• Anonym (TS)

    Förtursansökan p.g.a. graviditet? Migrationsverket

    Hej!

    Jag och min sambo väntar vårt första barn. Nej, det var inte planerat men en mycket glad överraskning då jag tidigare fått veta att jag troligtvis skulle ha svårigheter att få barn p.g.a. endast en fungerande äggstock - och den är "slö"...

    Hur som helst, jag och min sambo går i väntans tider på två håll då han ännu inte fått uppehållstillstånd (UT p.g.a. sitt förhållande med mig). Eftersom han kom hit på ett annat visum har han rätt att stanna här under väntetiden - vilket känns mycket betryggande!

    Ansökan om uppehållstillstånd p.g.a. vår relation gjordes just innan hans tidigare arbetsvisum skulle gå ut (vilket vi fick direktiv om) och det var i juli 2014. Ännu har vi inte hört något, och inte fått handläggare. Migrationsverket har sagt senast jag talade med dem att de arbetar med ärenden från december 2013, så vi är ju inte "där" ännu.


    Dock känns det lite ovisst med alltihop just för att vi ska få barn; kommer han kunna få vårdnad, kommer han kunna vara föräldraledig och så vidare. Barnet är beräknat i början av december.

    Från Migrationsverket fick jag veta att det nu i efterhand inte går att lägga till att vi väntar barn (för man skulle ju fylla i om han har barn under 18 i eller utanför Sverige o.s.v, vilket han kommer ha i december då..), men att vi ska skicka in en förtursansökan via e-mail. Vi fick höra att förtursansökan inte kommer "snabba på ett skit", som han uttryckte det, men att då får migrationsverket veta att vi väntar barn i alla fall.

    Nu är min fråga: HUR skriver man en förtursansökan? Han nämnde inget om blanketter eller liknande.. Ska man bara skriva ett mail med ärendenumret och berätta att man väntar barn och att man önskar förtur? Eller?

  • Svar på tråden Förtursansökan p.g.a. graviditet? Migrationsverket
  • Anonym (Ja)

    Ja jag tror det. Förklara bara läget och att ni önskar förtur. "Bevis" ska också skickas med, kopia på moderskapsintyg tex.

  • Smilla75

    Det går bra att skriva brev och önska förtur. I ert fall ser jag inte att det finns möjlighet till förtur eftersom syftet med en sådan är att den som lever utomlands ska kunna komma i Sverige i tid till förlossningen. Att din man inte kan ta ut föräldrapenning är inte tillräckligt.

  • Anonym (TS)
    Smilla75 skrev 2015-08-28 18:35:04 följande:

    Det går bra att skriva brev och önska förtur. I ert fall ser jag inte att det finns möjlighet till förtur eftersom syftet med en sådan är att den som lever utomlands ska kunna komma i Sverige i tid till förlossningen. Att din man inte kan ta ut föräldrapenning är inte tillräckligt.


    Att det inte kommer skynda på processen är vi fullt medvetna om, dock kunde inte migrationsverket få "in" i systemet att min sambo och jag kommer ha ett barn i december om vi inte skickar in en förtursansökan.
  • Anonym (Smilla)

    Vore enklare om du skaffat barn med en svensk... jag begriper mig inte på er som är så k**a på utlänningar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Smilla) skrev 2015-08-28 19:25:41 följande:

    Vore enklare om du skaffat barn med en svensk... jag begriper mig inte på er som är så k**a på utlänningar.


    Jag träffade min sambo när vi arbetade tillsammans, han kom hit på ett arbetsvisum från Australien. Vi började dejta, jag blev kär, han blev kär, vi flyttade ihop, och två år senare blev jag gravid. Självklart vore det smidigare om han varit svensk, men nu blev jag kär i denna MÄNNISKA - jag blev inte "kåt på en utlänning".

