• Saian

    Barn som inte följer sin kurva. Någon med erfarenhet?

    Hej, jag hoppas på att någon kan dela med sig om hur det har gått för era barn som inte följer sin kurva.

    Min son ökar väldigt lite i vikt och hoppar hela tiden ner på kurvan. Längden har än så länge ökat men det är nog bara en tidsfråga innan den stannar av. Vi har kontakt med en läkare som har gjort tester för gluten och B-vitamin. De visade inget. Tester som vi väntar svar på är mini-sänka och enzymer.

    Han är glad och väldigt aktiv. Visar inga tecken på sjukdom, vilket på ett sätt är det som är oroande. Hade han varit sjuk i öroninflammation eller något så hade man ju haft en anledning till varför det är så här tänker jag. Han har en helt okej aptit, äter inte överdrivet mycket men ändå tillräckligt känns det som.

    Så jag undrar vad det kan vara? Eller om det kan vara så här utan att det är något fel? Vår läkare säger att det är oroande och tar det på allvar men samtidigt så ger hon ingen information om vad det skulle kunna vara för fel. Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Barn som inte följer sin kurva. Någon med erfarenhet?
  • Marie89

    Skönt att de kollar honom! Min tjej (1,5år) följer sina kurvor dåligt och är utvecklingsförsenad. De har tagit flera prover som inte visat på något, men vi föräldrar är små så hoppas det beror på det. Något som dock har hjälpt är att vi bytt ut mellanmålen till välling istället för frukt och tillsätter matolja i den. Och hon äter lika mycket till middag ändå, dock ger vi den ca 3 timmar innan nästa måltid.

  • Judiths

    Har en 3-åring som dalat på kurvorna. Vi har gått hos barnmottagningen och de har kollat allergier, tillväxthormoner etc. Vi har också gått hos dietist. De har inte hittat något fel mer än att hon lätt blir förstoppad och för detta får hon movicol varje morgon.

    Hon utvecklas bra, är pigg och sällan sjuk. Ibland kommer oron över mig att något kanske är fel ändå, läkarna verkar dock inte så oroade längre.

  • Sunnan

    Hej!

    Antar att din son är betydligt äldre än min dotter var när hon tappade sin kurva. Hon var bara 3 månader och i hennes fall handlade det om komjölksproteinallergi. Hon tappade 2 kurvor, efter kostomläggning återhämtade hon en av dem och utvecklas normalt.

    Hoppas att det löser sig för din son!

  • Saian
    Marie89 skrev 2015-08-17 20:36:25 följande:

    Skönt att de kollar honom! Min tjej (1,5år) följer sina kurvor dåligt och är utvecklingsförsenad. De har tagit flera prover som inte visat på något, men vi föräldrar är små så hoppas det beror på det. Något som dock har hjälpt är att vi bytt ut mellanmålen till välling istället för frukt och tillsätter matolja i den. Och hon äter lika mycket till middag ändå, dock ger vi den ca 3 timmar innan nästa måltid.


    Ja man hoppas ju verkligen att de bara är små till växten. Min son har precis fyllt 1 år. Kommer du möjligtvis ihåg vilka tester som gjorts? Och tack för tipset om välling. Tyvärr äter han inte det men jag kanske borde byta ut fruktmellanmålen till något mer kaloririkt ändå. :)
  • Saian
    Judiths skrev 2015-08-17 21:05:04 följande:

    Har en 3-åring som dalat på kurvorna. Vi har gått hos barnmottagningen och de har kollat allergier, tillväxthormoner etc. Vi har också gått hos dietist. De har inte hittat något fel mer än att hon lätt blir förstoppad och för detta får hon movicol varje morgon.

    Hon utvecklas bra, är pigg och sällan sjuk. Ibland kommer oron över mig att något kanske är fel ändå, läkarna verkar dock inte så oroade längre.


    Skönt att hon verkar må bra och att det inte verkar vara något allvarligt. Jag har även en femåring med förstoppningsproblematik och det känns ändå som att det blir lättare ju äldre hon blir.
  • Saian
    Sunnan skrev 2015-08-17 21:21:51 följande:

    Hej!

    Antar att din son är betydligt äldre än min dotter var när hon tappade sin kurva. Hon var bara 3 månader och i hennes fall handlade det om komjölksproteinallergi. Hon tappade 2 kurvor, efter kostomläggning återhämtade hon en av dem och utvecklas normalt.

    Hoppas att det löser sig för din son!


    Ja min son är ett år nu men vi uteslöt komjölksprotein vid 6 månader då problemen började. Det blev ingen större skillnad så efter nästan två månader återgick vi till vanlig kost. Skönt att ni fick ordning på dotterns problem!
  • Marie89

    De tog prover för gluten. Och så var blodgas och aminosyror blod och urin, sen var det några till som jag inte minns. Det var prover som visade ämnesomsättningen och näringsupptag.

