• aurora2

    Flytta från stockholm till Helsingborg

    Hej

    Vi är en familj med två barn, ursprungligen från Lund/malmö som nu bott ca 10 år i Stockholm. Vi funderar nu på en tillbakaflytt till skåneland, dock med en ny twist som Helsingborg skulle innebära för oss. Malmö och Lund lockar inte längre och vi känner oss dragna av det Helsingborg har att erbjuda.

    Vi är nog inte så oroliga över jobb, skola eller hem men det som jag nog främst blir nervös inför är att börja om från noll rent socialt sett. Att inte ha socialt umgänge i samma stad och att inte känna någon kan te sig skrämmande, mest för mig.

    Finns det andra i samma situation, tankar?

    Tips mottages också gärna. Vet att man genom jobb och även genom barnen hittar vägar men det stillar inte helt oron..

    Tacksam för svar/ S

  • Svar på tråden Flytta från stockholm till Helsingborg
  • Grus grus

    Min syster bor i Helsingborg. Själv bor jag i Småland. Om du rider eller spelar golf, tror jag att du kan hitta många vänner i Helsingborg då jag alltid tycker att mycket i Helsingborg handlar om just golf eller ridning. Min syster sjunger i gospelkören Maria gospel, och de gör mycket roligt tillsammans.

    Jag älskar helsingborg och tycker att det är en otroligt vacker stad och väldigt bra läge. Och flygplatsen i Ängelholm tar dig snabbt till Stockholm om du vill hälsa på vänner där.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • a no nym

    Hej ! Jag flyttade till Helsingborg från Stockholm för tio år sen. Jag upplever att det går ganska lätt att hitta umgänge via barnens skolkamrater och aktiviteter, i alla fall i den del av staden jag bor i. Bli engagerad i en förening är ju ett bra tips annars. Eller träning. Helsingborg är en fin stad, dock väldigt segregerad, det gäller att hamna i "rätt" område och få barnen i en bra skola, men det har ni säkert koll på.

  • Sallyiee

    Oh va glad jag blir för svar, finns hopp känns det som. Vi planerar att bosätta oss i laröd, va tror ni om det området? Hört bra om skolan iaf.

    Tänker också att det genom barnen ska gå att utöka umgänge, finns det fler tips på aktiviteter förrutom golf och ridning, ingen av de ngt för mig ;)

    Tack för att ni besvarade :)

  • Grus grus
    Sallyiee skrev 2015-08-28 20:21:25 följande:

    Oh va glad jag blir för svar, finns hopp känns det som. Vi planerar att bosätta oss i laröd, va tror ni om det området? Hört bra om skolan iaf.

    Tänker också att det genom barnen ska gå att utöka umgänge, finns det fler tips på aktiviteter förrutom golf och ridning, ingen av de ngt för mig ;)

    Tack för att ni besvarade :)


    Min syster bor i Hittarp och äldsta sonen går på Laröds skola. Han trivs jättebra! Var nere i helgen och såg en stor skylt vid affären i Laröds att de gjorde reklam för att gymnastikföreningen börjar snart igen för terminen. Äldsta sonen gick tidigare på det när han var yngre. Kommer inte ihåg vad den heter nu men ligger vid den andra skolan i Laröd, Holsta nånting...
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Sallyiee

    Larödsskolan och holstgårdsskolan ???? nu är vi i full gång att kolla på hus och gå på intervjuer, inte lätt att få allt att klaffa men förhoppningsvis blir det bra till slut ????

  • Sallyiee

    Oh Mibi, jag blir jätte glad om du skriver ngt om vad man kan hitta på med barnen i Helsingborg och om vad du tror om Larödsområdet och skolorna där.

  • Mibi
    Sallyiee skrev 2015-09-03 13:24:05 följande:

    Oh Mibi, jag blir jätte glad om du skriver ngt om vad man kan hitta på med barnen i Helsingborg och om vad du tror om Larödsområdet och skolorna där.


