• Anonym (Rastlös)

    Någon annan med ADHD

    Hej Jag fick i vuxen ålder diagnosen adhd! Jag vill beskriva en situation för att höra om någon känner igen den! Jag orkar inte ta mig för något/kan inte ta mig för något men heller inte slå mig ner i lugn och ro och titta i en tidning/läsa en tidning/bok, bara sitta och lyssna på musik/radio? Jag orkar inte feja och dona, stöda, plocka etc etc men inte heller bara ta det lugnt! Blir tokig på den här situationen! Jag sitter varstans upp och ner och bläddrar mellan Facebook, instagram etc. Det är skönt väder, skulle ju kunna sätta mig, lägga mig skönt i skuggan, titta i tidningar, lyssna på musik etc. Jag vill tillägga att jag har fibromyalgi samt ME kronisk trötthetssyndrom så set påverkar min ork annars kanske jag hade farit runt som en tok?

  • Svar på tråden Någon annan med ADHD
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Rastlös) skrev 2015-08-21 11:21:00 följande:

    Hej Jag fick i vuxen ålder diagnosen adhd! Jag vill beskriva en situation för att höra om någon känner igen den! Jag orkar inte ta mig för något/kan inte ta mig för något men heller inte slå mig ner i lugn och ro och titta i en tidning/läsa en tidning/bok, bara sitta och lyssna på musik/radio? Jag orkar inte feja och dona, stöda, plocka etc etc men inte heller bara ta det lugnt! Blir tokig på den här situationen! Jag sitter varstans upp och ner och bläddrar mellan Facebook, instagram etc. Det är skönt väder, skulle ju kunna sätta mig, lägga mig skönt i skuggan, titta i tidningar, lyssna på musik etc. Jag vill tillägga att jag har fibromyalgi samt ME kronisk trötthetssyndrom så set påverkar min ork annars kanske jag hade farit runt som en tok?


    Ja jag. Väntar på utredning men har ändå fått bekräftelse på att jag har det av läkare. Precis så är det. Har även jag utmattningssyndrom och det är ett hel ett att leva så här. Vill såååååå mycket i huvet men kroppen orkar inte. Och kan inte ligga still heller. Ligger o "skakar" konstant med ena foten. Hur gammal är du? Äter du medicin el ska börja? Jag är snart 42.
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (Yes) skrev 2015-08-21 11:52:03 följande:
    Ja jag. Väntar på utredning men har ändå fått bekräftelse på att jag har det av läkare. Precis så är det. Har även jag utmattningssyndrom och det är ett hel ett att leva så här. Vill såååååå mycket i huvet men kroppen orkar inte. Och kan inte ligga still heller. Ligger o "skakar" konstant med ena foten. Hur gammal är du? Äter du medicin el ska börja? Jag är snart 42.

    Hej! Tack för ditt svar! Så du känner igen det! Tråkigt men ändå skönt att någon känner igen sig! Jag skulle kunna sova dygnet runt och sova är skönt för då går tiden! Jag har så lite ork, har blivit sjukpensionär nyligen! Det är så märkligt att vara så orkeslös/energilös, inte kunna ta sig an något och ändå ha svårt för att då bara sitta i lugn och ro och titta i en tidning tex!? Jag fick min diagnos 2011 även misstänkt bipolär sjukdom! Mitt stora besvär genom åren har varit nedstämdhet/depression, inga egentliga adhd symtom bortsett från oro, rastlöshet, svårt att kontrollera humör! Jag fick tjata till mig en utredning! Har provat massvis med mediciner genom åren men inget har fungerat "bra" Citalopram är den medicin jag har haft kontinuerligt sedan tonåren! 2010 sattes voxra in efter att jag blivit sämre i och med en arbetsrehabilitering och 2011 lamotrigin för att det fanns misstanke om bipolär sjukdom! Nu har jag det senare året trappat ut båda, jag tycker att jag mår lika dåligt med som utan dem? Så nu har jag åter igen bara citalopram! Jag är idag 38, blir snart 39!
  • Anonym (Chippe)
    Anonym (Rastlös) skrev 2015-08-25 13:51:11 följande:

    Någon annan?


    Ja, jag har fått diagnos i vuxen ålder. Men min adhd tycker jag mer påminner om add för någon hyperaktivitet var det länge sedan jag kände av????
  • Anonym (Chippe)
    Anonym (Chippe) skrev 2015-08-27 19:39:09 följande:
    Ja, jag har fått diagnos i vuxen ålder. Men min adhd tycker jag mer påminner om add för någon hyperaktivitet var det länge sedan jag kände av????
    Skulle varit fyra punkter, inte frågetecken...
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (Chippe) skrev 2015-08-27 19:39:09 följande:
    Ja, jag har fått diagnos i vuxen ålder. Men min adhd tycker jag mer påminner om add för någon hyperaktivitet var det länge sedan jag kände av????

    Hej! Jo det är samma med mig, men fick förklarat att idag sätter de inte ADHD eller ADD utan ADHD ned eller utan hyperaktivitet! Jag har aldrig haft något hyperaktivitet utan mer oro och nervositet på insidan och nedstämdhet, svårt att kontrollera humöret, blir arg och upprörd för ingenting! Har så svårt att komma igång men något men om jagväl gör det kan jag få svårt att sluta!
  • Anonym (förmodad adhd)

    Vad menar du med att du fick tjata till dig en utredning?
    När jag ringde och pratade med dom så fick jag bara till svar att det va så lång kö till utredning och dom ville inte ha in mig.

  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (förmodad adhd) skrev 2015-08-27 23:02:18 följande:
    Vad menar du med att du fick tjata till dig en utredning? När jag ringde och pratade med dom så fick jag bara till svar att det va så lång kö till utredning och dom ville inte ha in mig.

    Tjata är väl kanske fel ord men sätta näven i bordet i alla fall! För det första var det inte de själva som föreslog en utredning trots många års dåligt mående och frågetecken kring det! Jag själv fick föreslå det! Jag fick då träffa en psykolog i en halvtimma och efter halvtimmen sa hon, det behövs ingen utredning! Jag gick då vidare till chefen på mottagningen och sa att jag VILL ha en utredning! Jag fick en second opinion och en neuropsykiatrisk utredning på en annan mottagning!
  • Anonym (Annelie)
    Anonym (Rastlös) skrev 2015-08-28 11:16:13 följande:

    Tjata är väl kanske fel ord men sätta näven i bordet i alla fall! För det första var det inte de själva som föreslog en utredning trots många års dåligt mående och frågetecken kring det! Jag själv fick föreslå det! Jag fick då träffa en psykolog i en halvtimma och efter halvtimmen sa hon, det behövs ingen utredning! Jag gick då vidare till chefen på mottagningen och sa att jag VILL ha en utredning! Jag fick en second opinion och en neuropsykiatrisk utredning på en annan mottagning!
    Jag fick ADHD-diagnos för ett par år sedan och känner mycket igen mig i din rastlöshet. Kan du berätta varför den första psykologen ansåg att det inte behövdes någon utredning? Vad menade hon med det?
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (Annelie) skrev 2015-08-28 14:20:48 följande:
    Jag fick ADHD-diagnos för ett par år sedan och känner mycket igen mig i din rastlöshet. Kan du berätta varför den första psykologen ansåg att det inte behövdes någon utredning? Vad menade hon med det?

    Jaså du känner igen dig! Har du kommit på någon strategi till att göra det lättare? Kan du slå dig till ro och läsa en bok/tidning? Har du ork/krafter till att ta tag i saker? Psykologen menade på efter den halvtimmen med mig att mina symtom var ångestrelatetade ?
  • Anonym (ojämn)

    Jag fick diagnos för 4 år sedan, är 42. Har väldigt ojämn aktivitetsnivå och ork som nästan bara syns utanför arbetet. Skulle egentligen behövt hemhjälp för att klara vardagsstöket för all energi går åt att jobba heltid, pendla (och plugga i tillägg ibland).

  • Anonym (Under utredning)

    Är under utredning.

    Känner igen det där med oro/nervositet på insidan och svårt att komma igång. Bläddrar också mellan sociala medier. Kan ju iofs vara en folksjukdom hehe.

