• verklighetsförmedlingen

    Oro kring manlig förskolelärare

    Snart börjar min dotter i förskolan och det i sig ska bli kul. Tänker främst på alla förändringar som vi kommer att se hos henne, interaktioner med andra barn, språkutveckling och nya vanor som hon kommer att ta med sig hem.

    Har dock ett dilemma. Jag är inte stolt över det men jag har issues med att en av föreståndarna är en man. Jag tänker kolla upp honom, återigen det känns inte bra att plötsligt bli fördomsfull på detta sättet, för att se var han jobbat tidigare och så.

    Det rationella inom mig säger att jag troligtvis inte kommer att hitta några märkligheter men min känsla säger att jag måste åtminstone göra denna koll. Om inget annat så för a peace of mind.

    Jag undrar, hur har ni andra föräldrar i liknande situation agerat? Har ni något knep för att lugna er och inse att där finns män som jobbar med kids som är skitbra med dem? Är jag körd som ska kolla upp snubben eller är det endast en självklarhet i dagens samhälle?

    Jag vill liksom bara kunna släppa det och åka med på resan med ett leende istället för att känna en knut i magen av säkerligen ogrundad oro.

  • Svar på tråden Oro kring manlig förskolelärare
  • Lena

    Vi var jätteglada åt när förskolan hade en manlig pedagog och barnen gillade honom.

  • Anonym (Suck)

    Det ända du har emot honom är alltså att han är man?

    På min dotters avdelning har dom 2 manliga vikarier, 1 som.jobbat ofta och 1 lite då och då. Har aldrig tänkt tanken att det skulle va nått problem bara för att dom är män.

  • Anonym (W)

    Hmm... Gör du det med alla män som passar din dotter också? Pappan, morfar/farfar, andra släktingar, bekanta, grannar etc etc?

    Om du gör det verkar du vara på gränsen till paranoid, om inte - varför just denna man i så fall?

  • Fjärilslarv

    men herregud alla mannliga pedagoger är inte pedofiler!
    Min bror t ex var en superduktig förskolepedagog men han slutade på grund av häxjakten på manliga pedagoger.

    fy fan!

  • Anonym (Jodå..)
    verklighetsförmedlingen skrev 2015-08-20 16:47:47 följande:

    Snart börjar min dotter i förskolan och det i sig ska bli kul. Tänker främst på alla förändringar som vi kommer att se hos henne, interaktioner med andra barn, språkutveckling och nya vanor som hon kommer att ta med sig hem.

    Har dock ett dilemma. Jag är inte stolt över det men jag har issues med att en av föreståndarna är en man. Jag tänker kolla upp honom, återigen det känns inte bra att plötsligt bli fördomsfull på detta sättet, för att se var han jobbat tidigare och så.

    Det rationella inom mig säger att jag troligtvis inte kommer att hitta några märkligheter men min känsla säger att jag måste åtminstone göra denna koll. Om inget annat så för a peace of mind.

    Jag undrar, hur har ni andra föräldrar i liknande situation agerat? Har ni något knep för att lugna er och inse att där finns män som jobbar med kids som är skitbra med dem? Är jag körd som ska kolla upp snubben eller är det endast en självklarhet i dagens samhälle?

    Jag vill liksom bara kunna släppa det och åka med på resan med ett leende istället för att känna en knut i magen av säkerligen ogrundad oro.


    Barn blir oftast utsatta för övergrepp av någon nära anhörig eller bekant till familjen. Så om du är sådär nojjig av dig borde du starta häxjakten där!
  • Anonym (rektorn)

    Han är redan kollad, tro mig. Inga blir så kollade inför en anställning som män som vill jobba på förskolan. Ett utdrag ur belastningsregistret, officiellt, men tro inte att det är det enda man gör som rektor/ansvarig för en förskola.

    Det är tragiskt egentligen, eftersom forskning påvisar att det finns lika många manliga pedofiler som det finns kvinnliga, det vill säga extremt få, men män kollar man alltid extra noga, inte kvinnor.

  • Icewolf

    Stackars män som blir dömda sådär bara för att de är män.


    Alla män är inte pedofiler bara för att de jobbar som en förskolelärare. Det finns minns lika många kvinnor som kan vara pedofiler.


    Kolla på filmen "Jakten" med Mads Mikkelsen. Handlar om just sådant här. En oskyldig man som blir anklagad för övergrepp mot ett barn.

  • Anonym (åt helvete)

    Samtidigt som man läser bara i dagens media om hur ännu en pedo har blivit påkommen efter att ha jobbat på omkring 26 förskolor, undrar vad skadan är denna gången, 5 barn 50 barn 100 barn?


     


    Anonym (rektorn) skrev 2015-08-20 17:00:39 följande:

    Han är redan kollad, tro mig. Inga blir så kollade inför en anställning som män som vill jobba på förskolan. Ett utdrag ur belastningsregistret, officiellt, men tro inte att det är det enda man gör som rektor/ansvarig för en förskola.

    Det är tragiskt egentligen, eftersom forskning påvisar att det finns lika många manliga pedofiler som det finns kvinnliga, det vill säga extremt få, men män kollar man alltid extra noga, inte kvinnor.


    Jaha, jojo, och?


     

  • jankie

    Denna pedofil här i Skåne var också kollad tre gånger. Blanka papper...

    Visst finns oron där, men va fan. De vi har på vår förskola är skit duktiga, omtyckta av barnen. De manliga brukar faktist va mer delaktiga i lekar. Tanterna bara sitter medans de deltar i leken.( fotboll etc)
    Alla har inte en närvarande pappa och att de gör lite av fadersrollen på förskolan är väl bara bra?

Svar på tråden Oro kring manlig förskolelärare