• Lissaan

    Hur mådde ni efter medicinsk abort??

    Förra måndagen ringde jag kvinnokliniken och ville boka tid för abort,

    Nu på onsdag 9 dagar senare fick jag tid för undersökning för att se hur långt gången jag är och planering av abort,

    Kvinnan jag pratade med i telefonen sa att det troligtvis blir medicinsk abort och att dessa bara görs fredagar och onsdagar,

    Att jag kanske får tid på fredag men annars onsdag veckan efter,

    Tycker detta är helt sjukt, ska jag behöva vänta i 3veckor

    Hur länge fick ni vänta??

    Och hur mår man??

    Kan man jobba dagen efter första tabletten ??

    jobbade ni efter själva aborten eller ska man sjukskriva sig??

  • Svar på tråden Hur mådde ni efter medicinsk abort??
  • Entjej93

    Jag fick också vänta 2 - 3 veckor.

    Fick då tid hos en barnmorska som gjorde ultraljud för att bedömma hur långt gången jag var. Jag fick första tabletten redan då, och efter åkte jag direkt till jobbet. Kände ingenting annorlunda. Resten av aborten valde jag att göra slutföra hemma, fick då med mig tabletter att ta vaginalt samt smärtlindring. Hade väldigt ont innan blödningen kom igång och kräktes så var tvungen att ta en morfintablett jag fick med mig hem för att ta i nödfall. Så fort jag började blöda släppte smärtan. Jag kunde jobba dagen efter men blödde som en riklig mens i några dagar och sen lite mindre ytterligare ett par dagar. Smärtan var borta ett par timmar efter jag tog slidpillren. Gick väldigt odramatiskt till :) lycka till!

  • Indigo

    Jag mådde bra, men blödde ganska mycket, fick typ bo i duschen några timmar.
    Var hemma från jobbet dagen efter.

    Alla graviditetshormoner försvann direkt när blödningen kom igång och jag kände mig helt som vanligt. Behövde inget smärtstillande alls och då är jag ändå ganska smärtkänslig.

    Fick vänta ca 2 veckor på aborten, tog första tabletten (oralt) hemma kvällen innan och andra (vaginalt) på sjukhuset där jag fick stanna några timmar tills det hela var igång.

    Min abort gjordes i v 9.


    Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • Entjej93
    Lissaan skrev 2015-08-17 14:41:08 följande:

    Fick ni välja att göra det hemma??


    Ja, dit jag gick får man det. Det enda kravet är att du måste ta den första platsen tablrtten där på plats så att de kan se att du påbörjar aborten. Jag gick till SÖS gynmottagning.
  • nokitus

    Jag var 12 veckor gången, så det blev ganska akut för min del...efter ultrat skedde allt i ett huj på ett par dagar, låg in på julafton:P så jag var ändå ledig. Jag hade vansinnigt ont, både under och efter, kunde knappt sitta minns jag. Nu är det ju en massa år sedan, men jag minns ännu hur lättad jag var. Jag var alldeles för ung för att få barn, samt att jag levde i en hemsk relation...

  • Anonym (Som vanligt)

    Kände mig precis som vanligt dagen efter och jobbade.

  • tussan

    Har man inte fött barn elr gjort abort förut så får man gö aborten på sjukhuset på dagavdelningen där så sa dom iaf till en vän till mig som gjorde en abort förra året...man blir inlagd över dagen o får hjälp med smärtlindring o att allt kommer ut,när man e okej så får man åka hem.. så gick de till för en kompis som gjorde abort på sjukan o de va nog lika bra då hon förlora massa blod o fick blod o järn spurtor..behöver självklart inte va så för alla. Va noga me o kolla upp hb/blodvärdet efter åt om du blöder mkt..


    sissi
  • tussan

    Dit min kompis gick så fick man inte välja om man ville gö aborten hemma iaf men kanske olika på olika ställen? Men om du ska gö den hemma så se till att ha nån hos dig o att dom skriver ut bra smärt lindring om du skulle få jätte ont :( är man inlagd på sjukan över dagen får man morfin spruta mot smärtan så vad jag fattat de som kan man få väldigt ont men e nog väldigt olika oxå.

  • Indigo
    tussan skrev 2015-08-17 19:58:57 följande:
    Dit min kompis gick så fick man inte välja om man ville gö aborten hemma iaf men kanske olika på olika ställen? Men om du ska gö den hemma så se till att ha nån hos dig o att dom skriver ut bra smärt lindring om du skulle få jätte ont :( är man inlagd på sjukan över dagen får man morfin spruta mot smärtan så vad jag fattat de som kan man få väldigt ont men e nog väldigt olika oxå.
    Så var det där jag gjorde abort också. Jag hade fått göra det hemma ifall jag velat eftersom jag har fött barn (även om det var jättelänge sedan), men ville ändå vara på sjukhuset eftersom jag inte visste hur ont det skulle göra och hur mycket jag skulle blöda och så. Det kändes tryggast. 
    Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • tussan

    Precis..de bästa tror jag e om man får ligga kvar på sjukan o gö de...det kan ju gå bra hemma med men om du förlorar mkt blod o får hemskt ont o sen om allt inte kommer ut som de ska så kan de ju bli besvärligt:/ så de kan nog kännas tryggast o stanna kvar några timmar på sjukan där så allt kommer ut:( o du får rätt smärtlindring o hjälp:) prata med din barnmorska om det så kommer ni nog fram till något som känns bra.

    Sen är de nog så olika för alla hur man mår under aborten o efter...

  • tussan

    Jag sjukskrev mej den dagen jag gjorde abort då jag blev inlagd o de tog hela dagen,hade aldrig fixat o jobbat samma dag,hade fruktansvärt ont o blödde massa.

    Jag gjorde en medicinsk abort iar..blev inlagd på sjukan tidigt på morgonen.. o de e ja glad för då jag hade så ont o svimma av smärtan,fick morfin sprutor regelbundet o tacka fan för de..förlora mkt blod o blodvärdet va nere på 80..hade 126 innan...åkte hem me järntabletter o cyklo f för o minaka blödningarna. Började må bättre o skulle börja jobba igen tills jag en dag fick så jäkla ont i magen..fick åka in till akuten o efter en hemsk gyn undersökning hade ja massor av rester kvar...fick ligga där med dropp och morfin iväntan på operation "kirurgisk abort" ...blev sedan sövd de gick fort..och dom sög ur allt elr vad dom gjorde..jag sov så gott o kände inget. Fick sedan ligga kvar två dagar på sjukan efter de pga av mitt dåliga blodvärde..fick blod o dropp och piggade på mig te slut men fyfan vilken abort ush...aldrig mer medicinsk abort!!! Elr abort över huvud taget helst. Medicins abort-Behöva ha så ont o behöva se allt de va hemskt...o sen att allt inte kom ut o man blev sövd...Nu behöver de inte sluta såhär för alla men för mig sluta de inge vidare med medicinsk abort.

Svar på tråden Hur mådde ni efter medicinsk abort??