• Anonym (M34)

    Svårt att släppa saker?! Hur gör ni?

    Jag har de senaste åren fått problem till den grad att det påverkar mitt sätt att leva och vara. Det påverkar mitt liv. 

    Det är det att jag har svårt att släppa saker. T.ex. om du utan att tänka dig för har dragit en vit lögn, eller du i all hast sa något som du borde lagt upp på annorlunda sätt, du har tagit fel beslut tidigare och nu ångrar, eller något liknande som påverkar en annan människa. 

    Då känner jag en stark ångest, jag vill liksom säga förlåt till den personen fast det ibland inte finns något att säga förlåt för eller bara verkar konstigt. Även när du själv gör så gott du kan men är rädd för att någon annan ska ha uppfattat dig som dum eller att du gjort något fel. Då kan samma ångest komma. 

    Det fastnar i mitt huvud, jag har jättesvårt att gå vidare utan att älta samma sak om och om igen. Tänker runt i cirklar tills jag har tjatat klart den lilla detaljen eller det som skedde i huvudet. Vrider och vänder för att hitta något sätt för mig att känna mig lugnare över det inträffade. Söker tröst hos folk som jag berättar det för. De tycker oftast jag överdriver om saker som är bagateller. 

    Men det fastnar i mitt huvud och jagar mig. Jag klarar inte släppa dem. 

    Någon som kan känna igen sig och hur ska jag ta mig ur??

  • Svar på tråden Svårt att släppa saker?! Hur gör ni?
  • jagarjag14

    Jag kanske inte kan hjälpa dig men jag har samma problem...
    Jag kan fortfarande må dåligt över saker som jag gjorde som 8åring...

  • Anonym (//\\)

    Skönt att jag inte är ensam. Har jätte dåligt självförtroende och är livrädd för att göra bort mig eller att folk ska missuppfatta mig. Om jag har suttit och pratat med med någon så kan jag efteråt överanalysera det jag har sagt och få ångest över det om jag tycker att jag sa något knasigt... 

  • Anonym (M34)
    Anonym (//\\) skrev 2015-08-31 10:38:54 följande:

    Skönt att jag inte är ensam. Har jätte dåligt självförtroende och är livrädd för att göra bort mig eller att folk ska missuppfatta mig. Om jag har suttit och pratat med med någon så kan jag efteråt överanalysera det jag har sagt och få ångest över det om jag tycker att jag sa något knasigt... 


    Exakt. 

    Finns det någon som har bra tips för det här?
  • Anonym (testa)

    Jag har testat att tänka: nu har jag 5 minuter på mej att må dåligt för detta, sen ska jag tänka på annat/göra annat för då är jag färdig med det.

    Har också vissa hangups, som gärna kommer när jag är i vissa hormonella faser.

    Bla att jag råkade "göra mig lustig" över en persons efternamn (aldrig träffat denne, bara hört det otroligt töntiga namnet - typ Utterbäck) så att denne hörde detta bakom min rygg. I ett litet sällskap på max 10 pers i rummet.

    Men numera låter jag det gå igenom mej... Max 5 min sen gör jag annat...

    Men även nu, när jag skriver om det - för första gången jag nämnt det för någon (det var för 21 år sedan), så skäms jag...

  • denna person

    Tänk på att det du sagt, är en liiiten nål i hösäcken av saker som blir sagda...

    Tänk att på samma sätt som du glömmer saker andra sagt, glömmer även de...

    Tänk på att det säkert inte är någon annan än dig som ältar över det du sagt/gjort ..det sägs o sker saker hela tiden så ditt borde vara "gammalt" nu... Så blir det lite lättare att släppa det...

  • Anonym (Miljöombyte)

    Det går väl i perioder? Byt miljö ett tag?

  • Daniel12

    Här gäller devisen "Man lär så länge man lever". Jag var precis som du och är fortfarande i många situationer. Men man måste inse att inte alla människor är lika dömande som man själv är mot sig själv och sitt agerande. Trist nog så uppfattar vissa människor även vänliga handlingar som misstänkta och kan t.o.m. bli stötta av att man försöker hjälpa dem, men de är lyckligtvis få.

    Men det där med att säga saker på fel sätt är fortfarande något jag brottas med. För folk har ju en tendens att missförstå grundtanken eller avsikten i det man säger, om man uttrycker sig slarvigt. Har nog att göra med att vi ligger på olika nivåer mentalt. Det som låter vänligt för en person kan låta provocerande för en annan. Men som sagt, man lär så länge man lever, och bättre människokännare blir man också på kuppen!

  • Anonym (Lilly)

    Ett par vänner till mig har berättat om väldigt liknande situationer. Främst den ena, som har GAD (generaliserat ångestsyndrom), brukar älta t ex konversationer och sånt i efterhand. Den andra vännen har perioder med kraftig depression och ångest, och just i neråtperioder så brukar det här ältandet också bli värre.

    Jag menar inte att du nödvändigtvis lider av psykisk ohälsa, men det kan vara ett symptom. Sen finns det säkert olika grader. Lite ältande kan förmodligen vara normalt, men när det börjar bli för mycket och gå överstyr så kan det vara värt att kolla upp det.

  • Anonym (M34)
    Anonym (Lilly) skrev 2015-08-31 16:21:58 följande:

    Ett par vänner till mig har berättat om väldigt liknande situationer. Främst den ena, som har GAD (generaliserat ångestsyndrom), brukar älta t ex konversationer och sånt i efterhand. Den andra vännen har perioder med kraftig depression och ångest, och just i neråtperioder så brukar det här ältandet också bli värre.

    Jag menar inte att du nödvändigtvis lider av psykisk ohälsa, men det kan vara ett symptom. Sen finns det säkert olika grader. Lite ältande kan förmodligen vara normalt, men när det börjar bli för mycket och gå överstyr så kan det vara värt att kolla upp det.


    Okej, ska erkänna att jag har både en släng av OCD och en period haft mycket ångest och det går hand i hand. Kanske även GAD. 

    Denna kombination är inget bra för det kan vara så att det är orsaken till att man fastnar på saker. Har diskuterat med psykologer men det verkar svårt, de verkar har svårt att förstå hur man kan fastna på saker.
Svar på tråden Svårt att släppa saker?! Hur gör ni?