• örnen

    Vi som vill ner i vikt/träna

    Hej!

    Jag tänker att vi som vill gå ner i vikt/forma om kroppen/bli mer hälsosamma/börja träna eller träna mer kan samlas här för tips, råd och pepp!

    Jag fick barn nr 2 i februari i år och gick upp över 20kg under graviditeten och dessutom hade jag redan några extra kg innan. Jag har lyckats gå ner 15 kg för några år sedan så jag vet att det går men de kilona är ju tillbaka nu...
    Jag har blivit medlem i en träningslokal och kommit igång ok men känner att trådar av detta slag är bra att ha för att hålla motivationen uppe.

    Jag är allergisk mot många livsmedel så vore kul om någon mer hade samma "problem" ex kan jag inte följa de vanliga kostråden "frossa i ägg" eller "ta en näve nötter",  "ät bra fett som avokado eller fisk" nope... funkar inte... 

    Jag hoppas vi blir några stycken som kan peppa varandra men också tips om bra mat/mellis osv... 

    Någon som hänger på??
    PS. Endast seriösa människor tack. DS.

  • Svar på tråden Vi som vill ner i vikt/träna
  • Tokfrans

    Hade vart kul att hänga på ang träning iaf, behöver gå upp.Glad

    Efter min son föddes vägde jag 70kg och är 174 cm, efter 1 månad vägde jag 45 kg (är där än idag), så jag rasade i vikt och nu har jag svårt att få tillbaka vikten.
    Så jag behöver träna. Men har inte riktigt motivationen att gå till ett gym och svettas. Så tips hemma hade vart guld utan massa redskap, med en trotsig och springandes 2 åring..Tungan ute

  • örnen
    Tokfrans skrev 2015-08-16 13:07:55 följande:

    Hade vart kul att hänga på ang träning iaf, behöver gå upp.Glad

    Efter min son föddes vägde jag 70kg och är 174 cm, efter 1 månad vägde jag 45 kg (är där än idag), så jag rasade i vikt och nu har jag svårt att få tillbaka vikten.
    Så jag behöver träna. Men har inte riktigt motivationen att gå till ett gym och svettas. Så tips hemma hade vart guld utan massa redskap, med en trotsig och springandes 2 åring..Tungan ute


    Jag har kört en hel del träning hemma & tycker att med en träningsmatta, en kettlebell & en medicinboll kommer man långt. Finns massa videor på youtube om ex kb. Bra träning som går fort! Lite härlig musik på så kan 2 åringen dansa ihop med dig som uppvärmning!
    Varför gick du mer så mycket?!
  • löpartjejen

    Hänger gärna med här. Gick upp 22 kg med mina tvillingar som föddes i slutet på december. Har 8 kg kvar nu som går väldigt trögt att bli av med. Har börjat träna lite hemma efter någon bok men behöver lite mer motivation och tips. Kanske ni kan hjälpa mig med?

  • Tokfrans
    örnen skrev 2015-08-16 22:30:32 följande:
    Jag har kört en hel del träning hemma & tycker att med en träningsmatta, en kettlebell & en medicinboll kommer man långt. Finns massa videor på youtube om ex kb. Bra träning som går fort! Lite härlig musik på så kan 2 åringen dansa ihop med dig som uppvärmning!
    Varför gick du mer så mycket?!
    De va ett bra tips faktiskt, tack :D har vart inne lite på zumba med. Men har inte hittat en svensk sida än med beställningsvara.  :/
  • MjauMjauMjau

    Rekommenderar fitnessblenders.com

    Undrbara gratisvideos (finns även hela träningsprogram, som kostar men det är värt det).

    Jag började med fitnessblender riktigt ordentligt i Januari i år och har gått från att vara en tjej som ALDRIG tränade (högst ett par tråkiga joggingpass i månaden) till att nu träna 5-6 dagar i veckan. Jag började köra styrketräning med ett par enkla vikter här hemma men har nu blivit självsäker nog att jag kör mina styrkepass på gymmet. Som konditionspass kör jag HIIT 3 ggr/vecka.

