• Anonym (Kaffedraken)

    När är låg blodtryck för låg egentligen?

    Jag har alltid haft lågt blodtryck och är väl medveten om att det är bättre med ett lågt blodtryck än ett högt. Men mitt bekymmer är att det har blivit fantastiskt lågt och min BM säger inget och vårdcentralen säger bara det jag skrev tidigare.

    Jag är hur som gravid i 15+3 nu, jag äger en egen blodtrycksapparat som används inom vården (detta pga tidigare stroke i familjen) och mäter mig själv när jag inte mår så bra.

    Normala fall brukar jag ligga runt 100/60 och liknande och mår bra av detta. Men nu har det sjunkit så pass lågt att jag har mätt till 88/36. Och när det blir så här lågt så mår jag naturligtvis dåligt, svårt att koncentrera mig, trött, illamåendet slår till osv.

    Jag försöker röra på mig för att få upp blodtrycket men så sjunker det igen till denna nivå.

    Men när är blodtrycket FÖR lågt för en gravid kvinna egentligen?

  • Svar på tråden När är låg blodtryck för låg egentligen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Lågt blodtryck är helt ok. Men ditt blodtryck är otroligt lågt. Inte konstigt att du inte mår bra. Du får nog prata med BM igen eller gå vidare till läkare.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag får nog ta kontakt med henne. För lågt blodtryck är inte heller bra och tydligen låg jag lågt vid förra graviditeten också men inte på långa vägar så här lågt. Jag undrar om det egentligen är bra för den lille det här.

  • Anonym (Kaffedraken)

    För lågt BT är aldrig farligt såvida du inte blöder massa! Koncentrationssvårigheter etc är knappast symptom på lågt BT. Har du inte lågt Hb?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej jag blöder inget och de andra värdena var bra. Även sockret som låg på 3,9 men de andra var bra utan anmärkning.

    Jag har svårt att fokusera på något specifikt när blodtrycket sjunker så här pass. Det händer alltid mot eftermiddagen så oftast blir jag liggandes i sängen eller soffan för jag vågar inte ta mig ut eller köra bil för jag tappar fokusen så pass. Kanske förstadie till att svimma men det har aldrig hänt mig så jag vet inte.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Spoiler skrev 2015-08-19 14:39:33 följande:

    Nej jag blöder inget och de andra värdena var bra. Även sockret som låg på 3,9 men de andra var bra utan anmärkning.

    Jag har svårt att fokusera på något specifikt när blodtrycket sjunker så här pass. Det händer alltid mot eftermiddagen så oftast blir jag liggandes i sängen eller soffan för jag vågar inte ta mig ut eller köra bil för jag tappar fokusen så pass. Kanske förstadie till att svimma men det har aldrig hänt mig så jag vet inte.


    Jag tror ändå inte att det du beskriver beror på blodtrycket, fysiologin fungerar inte så. Snarare är det nog graviditeten i sig som ger ditt mående.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har också problem med lågt blodtryck. Strax innan jag blev gravid hade jag ett övertryck på 80 och va fruktansvärt yr, okoncentrerad och sjukt trött. Gick då till vårdcentralen men som vanligt är det bara "bra" med lågt blodtryck. De körde massa blodtester, EKG osv men allt var ok. Fick rekommendation att dricka mycket vatten och äta lakrits.

    Nu när jag är gravid och var hos barnmorskan och tog blodtrycket undrade hon om jag brukade ha lågt blodtryck då det låg på 100/60 och hon tyckte det va ganska lågt. Men eftersom det är där jag brukar ligga på i normala fall och jag känner mig ok så tyckte hon inte det va farligt. Oftast så brukar ju blodtrycket gå lite upp och ner så det är nog ingen fara för dig :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ssk) skrev 2015-08-19 14:33:15 följande:

    För lågt BT är aldrig farligt såvida du inte blöder massa! Koncentrationssvårigheter etc är knappast symptom på lågt BT. Har du inte lågt Hb?


