• Äldre 15 Aug 17:03
    1555 visningar
    6 svar
    6
    1555

    Flytta till UK

    Hej. Jag och min dotter på snart 4 år har starka funderingar på att flytta till UK. Det hade varit intressant att höra hur det går till från någon som gjort det. Jag känner mig mest orolig över att jag är helt ensamstående. Om det finns någon här som har erfarenhet av detta så får ni gärna dela med er ang. Jobb skola barnomsorg boende men även om det finns städer som rekommenderas. Tack så mkt :)

  • Svar på tråden Flytta till UK
  • Äldre 15 Aug 17:09
    #1

    Jag bor inte i UK men har gjort. Kort sagt så har alla mina svenska vänner flyttat hem till Sverige när de fått barn eftersom barnomsorg och villkoren för föräldrar är miltals bättre här än i UK. Mina vänner som bor kvar får oftast välja mellan jobb och barn eftersom barnomsorg är så dyrt att det inte lönar sig om inte båda föräldrarna är riktiga höginkomsttagare. Oftast blir det så att mamman stannar hemma på heltid tills barnen börjat skolan, sen är hon hemma deltid under skoltiden. Maken jobbar heltid och måste försörja familjen. Pga av boendekostnader, framförallt i södra England, har mannen låååånga pendlingsavstånd. Min kusin bor i Cirencester och hennes man pendlar dagligen till London, en enkeltur på två timmar.

    Rent krasst skulle jag aldrig välja att bo i UK istället för Sverige om jag hade små barn.


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Äldre 15 Aug 18:42
    #2

    Ja barnomsorgen är ju snuskigt dyr men skolstarter sker ju vid 4 års åldern där har jag läst. Och skolan är ju gratis som jag har förstått det

  • molly1­989
    Äldre 15 Aug 19:21
    #3

    Men de är ju inte i skolan speciellt många timmar när de är så små, du måste ju fortfarande betala för barnomsorg, typ någon som hämtar och tar hand om barnet i några timmar tills du kommer hem. Vad jobbar du med?

  • Äldre 15 Aug 22:00
    #4

    Ja precis, därav oron över att vara ensamstående.. Innom barnomsorgen men är inte utbildad

  • molly1­989
    Äldre 15 Aug 22:08
    #5

    Jag maste saga att jag inte tycker att det later som en speciellt bra ide. Du kommer inte att tjana speciellt mycket inom barnomsorgen dar, och om du har tankt att bo i en storre stad sa ar det valdigt dyrt att hyra, manga lagenheter/hus ar dessutom gamla och sunkiga. Har du ett kontaktnat i UK? jag har bott pa Irland sen jag var 18, flyttade over efter gymnasiet med inga pengar alls, men da hade jag ju inte sa hoga krav heller, hyrde ett rum och jobbade for att ha rad med rakningar och alkohol typ Glad Men da bor jag i en liten stad dar det ar billigt att hyra. Har du mycket pengar sparat? Jag skulle inte ge mig in i det med ett litet barn, om jag inte hade ett jobb ordnat innan jag akte eller visste att jag latt skulle fa ett bra valbetalt jobb, och den forutsattningen har ju inte du.

  • Äldre 3 Sep 11:32
    #6

    Helt ärligt är det svårt att bo i UK och ännu svårare med barn. Barnomsorg är inte något man har rätt till utan man betalar själv utan subventioner så det kostar uppemot 13000 per månad. Man kan få vissa bidrag för att täcka en del av den kostnaden men det beror på ens inkomst. Som låginkomsttagare får man nöja sig med att bo i dåliga lägenheter i dåliga områden. En BRA lägenhet kostar MINST 10000 per månad. Räkningar för el, gas, vatten mm utöver det.

Svar på tråden Flytta till UK