• Anonym (Hanna­)
    Äldre 20 Aug 13:40
    34412 visningar
    3 svar
    3
    34412

    Föräldrapenning

    Hej,

    Har en fråga rörande föräldrapenning.

    Min man har varit hemma i 3 veckor nu i sommar. Vi tänkte att han skulle spara sin semester till senare så han ansökte därför om föräldrapenning. Han arbetar normalt mån-fre 100%

    Han ansökte om föräldrapenning 7 hela sgi dagar/vecka under dessa tre veckor.

    Mån-fre för vår son född 2013
    Lör-sön för vår dotter född 2015

    Dagarna mån-fre fick han beviljat men inte lör-sön. Jag trodde man kunde ta ut 7 dagar/vecka när man är hemma och är föräldraledig. Har vi tänkt helt fel?

    Med vänlig hälsning Hanna

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Äldre 21 Aug 10:05
    #1

    Hej!


     


    Ni har tänkt rätt.


    Det stämmer att man kan ta ut ersättning sju dagar/vecka om man är helt föräldraledig.


     


    Det verkar blivit något missförstånd på det kontor som handlagt ärendet.


    Det kan vara så att ansökningarna hamnade hos olika handläggare och att den ansökan för lördagar och söndagar handlades först.


     


    Be din man höra av sig till Kundcenter, 0771-524 524, så kan vi hjälpa honom att rätta till det.


     


    Hälsningar


    Per, handläggare

  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Äldre 7 Sep 09:37
    #2

    Tack för ditt svar. Beslut är fattat å jag måste skriva och överklaga. Till vilken adress ska jag skicka brevet? hittar inte riktigt rätt på er hemsida. Fick ett brev hem med addres men måste ha råkat länga det. Vi bor i Stockholm.

  • Äldre 7 Sep 11:24
    #3

    Hej igen!

    Jag får be dig ringa vårt kundcenter på 0771-524 524 för att få rätt adress, då  den kan variera beroende på ärende och vart i landet man bor. Eftersom vi bara besvarar generella ärenden här kan jag tyvärr inte kontrollera att jag ger dig rätt adress.


    Hälsningar


    Lina, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning