• sheepdog23

    Överklaga/anmäl ändringar Vårdbidrag

    Hej. Jag behöver lite råd. Vi har äntligen avslutad utredningen för autism och denna har visat att vår dotter på 10 år har autism. Vi avslutade utredningen för adhd i våras innan jag behövde söka om vårdbidraget och autism utredning var klar men diagnosen hade inte ställts. Jag bifogade journalkopiorna med ansökan där det visade att hon skulle få diagnosen, men vi kunde inte få diagnosen innan vi skulle söka pga semester hos vårdpersonal. Jag har fått beslutet och jag vill överklaga för att de inte har tagit hänsyn till att hon har anpassad studiegång (ska nu hemundervisas ett tag), att hon inte kan lämnas ensam eller utan uppsikt och att vi skulle få autism diagnosen. Det fanns också andra saker som vi vill överklaga.  Allt var styrkt av läkarintyget förutom autism vilket stod i journal kopiorna. Hon kommer hem varje dag kl 1130 jämfört med 14/1430 (kan inte gå till fritids pga hyperkänslighet och överbelastning).

    Nu sitter vi här och funderar på hur vi ska gå vidare. Vi vet att vi måste anmäla ändringar och ska skicka nytt intyg med autism diagnos, men vi vill också överklaga för att just nu känns det som ett halvt inte räcker för allt arbete. Någon måste vara hemma för att ta emot henne kl 1130 och stanna med henne. Jag har behövt ta ledig från utbildningen för att det inte går att plugga mellan 9 och 11.   Jag känner flera som har ett halvt för deras npf barn och de går på fritids och inte har anpassad studiegång.

    Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Överklaga/anmäl ändringar Vårdbidrag
  • a no nym

    Jag hade överklagat för det betyder att ni, om du får högre belopp, får det från när den första ansökan skickades in. Gör du en helt ny ansökan så blir det från nu.

Svar på tråden Överklaga/anmäl ändringar Vårdbidrag