    Laröd är ett väldigt fint/mysigt barnvänligt område, nära havet. Lite dyrare hus om ni ska köpa då området tillhör de "finare" (å andra sidan flyttar ni från Sthlm så jag vet inte vilka priser ni är vana vid ;) ). Holstagårdssskolan har ett väldigt gott rykte, många av förskolorna likaså.

    Om man är intresserad av "finare" områden så skulle jag satsa på:
    Laröd
    Mariastaden
    Gustavslund
    Ramlösa
    Råå
    Rydebäck

    Lite beroende på vad man är ute efter.

    I Hbg är Tropikariet väldigt populärt, fågelparken, Sofiero, Fredriksdal, fina lekplatser, badhus (dock ej äventyrsbad), laserdome, bowling, ja allt möjligt. Många åker även till Ängelholm för att besöka tåg- eller flygmuseet, hembygdsparken etc.

    Sen har vi Sveriges största Ikea och Väla köpcentrum som är rätt najs att lägga sina pengar på :P

  • Sallyiee

    Tack för att du tog dig tid Mibi!!

    Har du också barn? Ska ner nästa v på intervju och hustitt så blir spännande. Känner ju bara en person i Helsingborg så alla tips är välkomna som sagt.

    Ha en fin kväll.

  • Mibi
    Sallyiee skrev 2015-09-03 21:14:45 följande:

    Tack för att du tog dig tid Mibi!!

    Har du också barn? Ska ner nästa v på intervju och hustitt så blir spännande. Känner ju bara en person i Helsingborg så alla tips är välkomna som sagt.

    Ha en fin kväll.


    Japp. Har två pojkar, 8år och 5 år :)
  • Mibi
    Sallyiee skrev 2015-09-04 14:19:54 följande:

    Bor du långt bort fr Laröd? ;)


    Skicak pm så berättar jag mer ;)
  • Sallyiee

    Sorry men är tekniskt retard, första gången som jag är inne på familjeliv, hur gör man för att få till pm?

  • Grus grus
    Sallyiee skrev 2015-09-05 18:27:03 följande:

    Sorry men är tekniskt retard, första gången som jag är inne på familjeliv, hur gör man för att få till pm?


    Du går in på användarens sida och klickar på "nytt meddelande".
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Themis

    Laröd är en bra by. Laröds skola har högre meritvärde än Holstagårdskolan men båda ligger över de flesta andra skolor.

    Jag bor i Rydebäck en mil söder om Helsingborg och det är väldigt vackert och bra på alla vis förutom att skolan håller på att explodera av inflyttningen av barn. Vår by har växt lavinartat de senaste åren. Nytt högstadium är projekterat men har blivit försenat så vi funderar på att flytta vårt barn (och kanske även oss själva) inom närområdet.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Sallyiee

    Themis, jag förstår, hört att det är liknande på holstgårdsskolan. Jag är så otålig, vill bara att allt ska ordna sig, blir stressad över allt med lån och ekonomi och försäljning oxå..och tänk om man inte trivs? Alltid tänkt att jag är en storstadstjej men antar att det är en ny självbild som håller på att laboreras fram..

  • ulrper

    Hej, har en dotter på Laröd skola och jag guidar dig gärna om det fortfarande är aktuellt, vi bor också i Helsingborg

  • sallyie

    Hej Ulrper

    Va roligt att du svarar. Har inte hunnit titta till forumet för det har varit fullt upp men flyttplaner är nu helt säkra och till VT 2016 ska barnen troligtvis börja på Larödsskola. Du får gärna berätta allt som är värt för en nybörjarförälder på skolan att veta :)

  • ulrper

    Hej !

    Är ni på plats i Laröd nu? Har ni hittat bostad? Vill du prata skola och område så skicka ett meddelande till mig, vi letar nu själva bostad i området.

    mvh

Svar på tråden Flytta från stockholm till Helsingborg