• osäker18

    Hur blir det med ekonomi?!

    Hej! Jag är nyligen hemkommen från ungdomsmottagningen där jag var pga ont i äggstockarna samt illamående. Det visade sig att jag var gravid.. Hoppas ni orkar läsa igenom här och hjälpa mig på traven!

    Jag är 19 år och går sista året på gymnasiet nu (gick om) att ta sista tiden distans är nog inga problem om jag väljer att behålla då jag räknade att de förmodligen skulle bli beräknat i april nån gång mot slutet. 
    Själv anser jag mig som en vuxen person och har fått tagit mycket ansvar i mina år. 

    Det jag egentligen vill komma fram till är ifall jag behåller barnet, hur blir det ekonomiskt? Jag är tillsammans med min kille sedan 4,5 år sedan och vi är ni förlovade. Jag bor hos han nästan heltid men vi ska flytta så fort jag tagit studenten då han pluggar på högskola. 
    Vi är alltså 2 stycken som kommer att studera i höst förmodligen, jag kommer alltså ha min utbildning på distans som jag redan planerat sedan länge och inte bara nu om jag väljer att behålla barnet. 

    Med fullt studiebidrag och fulla lån borde vi alltså få näst intill 19 000 tillsammans, kommer det att räcka? Samt ett barnbidrag på 1050, så om vi räknar på 20 000 kronor. Hyran där vi planerar att ha lägenhet är på ca 4 500 kronor.

  • Svar på tråden Hur blir det med ekonomi?!
  • UndrandeSökare

    Jag antar att du inte har jobbat tidigare?
    I så fall har du ingen  SGI. Det är nivån på din SGI
    som avgör hur mycket du får i föräldrapenning.

    Du får räkna med att du får göra ett uppehåll eller avbrott på ett år från barnets födelse. (De flesta dagis tar nämligen inte emot spädbarn under 12 månaders ålder.

    Under tiden du får föräldrapenning på heltid får du inget studiemedel.

    Kolla med Försäkringskassan om vilken nivå på föräldrapenning du är berättigad till. Efter barnets födsel kan ni också vara berättigade att söka bostadsbidrag.

    Men räkna med att från barnets födsel måste ni i stort sett klarar er huvudsakligen på endast ett studiemedel (din sambos). Tills att barnet börjar på dagis.

    Efter barnets ettårs ålder måste ni också räkna med dagisavgifter och annat bland era utgifter.

    Om det inte går runt ekonomiskt får ni gå till socialen och söka socialbidrag.
    Är ni sambo så söker man socialbidrag tillsammans. Bara den enda i ett sambopar kan inte söka. OBS! Under tiden som man har socialbidrag får man inte studera. Vilket kan i värsta fall leda till att din sambo tvingas avbryta sina studier och fixa ett jobb om ni inte får det att gå runt efter barnets födsel.

    Enligt Konsumentverket kostar ett barn en million från födsel och upp till 18 års ålder och då är inte skidutrustning och sånt inräknat.

    Sått er ner båda två och gå igenom alla vägar ni kan tänka er att gå.

  • Minza83

    Ett barns första år är inte så särskilt dyrt - det blir lite vad man gör det till.
    Ni kan i princip köpa allt begagnat som behöva till bebisen ju och därmed spara Många slantar! :)

    Så ja 20000kr klarar ni er absolut på! :)

  • KakanSmakan

    Ja med 20 000 är det lugnt. Många studenter lever ju dessutom ensamma på 7000kr och får lägga 5000 av dem på hyra.

  • lilly91

    Ekonomin kommer bli tight för er. Frågan är väl snarare om ni är villiga att leva väldigt sparsamt och inte kunna unna er eller barnet så mycket extra. Vill du /ni ha barnet och känner att ni är villiga att offra mycket tycker jag att ni ska behålla barnet! Mycket handlar om viljan, att kunna sätta denna lilla människa före sitt eget resten av livet.