    Så rekommenderar starkt deras hemsida.

  • emjh

    Jag hakar på, behöver tappa 15-20 kg känner jag. Ska börja träna på lokal igen om drygt en vecka, försöka komma ut & gå/springa lite mer. Hann mer sånt innan jag fick barn nr 2. :)

  • Velmaja

    Hej!
    Jag hakar gärna på med träningen i alla fall! Jag nådde min målvikt i början av sommaren (gått ner 45 kg!) och kommit igång men morgon promenader och så köpte jag nytt gym kort för två veckor sedan och kört 4 pass i veckan, men vet hur lätt jag tappar motivationen när det gäller träningen så kan behöva bli lite peppad att hålla i det :) Jag har blandat träningen med cirkelträning, indoor walking, gympa och spinning än så länge men snart kommer väl höst schemat igång och då blir det mer pass att välja mellan på gymmet :) Borde väl styrketräna men HATAR det, haha. Annars räknar jag kalorier och har koll på vad jag äter. Har även allergi mot nötter m.m.

  • tusshh

    Jag har lyckats ta mig i kragen efter tre barn och försöker motivera andra såväl som mig själv via min instagram @whateverpopsyourcorn - in å följ! ^^

  • örnen

    Härligt! Nu är vi ett gäng! Velmaja: 45kg ner, grymt bra jobbat!!! Hur gjorde du det och på hur lång tid?

    Jag har kommit igång väldigt bra med träningen. 5pass denna vecka, från 0 för någon månad sen :) ska springa color run (5km) i Gbg om två helger sp måste träna mer löpning men hatar det. Lopp är kul att springa men i skogen i spåret.. Nä.. Men 1/v gör jag det nu fram till loppet!

    I går syndade jag en mjukglass men idag blev det solrosfrömix till soffan. Det är första ggn någonsin jag känner mig så jäkla nöjd över min inställning! Jag vill (ärligt) träna & är inte sugen på sött.
    Ett tips! Jag lånade Laila bagges träningsbok (kommer inte ihåg titel men den är liksom långsmal boken) jag gillar inte henne så mycket men måste säga att boken va bra. Tydliga styrkeprogram för både hemma/gym. Färdiga maträtter för hela familjen, sådär "vanlig" tycker jag väl inte det var men träningen ska jag köra.

    Vad äter ni på kvällen? Vi äter middag vid 17.30 typ och det innebär att jag är hungrig vid 20.. Havreflingor blir det ofta då, med mjölk.. Fast svårt att bara ta en skål...

  • örnen

    Tips! Nyttiga kakor till ex mellis.
    Mixa 2 bananer. Lägg sen 5dl fiberberikade havregryn och ev smaksättning (kanel, vaniljpulver, russin, kakao, nötter för de som kan). Blanda ihop allt och hör till kakor/bollar. In i ugnen, 175 grader i ca 14min. Blir lite halvmjuka men saftiga och goda!

  • Velmaja
    örnen skrev 2015-08-22 22:14:02 följande:

    Härligt! Nu är vi ett gäng! Velmaja: 45kg ner, grymt bra jobbat!!! Hur gjorde du det och på hur lång tid?

    Jag har kommit igång väldigt bra med träningen. 5pass denna vecka, från 0 för någon månad sen :) ska springa color run (5km) i Gbg om två helger sp måste träna mer löpning men hatar det. Lopp är kul att springa men i skogen i spåret.. Nä.. Men 1/v gör jag det nu fram till loppet!

    I går syndade jag en mjukglass men idag blev det solrosfrömix till soffan. Det är första ggn någonsin jag känner mig så jäkla nöjd över min inställning! Jag vill (ärligt) träna & är inte sugen på sött.
    Ett tips! Jag lånade Laila bagges träningsbok (kommer inte ihåg titel men den är liksom långsmal boken) jag gillar inte henne så mycket men måste säga att boken va bra. Tydliga styrkeprogram för både hemma/gym. Färdiga maträtter för hela familjen, sådär "vanlig" tycker jag väl inte det var men träningen ska jag köra.