    Helt fel!

    Lågt bt kan leda till bla koncemtrationssvårigheter, svimmelattacker och trötthet.

    Är du verkligen ssk?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Spoiler skrev 2015-08-19 09:59:50 följande:

    Jag har alltid haft lågt blodtryck och är väl medveten om att det är bättre med ett lågt blodtryck än ett högt. Men mitt bekymmer är att det har blivit fantastiskt lågt och min BM säger inget och vårdcentralen säger bara det jag skrev tidigare.

    Jag är hur som gravid i 15+3 nu, jag äger en egen blodtrycksapparat som används inom vården (detta pga tidigare stroke i familjen) och mäter mig själv när jag inte mår så bra.

    Normala fall brukar jag ligga runt 100/60 och liknande och mår bra av detta. Men nu har det sjunkit så pass lågt att jag har mätt till 88/36. Och när det blir så här lågt så mår jag naturligtvis dåligt, svårt att koncentrera mig, trött, illamåendet slår till osv.

    Jag försöker röra på mig för att få upp blodtrycket men så sjunker det igen till denna nivå.

    Men när är blodtrycket FÖR lågt för en gravid kvinna egentligen?


    Jag har samma problem och samma apparat i familjen. Mätte blodtryck och hade 87/54 på den. Fick lite panik. Fick tid hos BM och hon sa att dessa blodtrycksmätare ej kan användas på gravida, de måste mätas med speciella instrument. Hos BM hade jag 100/55 så lite högre men ändå lågt. Fanns inget att göra åt det tyvärr. Vid inskrivningen hade jag 120/80. Det enda tipset jag fick var att dricka mkt vatten..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Spoiler skrev 2015-08-19 09:59:50 följande:

    Jag har alltid haft lågt blodtryck och är väl medveten om att det är bättre med ett lågt blodtryck än ett högt. Men mitt bekymmer är att det har blivit fantastiskt lågt och min BM säger inget och vårdcentralen säger bara det jag skrev tidigare.

    Jag är hur som gravid i 15+3 nu, jag äger en egen blodtrycksapparat som används inom vården (detta pga tidigare stroke i familjen) och mäter mig själv när jag inte mår så bra.

    Normala fall brukar jag ligga runt 100/60 och liknande och mår bra av detta. Men nu har det sjunkit så pass lågt att jag har mätt till 88/36. Och när det blir så här lågt så mår jag naturligtvis dåligt, svårt att koncentrera mig, trött, illamåendet slår till osv.

    Jag försöker röra på mig för att få upp blodtrycket men så sjunker det igen till denna nivå.

    Men när är blodtrycket FÖR lågt för en gravid kvinna egentligen?


    Jag har samma problem och samma apparat i familjen. Mätte blodtryck och hade 87/54 på den. Fick lite panik. Fick tid hos BM och hon sa att dessa blodtrycksmätare ej kan användas på gravida, de måste mätas med speciella instrument. Hos BM hade jag 100/55 så lite högre men ändå lågt. Fanns inget att göra åt det tyvärr. Vid inskrivningen hade jag 120/80. Det enda tipset jag fick var att dricka mkt vatten..
  • Anonym (Kaffedraken)
    firebird skrev 2015-09-02 22:18:30 följande:

    Ligger undertrycker under 50 så kan du få njursvikt!! Sök sjukvården med desamma!


    Nej. Det tar långt tid för att det ska bli njursvikt... Så ett undertryck under 50 är inte farlig enstaka tillfällen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har redan bekymmer med njurarna och ska egentligen ta medicin mot detta men självklart får jag inte ta denna medicin så länge jag är gravid och ammar. Ska gå och lämna urinodlingar med jämna mellanrum för att kolla så att det inte händer något under tiden.

Svar på tråden När är låg blodtryck för låg egentligen?