    Det är jättedyrt med bebisgrejer, även begagnade om man vill ha hyffsat bra grejer. Så spara på en gång om ni vill behålla barnet. Ni kommer i princip inte ha råd att shoppa till er själva, gå ut och äta, resa, festa osv.

    Tycker du/ni ska känna efter vad hjärtat vill och om ni känner er redo. Prata med era föräldrar. Umgås med nån kompis som har bebis och prata med dem om hur det är. Sen måste ni känna vad ni vill, viktigt beslut för resten av era liv!

    Önskar er all lycka!

  • osäker18

    Tusen tack för alla era svar!! Som ni kanske förstår tänkte jag försöka plugga distans redan till nästa höst trots att barnet är nyfött då jag kommer vara hemma mestadels och när jag behöver vara i skolan är det inte säkert att min kille har lektion och skulle det behövas har vi båda fantastiska familjer, släkt och vänner.
    Just ni vill jag inte berätta för speciellt många om att jag är gravid men jag ska absolut prata med min familj angående detta och höra vad de säger. 

    Jag har även en del släktingar och vänner som precis haft små bebisar som nu fyllt 1, i båda könen så det kommer inte bara finnas tillgång till just tjej plagg eller killplagg osv. Men i alla fall kommer att kunna få mycket kläder därifrån, samt kunna köpa bilstol, vagnar, spjälsängar, skötbord, etc till grymt bra priser!! 

    Tusen tack igen för era svar och som ni läst så är vi inte hundra på hur vi vill göra än, eller jag är då jag jätte gärna skulle vilja ha ett barn. Jag är beredd att offra allt för min familj!! <3

  • Tow2Mater
    UndrandeSökare skrev 2015-08-20 17:53:51 följande:

    Du får räkna med att du får göra ett uppehåll eller avbrott på ett år från barnets födelse.


    Varfor det? Pappan kan ju också ta hand om barnet om de så väljer.
  • Jemp

    20000 lär ni absolut klara er på.

    Däremot vore kanske en backup plan bra ifall det inte skulle funka att plugga heltid båda två med litet barn.

  • Jemp

    Och första halvåret innan du börjar plugga, såklart. Då får du(/den som är hemma om din sambo inte Heller har någon sgi) 220kr/dag före skatt

  • caaassandra
    UndrandeSökare skrev 2015-08-20 17:53:51 följande:

    Jag antar att du inte har jobbat tidigare?
    I så fall har du ingen  SGI. Det är nivån på din SGI
    som avgör hur mycket du får i föräldrapenning.

    Du får räkna med att du får göra ett uppehåll eller avbrott på ett år från barnets födelse. (De flesta dagis tar nämligen inte emot spädbarn under 12 månaders ålder.

    Under tiden du får föräldrapenning på heltid får du inget studiemedel.

    Kolla med Försäkringskassan om vilken nivå på föräldrapenning du är berättigad till. Efter barnets födsel kan ni också vara berättigade att söka bostadsbidrag.

    Men räkna med att från barnets födsel måste ni i stort sett klarar er huvudsakligen på endast ett studiemedel (din sambos). Tills att barnet börjar på dagis.

    Efter barnets ettårs ålder måste ni också räkna med dagisavgifter och annat bland era utgifter.

    Om det inte går runt ekonomiskt får ni gå till socialen och söka socialbidrag.
    Är ni sambo så söker man socialbidrag tillsammans. Bara den enda i ett sambopar kan inte söka. OBS! Under tiden som man har socialbidrag får man inte studera. Vilket kan i värsta fall leda till att din sambo tvingas avbryta sina studier och fixa ett jobb om ni inte får det att gå runt efter barnets födsel.

    Enligt Konsumentverket kostar ett barn en million från födsel och upp till 18 års ålder och då är inte skidutrustning och sånt inräknat.

    Sått er ner båda två och gå igenom alla vägar ni kan tänka er att gå.


    Fel. Man kan ha föräldrapenning och studiemedel samtidigt.
Svar på tråden Hur blir det med ekonomi?!