    Jag är väldigt noggrann med att alltid ha t.ex riktig grädde och smör och mycket, inte några lättprodukter. Tycker du ska be att få träffa en dietist som hjälper er att gå igenom maten (ni ger säkert jättebra mat nu, inte så jag menar, men vissa barn har svårare att gå upp i vikt och då kan man få bra tips) sen kan ni ju testa att ge mjölk istället för vatten till maten (om det inte blir så han äter mindre då). Vi har även börjat med att alltid ge en efterrätt, då får hon alltid i sig ytterligare lite till, t.ex. klämmis. Kanske kan du göra en smotthie med fet yougurt och frukt som mellanmål så blir det mer kalorier?

    Men givetvis är det viktigt med en medicinsk utredning men under tiden kan man ju göra så gott man kan med maten.

  • Saian
    Marie89 skrev 2015-08-19 11:45:10 följande:

    De tog prover för gluten. Och så var blodgas och aminosyror blod och urin, sen var det några till som jag inte minns. Det var prover som visade ämnesomsättningen och näringsupptag.

    Jag är väldigt noggrann med att alltid ha t.ex riktig grädde och smör och mycket, inte några lättprodukter. Tycker du ska be att få träffa en dietist som hjälper er att gå igenom maten (ni ger säkert jättebra mat nu, inte så jag menar, men vissa barn har svårare att gå upp i vikt och då kan man få bra tips) sen kan ni ju testa att ge mjölk istället för vatten till maten (om det inte blir så han äter mindre då). Vi har även börjat med att alltid ge en efterrätt, då får hon alltid i sig ytterligare lite till, t.ex. klämmis. Kanske kan du göra en smotthie med fet yougurt och frukt som mellanmål så blir det mer kalorier?

    Men givetvis är det viktigt med en medicinsk utredning men under tiden kan man ju göra så gott man kan med maten.


    Vår läkare är väldigt fåordig och vill inte spekulera/oroa så jag försöker själv få rätsida på vilka prover som kan göras så att inget missas. Det är förmodligen ett resultat av att mycket missades med vår dotter som lidit av förstoppning sen hon slutade amma. Jag uppskattar dina råd och info och jag har faktiskt ändrat några mellanmål till macka med mycket smör på istf för frukt. Du gav mig en tanke där.

    Mjölkprodukter är vi överlag försiktiga med då dottern var mjölkproteinallergiker. Men olja funkar ju lika bra. ???? Och så har jag börjat registrera allt han äter för att få koll på kaloriintaget. Läkaren utför ju olika tester varje gång så till slut så får vi väl rätsida på det här.
  • cosinus

    Min 7-åring som är jätteliten (115 cm och 17 kg) tappade på viktkurvorna från 5 månader till 2 år. Sen har han lyckats hålla och t o m öka lite lite i sakta mak så nu är han tillbaka inom kurvsystemet (förut var han långt under). Där är inga fel hittade och han har ju nu hållit samma sen ungefär 2.5 års ålder.

    Min 9-åring tappade från ungefär 2 års ålder till 8 år. Inte jättefort men långsamt. Först bara på vikten, sen började även längden dala lite. Efter vi upptäckt alla allergier så har han nu tagit igen både längden och delar av vikten.

    Min 5-åring har precis nu börjat tappa på sina kurvor. Där är jag lite osäker på om hon bara tappar bebishull eller faktiskt har någon allergi hon också. Hon har alltid varit den enda av de 4-syskonen med hull men nu är det borta. Vi får vänta och se helt enkelt. Men hon klagar ibland på ont i magen så jag ska vara mer observant där än vad jag varit med 9-åringen då jag inte alls fattade vad som var fel under flera år.

    11-åringen har alltid varit liten men följt sin kurva och mått alldeles utmärkt :)

  • Saian
    cosinus skrev 2015-08-19 16:10:29 följande:

    Min 7-åring som är jätteliten (115 cm och 17 kg) tappade på viktkurvorna från 5 månader till 2 år. Sen har han lyckats hålla och t o m öka lite lite i sakta mak så nu är han tillbaka inom kurvsystemet (förut var han långt under). Där är inga fel hittade och han har ju nu hållit samma sen ungefär 2.5 års ålder.

    Min 9-åring tappade från ungefär 2 års ålder till 8 år. Inte jättefort men långsamt. Först bara på vikten, sen började även längden dala lite. Efter vi upptäckt alla allergier så har han nu tagit igen både längden och delar av vikten.

    Min 5-åring har precis nu börjat tappa på sina kurvor. Där är jag lite osäker på om hon bara tappar bebishull eller faktiskt har någon allergi hon också. Hon har alltid varit den enda av de 4-syskonen med hull men nu är det borta. Vi får vänta och se helt enkelt. Men hon klagar ibland på ont i magen så jag ska vara mer observant där än vad jag varit med 9-åringen då jag inte alls fattade vad som var fel under flera år.

    11-åringen har alltid varit liten men följt sin kurva och mått alldeles utmärkt :)


    Tack för att du delar med dig! :)
    Det är givetvis tråkigt att du fått gå igenom samma resa med så många barn och jag kan bara tänka mig hur orolig du måste varit emellanåt. Dina barns historia och utveckling ger mig hopp om att det inte behöver vara något allvarligt fel på min son.