    Vad äter ni på kvällen? Vi äter middag vid 17.30 typ och det innebär att jag är hungrig vid 20.. Havreflingor blir det ofta då, med mjölk.. Fast svårt att bara ta en skål...


    Tack! :) Jag har ätit lchf och tränat. Gick ner 45 kg på 4 år så det har tagit sin tid. Det svåra är nu efteråt när man ska försöka att äta vanligt igen och röra på sig och inte gå upp i vikt igen. Jag vet hur man går ner men inte hur man står still ;) Men än så länge så har jag hållit vikten i alla fall. Jag åt kulglass i helgen, så gott var det i värmen. Vad bra du kommit igång med träningen. Förra veckan var jag till gymmet 5 gånger och så blev det någon morgon promenad också :) Ska försöka att sköta det även denna vecka. Igår blev det i alla fall både spinning och ett gympa pass och idag ska jag köra cirkelträning. Boken ska jag kolla upp...
  • Velmaja
    örnen skrev 2015-08-24 22:21:06 följande:

    Tips! Nyttiga kakor till ex mellis.
    Mixa 2 bananer. Lägg sen 5dl fiberberikade havregryn och ev smaksättning (kanel, vaniljpulver, russin, kakao, nötter för de som kan). Blanda ihop allt och hör till kakor/bollar. In i ugnen, 175 grader i ca 14min. Blir lite halvmjuka men saftiga och goda!


    Det lät supergott. Måste köpa bananer och prova :)
  • bella101

    Som Mjau sa, för de som vill träna hemma utan en massa utrustning, www.fitnessblender.com 


    Jag använde en rutin från dem under ett par år för ryggen. Sen kollade jag upp dem mer när jag blev trött på endast crosstrainer och bålträning, och insåg hur mycket videor de har och hur engagerade de är. De har videor för alla fitness nivåer. Det bästa är att de fokuserar på att man ska MÅ BRA, att kroppen sen ser bättre ut är bara en bonus. 

  • gullefjun01

    fick andra barnet i mars och en sommar uppe på det så känns det som det är dags att börja träna. När tiden är knapp så har det varit svårt att passa tider med träningen och också svårt att komma igång när man haft ett uppehåll. Har tidigare köpt dvd träningsfilmer för att köra hemma på tvn. Jag fick en kampanjkod av en kompis för ett app där man fick tillgång till över 100 träningsfilmer inom core, yoga, pilates, dans, och mycket mer. Som netflix fast massa träningsfilmer som var 10-60 minuter långa. Just nu känns det superkul att kunna testa lite olika träningspass. Jag gav bort min kod till en väninna och den fungerade för henne också. Testa den om ni vill den ger en 3 månader gratis tillgång Kampanjkod: MOVEAPP5

  • örnen

    Hur går det för er?? Jag börjar min viktgrupp ikväll, på gymmet (STC PT small group) blir spännande! Helt slut då min lilla dotter är förkyld så har vaknat varje timme i natt men men =)

  • Velmaja

    Det går inte att citera tydligen? Men det går bra här :) Tränar 5-6 pass i veckan och lyckats hålla i det denna gång. Viktgrupp lät spännande, då blir man lite mer peppad att hålla i det :) Hur gick första gången? :) Vad fick ni göra?

  • örnen

    Jag är faktiskt lite besviken efter första träffen i gruppen. Det blev visserligen lite fel med rummet så vi fick sitta i en spinningsal och han fick prata utan en tavla att skriva på. Men vi fick träna ett program, eller ja, han visade övningarna och så fick vi testa men vi va 3 st på varje maskin så blev lite väntan. Så fick vi ett förslag på en meny för en dag och ett träningsschema. Vi ska äta 1500kcal/dagen. Jag hoppas verkligen att nu på onsdag att det blir mer individuellt. Att han kan kolla på mitt matschema över hur jag ätit och hur jag tränat och komma med input. Dessutom fick vi inte presentera oss i gruppen, vet inte om han glömde det men eftersom vi är en grupp som ska följas åt i 8 veckor så vill man ju veta lite. Vi var iallafall runt 10st, kvinnor. 