    För övrigt bidrar min sambo mer till den svenska välfärden än många lata svenskar, vilket jag finner mer attraktivt än ett svenskt personnummer.
  • Smilla75
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 19:21:25 följande:
    Att det inte kommer skynda på processen är vi fullt medvetna om, dock kunde inte migrationsverket få "in" i systemet att min sambo och jag kommer ha ett barn i december om vi inte skickar in en förtursansökan.
    Ser att något pucko nedan använder del av min signatur, bry dig inte om den stollen.

    De hade själva kunnat göra en anteckning. Eftersom det är mycket relevant info för er ansökan så tycker jag du ska inge ett brev. Du har inget att förlora på att kalla det förtursbegäran, huvudsaken är att det framgår att ni är gravida! Sänd med moderskapsintyg eller liknande om du har möjlighet. Lycka till.
  • Anonym (Smilla)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 19:50:48 följande:
    Jag träffade min sambo när vi arbetade tillsammans, han kom hit på ett arbetsvisum från Australien. Vi började dejta, jag blev kär, han blev kär, vi flyttade ihop, och två år senare blev jag gravid. Självklart vore det smidigare om han varit svensk, men nu blev jag kär i denna MÄNNISKA - jag blev inte "kåt på en utlänning".

    För övrigt bidrar min sambo mer till den svenska välfärden än många lata svenskar, vilket jag finner mer attraktivt än ett svenskt personnummer.
    "Lata svenskar"?
    Ojojoj, du börjar få fördomar mot ditt eget folk.
    Tragiskt.
  • Anonym (Smilla)
    Smilla75 skrev 2015-08-28 19:51:34 följande:
    Ser att något pucko nedan använder del av min signatur, bry dig inte om den stollen.

    De hade själva kunnat göra en anteckning. Eftersom det är mycket relevant info för er ansökan så tycker jag du ska inge ett brev. Du har inget att förlora på att kalla det förtursbegäran, huvudsaken är att det framgår att ni är gravida! Sänd med moderskapsintyg eller liknande om du har möjlighet. Lycka till.
    Pucko kan du vara själv, jag brukar använda detta anonyma alias i diskussioner.
    Hade inte ens sett ditt nick.
    Hade för övrigt använt mitt ändå då de inte är helt lika.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smilla) skrev 2015-08-28 20:36:47 följande:

    "Lata svenskar"?

    Ojojoj, du börjar få fördomar mot ditt eget folk.

    Tragiskt.


    Jag märker att du är ute efter att provocera och det är helt okej med mig. Det rinner av mig på en gång. Jag orkar dock inte diskutera med en lågutbildad SD-vän för tillfället, jag har redan fått svaren jag behöver i denna tråd. Jag älskar att jag kommer skaffa barn med en utlänning, och jag älskar att det är tack vare mig denna utlänning kommer få stanna i Sverige och sprida sina utländska gener vidare. Tänk att JAG gör så att en till urlänning finns i Sverige! Hoppas du får en trevlig afton Smilla :)
  • Anonym (Smilla)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 20:51:41 följande:
    Jag märker att du är ute efter att provocera och det är helt okej med mig. Det rinner av mig på en gång. Jag orkar dock inte diskutera med en lågutbildad SD-vän för tillfället, jag har redan fått svaren jag behöver i denna tråd. Jag älskar att jag kommer skaffa barn med en utlänning, och jag älskar att det är tack vare mig denna utlänning kommer få stanna i Sverige och sprida sina utländska gener vidare. Tänk att JAG gör så att en till urlänning finns i Sverige! Hoppas du får en trevlig afton Smilla :)
    Tack rara du!
    Jag är en glad moderat om det har med saken att göra.

    Ps, om det runnit av dig med en gång så hade du inte bemödat dig att svara. Ds.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smilla) skrev 2015-08-28 21:00:13 följande:

    Tack rara du!

    Jag är en glad moderat om det har med saken att göra.

    Ps, om det runnit av dig med en gång så hade du inte bemödat dig att svara. Ds.


