälsningar


    Clara, handläggare

  • SaraIdun

    Hej!

    Tack.

    Så jag får ta ut t.ex. 3 dagar i veckan det första året med barnet utan att det påverkar mitt SGI när barnet är över 1 år? Även om jag fortfarande skulle vara arbetslös och vara hemma med barnet under tiden? Läste att man bara får minimun SGI då, men den är skyddad ändå om jag förstått rätt?

    //Idun

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Du kan ta ut 3 dagar per vecka under barnets första år utan att det påverkar din SGI. Under den tiden behöver du inte vara anmäld på Arbetsförmedlingen. När barnet har fyllt 1 år måste du ta ut minst 5 föräldrapennindagar per vecka för att fortsätta skydda din SGI. Det räcker alltså inte ta ut 3 dagar per vecka och skydda sin SGI när barn har fyllt 1 år om du är helt föräldraledig. Man kan skydda sin SGI på olika sätt, du kan läsa mer här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

    Hälsningar
    My, handläggare


     

Svar på tråden SGI