    Det konstaterades att jag ej har Adhd pga inga problem i skolan när jag var liten. Så himla svårt att säga problemet liksom. Var bra i skolan men drömsk och borta. Äter antidepressiva och humörstabiliserande. Ibland blir man ju bara osäker på allt sånt. Min omgivning tycker att jag verkar må bättre iaf.

  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (ojämn) skrev 2015-09-01 22:34:43 följande:
    Jag fick diagnos för 4 år sedan, är 42. Har väldigt ojämn aktivitetsnivå och ork som nästan bara syns utanför arbetet. Skulle egentligen behövt hemhjälp för att klara vardagsstöket för all energi går åt att jobba heltid, pendla (och plugga i tillägg ibland).

    Hej! tack för svar! Du jobbar heltid i alla fall, inte konstigt stt du är trött sedan, det är väl vem som helst som jobbar heltid! Har du svårt att komma igång men saker menar du väl kommit igång kan det gå bra?
  • Anonym (Rastlös)
    Anonym (Under utredning) skrev 2015-09-01 23:47:28 följande:
    Är under utredning. Känner igen det där med oro/nervositet på insidan och svårt att komma igång. Bläddrar också mellan sociala medier. Kan ju iofs vara en folksjukdom hehe. Det konstaterades att jag ej har Adhd pga inga problem i skolan när jag var liten. Så himla svårt att säga problemet liksom. Var bra i skolan men drömsk och borta. Äter antidepressiva och humörstabiliserande. Ibland blir man ju bara osäker på allt sånt. Min omgivning tycker att jag verkar må bättre iaf.

    Hej! Tack för svar! Du är under utredning men de säger att du ej har adhd? Har ni passerat den delen i utredningen då eller hur menar du? Jag har inte heller haft problem i skolan men satt gärna också och drömde! Vika mediciner äter du?
  • Anonym (Under utredning)

    Ja precis, passerat den delen.

    Nu är jag på delen att prova att arbeta lite grann och så analysera hur jag fungerar då.

    Det här samhället har en smal norm, kanske är det inget fel på en trots allt... Man är bara olika och har svårigheter där andra har styrkor. Har man inte den styrkan är det lätt att må dåligt och bli disträ. Min arbetsplats har inte varit rätt för mig. Ja, eller hur, man blir så trött! Kortare arbetsdag hade varit mer sunt.

    Sertralin och larmotrigin. Samt zopiklom. Den bästa sömnmedicinen. Blev inte dåsig.

  • Anonym (ojämn)
    Anonym (Rastlös) skrev 2015-09-02 06:54:15 följande:

    Hej! tack för svar! Du jobbar heltid i alla fall, inte konstigt stt du är trött sedan, det är väl vem som helst som jobbar heltid! Har du svårt att komma igång men saker menar du väl kommit igång kan det gå bra?


    Jag tror att jag är "hjälpt" men också utmattad av att tillhöra en "pliktgeneration". Arbetar mkt och fungerar mkt väl i arbetslivet, kanske för att det har tydligare ramar än hemmet plus att det sitter djupt i mig att vara duktig. Jag har väldigt svårt att komma igång med sådant jag styr själv - som att städa, plugga, trädgård, vika tvätt men om jag väl är igång är det bäst att inte pausa. Jag har accepterat att jag inte kan ha en lika aktiv fritid, eller mångsidig, utan försörjning kommer först. Har andra bekymmer och bagage än adhd:n och är rätt så tacksam att jag nog fått ett tåligt psyke som kan välja bort sjukskrivning (som inte är svår att få om jag önskar). Jag har stor förståelse för att alla inte fixar det i samma utsträckning men är jag riktigt trött och ledsen blir jag superprovocerad av NP-personer runt mig som vägrar jobba för "orkade inte min hobby och då är det ingen livskvalitet". Har hört det från ett antal och det känns hårt att försörja dem när man själv har NPF och många motgångar sedan barnsben.
  • Anonym (Under utredning)

    Är det du som försörjer dem?

    De har väl också jobbat och betalat skatt.

  • Anonym (ojämn)
    Anonym (Under utredning) skrev 2015-09-02 18:51:41 följande:

    Är det du som försörjer dem?

    De har väl också jobbat och betalat skatt.


    Inte de i min närhet jag syftar på.
Svar på tråden Någon annan med ADHD