    Min dotter på 5 år har haft ägg och mjölkallergi som nu vuxit bort, hon har dock alltid legat bra på sin kurva. Vilka allergier rörde det sig om för er?
  • Saian
    cosinus skrev 2015-08-19 16:10:29 följande:

    Min 7-åring som är jätteliten (115 cm och 17 kg) tappade på viktkurvorna från 5 månader till 2 år. Sen har han lyckats hålla och t o m öka lite lite i sakta mak så nu är han tillbaka inom kurvsystemet (förut var han långt under). Där är inga fel hittade och han har ju nu hållit samma sen ungefär 2.5 års ålder.

    Min 9-åring tappade från ungefär 2 års ålder till 8 år. Inte jättefort men långsamt. Först bara på vikten, sen började även längden dala lite. Efter vi upptäckt alla allergier så har han nu tagit igen både längden och delar av vikten.

    Min 5-åring har precis nu börjat tappa på sina kurvor. Där är jag lite osäker på om hon bara tappar bebishull eller faktiskt har någon allergi hon också. Hon har alltid varit den enda av de 4-syskonen med hull men nu är det borta. Vi får vänta och se helt enkelt. Men hon klagar ibland på ont i magen så jag ska vara mer observant där än vad jag varit med 9-åringen då jag inte alls fattade vad som var fel under flera år.

    11-åringen har alltid varit liten men följt sin kurva och mått alldeles utmärkt :)


    Tack för att du delar med dig! :)
    Det är givetvis tråkigt att du fått gå igenom samma resa med så många barn och jag kan bara tänka mig hur orolig du måste varit emellanåt. Dina barns historia och utveckling ger mig hopp om att det inte behöver vara något allvarligt fel på min son.

    Min dotter på 5 år har haft ägg och mjölkallergi som nu vuxit bort, hon har dock alltid legat bra på sin kurva. Vilka allergier rörde det sig om för er?
  • Marie89

    Jag har fått kämpa på bvc för att de skulle skicka henne vidare. Men hennes största problem är utvecklingen, men läkaren ville börja med att kolla upp varför hon även växer lite dåligt.

    Min bvcsköterska har hela tiden sagt att det inte är någon fara och att det ordnar sig. Men när vi väl kom till barnmottagningen tog läkaren oss på fullaste allvar direkt.

    Är så tragiskt att man måste kämpa sig från i sjukvården.

  • Saian
    Marie89 skrev 2015-08-20 12:21:45 följande:

    Jag har fått kämpa på bvc för att de skulle skicka henne vidare. Men hennes största problem är utvecklingen, men läkaren ville börja med att kolla upp varför hon även växer lite dåligt.

    Min bvcsköterska har hela tiden sagt att det inte är någon fara och att det ordnar sig. Men när vi väl kom till barnmottagningen tog läkaren oss på fullaste allvar direkt.

    Är så tragiskt att man måste kämpa sig från i sjukvården.


    Jag håller med om att det verkligen är tragiskt att inte bli tagen på allvar och att vården inte har mer resurser. Jag hade samma situation som dig med BVC när min dotter hade sina magproblem. Hon är fortfarande inte ordentligt utredd men min sons läkare har även tagit sig an henne som tur är. Kan ju tillägga att jag sökt privat eftersom det är mer än två månaders väntetid till barnspec. där vi bor. :(
    På vilket sätt är ditt barn sent i utvecklingen? Har det alltså samband med vikten?
  • Marie89

    Troligtvis är hon bara liten för att hon inte blir så stor (arv), men läkaren ville utesluta att det var något sådant som då även var anledningen till den sena utvecklingen. Men det verkar inte så. Hon är 1,5 år, har precis lärt sig krypa, har inga ord, vinkar inte eller pekar. Men hon utvecklas men ligger ungefär ett halvår efter.

  • cosinus
    Saian skrev 2015-08-20 21:25:55 följande:
    Jag håller med om att det verkligen är tragiskt att inte bli tagen på allvar och att vården inte har mer resurser. Jag hade samma situation som dig med BVC när min dotter hade sina magproblem. Hon är fortfarande inte ordentligt utredd men min sons läkare har även tagit sig an henne som tur är. Kan ju tillägga att jag sökt privat eftersom det är mer än två månaders väntetid till barnspec. där vi bor. :(
    På vilket sätt är ditt barn sent i utvecklingen? Har det alltså samband med vikten?
    Ett problem när det kommer till sånt här är att det är så otroligt svårt att utreda vissa saker.

    Min son som har de konstaterade allergierna har först nu på senaste åren börjat ge utslag på blodprov. Innan har han visat negativt på allt rakt igenom. Ägg kunde vi till slut lista oss till själv och fick intyg för (det var inga problem när man väl hittat det) men övriga tog lång tid för att det krävdes att sonen själv började lägga ihop ett och ett och faktiskt kunde berätta mer i detalj vad han ätit på skolan och vad som fått honom att må dåligt.

    Det är galet frustrerande att barnen mår dåligt och inte kunna bevisa det men i det här fallet hade nog inte läkarna kunnat göra så mycket då baljväxterna som visade jag vara det största problemet inte ens går att testa för.
Svar på tråden Barn som inte följer sin kurva. Någon med erfarenhet?