    Haha trodde att du antingen skulle svara att du röstar på något annat eller att du visst inte är lågutbildad ;)

    Men det är ju härligt med moderaterna, höger, då håller du med mig om att skatterna är på tok för höga och att mååånga lata svenskar borde arbeta istället :) Min sambo hade också röstat på moderaterna om han hade fått rösta i förra valet! Han är riktigt less på att betala så hög skatt!
  • Anonym (Smilla)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 21:10:34 följande:
    Haha trodde att du antingen skulle svara att du röstar på något annat eller att du visst inte är lågutbildad ;)

    Men det är ju härligt med moderaterna, höger, då håller du med mig om att skatterna är på tok för höga och att mååånga lata svenskar borde arbeta istället :) Min sambo hade också röstat på moderaterna om han hade fått rösta i förra valet! Han är riktigt less på att betala så hög skatt!
    Jaha, så trevligt.
    Ditt sökande av poäng här i forumet är allt lite väl barnsligt.
    Förlåt mig, men hur gammal är du?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Smilla) skrev 2015-08-28 21:30:23 följande:

    Jaha, så trevligt.

    Ditt sökande av poäng här i forumet är allt lite väl barnsligt.

    Förlåt mig, men hur gammal är du?


    Jag är 32, fyller 33 i oktober. Tackar som frågar! Sambon är 37 om det är något du eventuellt undrar över också.

    Söker inga poäng alls, delger bara mina tankar precis som man brukar göra på forum :)
  • Anonym (Smilla)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-28 21:32:51 följande:
    Jag är 32, fyller 33 i oktober. Tackar som frågar! Sambon är 37 om det är något du eventuellt undrar över också.

    Söker inga poäng alls, delger bara mina tankar precis som man brukar göra på forum :)
    Höll på att säga lycka till... men vi har far to much utlänningar i landet som det är.
    Dock är det bättre men någon från Australien än ... tja du fattar.
    Så, ja... lycka till då.

    Du är lika gammal (ung) som min äldsta son. Tomte
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Smilla) skrev 2015-08-28 19:25:41 följande:

    Vore enklare om du skaffat barn med en svensk... jag begriper mig inte på er som är så k**a på utlänningar.


    Vad är det för fel på dig då?

    Jag blev inte "k*t" på en utlänning, jag blev kär i en man. Efter 5 år är vi fortfarande gifta och har snart 2 barn tillsammans. Åh tro det eller ej, inte ett ända bidrag har vi fått! I början levde vi på min lön och sen har han också arbetat och betalat skatt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2015-08-28 23:34:00 följande:

    Vad är det för fel på dig då?

    Jag blev inte "k*t" på en utlänning, jag blev kär i en man. Efter 5 år är vi fortfarande gifta och har snart 2 barn tillsammans. Åh tro det eller ej, inte ett ända bidrag har vi fått! I början levde vi på min lön och sen har han också arbetat och betalat skatt.


    Äsch, strunta i Smilla :) Vissa människor kommer aldrig ändra sitt synsätt, särskilt inte äldre människor som Smilla. Det är svårare att lära en gammal hund sitta!

    Grattis till dig, din kärlek och era barn!
  • Anonym (Smilla)
    Anonym (TS) skrev 2015-08-29 00:25:08 följande:
    Äsch, strunta i Smilla :) Vissa människor kommer aldrig ändra sitt synsätt, särskilt inte äldre människor som Smilla. Det är svårare att lära en gammal hund sitta!

    Grattis till dig, din kärlek och era barn!
    "Äldre människor"?
    Tror inte det har så mycket med ålder att göra. Min mor är 83 och vldigt öppensinnad.
    Tro mig, vi har diskuterat ämnet när min kusin skaffade barn med en afrikan.

    (Det fick hon surt ångra kan jag tillägga.)
Svar på tråden Förtursansökan p.g.a. graviditet? Migrationsverket