• Lilla Linda

    intressekoll

    Jag går och funderar på att starta ett företag som hyr ut diverse barnsaker. Tex resesäng barnvagnar mm. Då jag märkte att det blev himla mycket vi skulle få in i bilen i somras då vi skulle på semester. Jag undrar om det finns något intresse av att kunna hyra sånt här då man besöker vänner/släktingar. Jag är bosatt i Stockholm.

    Tänker mig att man hämtar här i första hand och så småningom utkörning.

    Jag googlar runt och ser att det finns ett par liknade företag men undrar alltså om det kan finnas efterfrågan.

    Tänker att man även skulle kunna få hyra resvan då man ska utomlands så man slipper köpa en ny bara för semestern?

    Era spontana tankar? Bra eller skit i det :)

  • Svar på tråden intressekoll
  • Sockervaddspinnen

    Kom då hellre på en vagn som är enklare att resa med. Eller en billig bil med stort lastutrymme.

    Jag hade en massa saker i mitt barns liggvagn, så som lekbåge, filt, åkpåse, myggnät, osv.

    Möjligen att en sittvagn skulle ha större efterfrågan, fast jag personligen hade inte velat låna en vagn om jag redan hade en jag köpt för flera tusen kronor. Man är ju mer rädd om saker man hyr och lånar. Man skulle gå som på nålar, eller jag skulle iaf det.

    Till sist har vi paraplyvagn. En sådan kan man köpa för 300 kronor, så det skulle inte löna sig att bedriva en verksamhet som hyr ut paraplyvagnar.

    Så, ja, JAG kan inte se behovet av det. Men kanske nån annan kan det?

  • Sockervaddspinnen

    När jag nämnde alla tillbehör jag hade till liggdelen, så menade jag att det skulle vara ett för stort mek att packa allt för att lägga i det i en annan vagn. Då är det enklare att bara packa direkt i vagnen.

    Resesäng har jag aldrig haft behov av. Jag har alltid samsovit med mitt barn.

    Men är inte de också väldigt billiga att köpa? Hur mycket hade du tänkt ta för en resesäng en vecka? För att få allt att gå runt?

  • En PantherTant

    Tror tyvärr inte på idéens lönsamhet.

    Vi som reser mycket har smidig resevagn (babyzen yoyo, finns ingen bättre, tas som handbagage på flyg) och bor på hotell där resesängar finns. De som besöker släkt / vänner är nog i minoritet, och dessutom kanske inte de första att vara villiga betala för något..

    Dessutom tror jag efterfrågan är större på landsbygden än i stan, till hemorten åker urbana familjer med tåg / flyg (=svårare ta med sig allt) medan folk från landet endera bor på hotell / har stor bil och får med sig sllt utan problem. Distributionspunkterna på landet blir dyra att hålla öppna med få kunder, och borde dessutom finnas tätt. I staden finns mindre geografiskt område, större invånarantal men antagligen ändå liten marknad.

  • sportpappa

    Du har absolut identifierat ett problem.

    Frågan är om bästa lösningen är den du funderar på.

    Den lösning vi funderar mest på för att lösa vårt packbehov är:
    Låna, köpa eller hyra en takbox. Det går att hyra en takbox från 100 kr och köpa från 1000-2000 kr.

    Än så länge klarar vi oss med en Volvo V60 utan takbox. Frågan är om packbehovet ökar eller minskar när barnen blir äldre. Deras kläder blir större, men kanske färre eftersom de inte behöver lika många i reserv för olyckor. Barnvagn, barnsäng, babysitter etc. behövs inte längre. Det är framförallt de sistnämnda som tar stor plats. Så om man har en kombibil och barn som inte längre behöver bebisgrejer eller vagn så räcker den alldeles utmärkt.
    Din målgrupp blir då barnfamiljer med barn mindre än 3-5 år beroende på när de orkar gå själv och vad man ska göra på semestern.

    De flesta har nog alla prylar och då vill man gärna använda dem. 
    Om man däremot reser väldigt sällan och inte har allt så kanske det är intressant att hyra, men då ska man också hitta till ditt företag. Enklare är då kanske att åka till en anläggning som har säng och vagn att hyra/låna.

    Jag är väldigt osäker till affärsidén, men gör gärna en målgruppsanalys, marknadsanalys och budget för att se om det finns några pengar i det. Det går säkert att hyra ut till några stycken, men att det skulle bli så stort att du kan leva på det tror jag inte.

    Annan idé på samma koncept: Kolla om hotell och vandrarhem och liknande kan vara intresserad av att hyra sängar och vagnar av dig istället för att äga egna. De kan då hyra x antal på lång sikt som alltid finns tillgängliga på plats, men vi ökad efterfrågan så tillhandahåller du fler. Det är samma sak där. Gör dina analyser och budget för att se om det håller.
    Fördelen med den här idén är att du slipper ha med privatpersoner att göra. För de är rent ut sagt skitjobbiga att hantera. De klagar ofta och har konsumentlagarna på sin sida.

  • mammalovis

    Problemet med barnvagnar och resesängar är ju hur du hanterar tvättfrågan. Kunden vill ju ha fräscha grejer, men det händer ju att barn oväntat kräks eller bajsar ner sig. En resesäng kostar ju drygt femhundralappen, men har väl inte bästa kvalitén. Vi fick lämna tillbaks den vi köpte då Babyproffsens egna inte gick att fälla upp och när vi väl upptäckte det hade vi inget större behov av det. Vi fick istället låna svärmors och har gjort så de få gånger vi haft behov.

  • Alexi

    Vi har hyrt bilbarnstolar på Barnens hus i Östersund flera gånger, det har funkat väldigt bra.

Svar på tråden intressekoll