    Så träningen skulle bestå av 5 dagar träning och 2 vila med variera mellan kondition, intervall, styrka. Men nu har jag fastnat och känner mig "inlåst".

    Vad kan jag äta? Keso, kvarg, bär, knäckis.. mer då? 25g ex ris, 150g kyckling och så grönsaker på det men jag äter inte så "rent". Vi har Linas matkasse och då är det ju en del grytor, det är soppa, det är korv och mos (Barnkassen) hur ska jag räkna då?

    Jag tränar minst 5dagar i v så träningen känns bra, kanske lite för mycket styrka och lite intervall men ändå, där är jag igång.

    Behöver tips på hur jag kan äta 1500kcal utan att känna mig låst på få rätter. Tips?
    Vad tränar ni för nåt?

  • örnen

    Nä, aldrig hört talas om...

    Jag har en riktigt down i motivationen. Min bebis vägrar sova och jag är supertrött, vilket leder till sötsug och då mindre motivation. Jag känner att för mig hänger träning och mat jättesamman, gör jag inte det ena, faller det andra. Måndag, ska till gymmet idag iallafall och hoppas jag känner mig starkare igen!

  • mathildis

    Hejsan!

    Jag heter Mathilda Grennborg och är Återförsäljare av Forever Living Products.

    I sortimentet finns allt du behöver inom kosttillskott, kroppsvård och makeup. Produkterna är baserade på ekologiskt odlad Aloe Vera. Grund tanken är enkel: visa din kropp omtanke inifrån och ut!

    Jag vill gärna tipsa er om våra boxar vi har! Kanske kan vara nått för dej som vill få en liten kickstart, få hjälp att hitta träningen å gå ner i vikt, och för att till sist hjälpa er att forma kroppen!

    C9


    Lägg grunden till att må bättre, och att se bättre ut. CHANGE 9 är programmet som på nio dagar kan hjälpa dig att kickstarta din resa mot ditt smalare, hälsosammare jag. Det är effektivt, enkelt att följa och ger dig verktygen du behöver för att starta din förändring i dag!


    Med CHANGE 9 tar du det första steget mot att etablera livslånga vanor som kommer hjälpa dig att uppnå varaktig viktkontroll. C9 är grunden i Forever F.I.T.-programmet och kommer att placera dig i bästa möjliga position för att nå optimal hälsa och bygga ditt nya, slankare jag.

    F1


    Få ny inspiration och ta nästa steg mot att må bättre och att se bättre ut. Forever F.I.T. 1 kommer lära dig ett nytt sätt att se på kost och träning. Det ger dig också kunskapen du behöver för att få ny inspiration och förändra din kropp till det bättre! Du KAN gå ner i vikt, du KAN må bättre och se bättre ut än du någonsin gjort. Du KAN åstadkomma en permanent förändring. Forever F.I.T.1 visar dig hur.


    Forever F.I.T. 1 är ett 30-dagars kost- och träningsprogram framtaget speciellt för att ge dig verktygen du behöver för en hälsosammare livsstil. Verktygen som ger dig medvind på din viktresa.


    F2

    Bygg muskler, forma och förändra. Forever F.I.T. 2 tar dig till nästa nivå, genom att hjälpa dig att forma och förändra din kropp ? och att bränna kalorier. Muskelmassa är viktigt vid viktkontroll, Forever F.I.T. 2 hjälper dig att bygga upp den och att behålla den. Forma, förändra och förvandla med Forever F.I.T. 2.


    Steg tre i programmet, Forever F.I.T. 2, är ett 30-dagars kost- och träningspaket som drar nytta av allt du lärt dig och tar din kropp till nästa nivå genom att öka muskelbyggande träning och finjustera din kost.


    Verkar de intressant?
    Tveka inte till att kontakta mig så berättar jag mera :)
Svar på tråden Vi som vill ner i vikt/träna