• 123umdrar45

    Påverkad livmodertapp v29+ ERFARENHETER?

    Hej! 
    Jag var på läkarbesök förra veckan hos min läkare på MVC.
    Var där för att kolla tappen då jag har problem med sammandragningar.
    Fick sjukskrivning på heltid direkt, och rådet att ta det så lugnt som möjligt då det blir värre vid fysisk aktivitet.
    Kändes lugnt och bra efter besöket, trots att jag inte riktigt fick några svar på det jag undrade.
    Men nu har jag börjat bli oroligare ju mer ja tänker på det.. Ska jag inte gå på någon mer kontroll osv. ?
    Hela undersökningen/besöket gick väldigt fort och han mätte aldrig hur lång tappen var ens eller kollade inte om den hade börjat öppna sig inifrån (hade inte ens vetat att den kunde det om det inte var för att han själv sa att man kanske borde kolla upp det).
    Vad han däremot sa och även skrev ner var att Livmodertappen var påverkad, förtkortad, mogen/mjuk och bebisens huvud ligger "i bing". 
    Som tur är jag iallafall inte öppen något.
    Jag har ett äldre barn som är född i v33, med en förlossning som startade spontant.
    Även den gången hade jag problem med SM och var på en liknande undersökning en vecka innan förlossningen (då v31+).
    På den undersökningen var tappen precis som nu påverkad men inte öppen, där mätte man iallafall och den var 19mm.
     
    Borde man inte kolla upp hur pass kort tappen är / om den fortsätter minska? 
    Med tanke på att jag födde en vecka senare vi kollade förra gången har jag börjat bli väldigt orolig, men då jag inte gjorde någon sån undersökning tidigare förra gången så vet jag ju inte hur länge jag faktiskt gick med påverkad tapp.
    Vill ju absolut inte föda i v30!!
    Hoppas bebisen får stanna inne i flera veckor till!
    Frågade flera gånger om jag ändå kunde gå tiden ut nu eller om vi ska vara beredda på en för tidig bebis nu?
    Läkarens ända kommentar till mina frågor var "vi får hoppas barnet stannar så länge som möjligt något annat kan jag inte säga".
    Jag förstår också att han inte kan svara på NÄR barnet föds, men han kanske vet om tappen kan "gå tillbaka" eller iallafall om det finns nån chans att den stannar som den är i flera veckor till eller om den med största sannolikhet kommer fortsätta minska?
    Hans råd var att jag ska ta det så lugnt som möjligt och ändrar smärtan till ännu värre karaktär, tryck känsla nedåt eller att vattnet går så ska jag söka till förlossningen.
    Jag förstår ju också att vi behöver åka till förlossningen om jag får värkar/vattnet går, men tycker mer att det känns konstigt att få rådet att avvakta hemma i v30?
    Eller är det så det brukar vara? Jag har ju ingen aning!
    Skulle jätte gärna vilja höra hur det gått för er som har/haft påverkad livmodertapp själva?
    Gärna om ni hade det tidigt?
    När märkte ni att den var påverkad och när föddes barnet?
    Vad fick ni för "vård" av mvc?
    läkarbesök, uppföljning, nån medicin? osv.
     
  • Svar på tråden Påverkad livmodertapp v29+ ERFARENHETER?
  • Dr to be

    Hej!

    Du kan föda idag eller bli igångsatt v.42+.... Ingen kan säga. Men du har säkert en större sannolikhet att föda tidigt med tanke på att första kom v.33.

    Vår första dotter föddes spontant v.36+4. Hade inte haft en enda sd innan det satte igång.

    Under graviditeten med andra dottern började sd i v.23+... Onda sd kom i v.27. Åkte in för kollå då var tappen påverkad - jag hade börjat öppna mig inifrån och tappen var ca 20mm. Låg inne ca 5 dagar å fick värkstillande dropp i 48h.

    Ny vända värkstillande dropp v.28-29, fortsatta sd och öppen ca 1.5 och tapp på 17 mm.

    Tredje vända med värkstillande dropp v.34. Öppen 3 cm och tapp på 10 mm.

    Varje gång sa se- nu blir det med största sannolikhet bebis. Hon kom ut i v.37+4. Alltså fullgången.

    Jag var sjukskriven 109% från v.27. Har aldrig haft så tråkigt.

    Hoppas er bebis stannar länge än!

    Lycka till! Kram

  • Blgebo

    Eftersom du är så tidig, hade det känts bra att iaf ha dig under observation ett dygn eller två, och sedan följt upp via SMVC om det håller sig lugnt. Gjort ul för att mäta tappen. Ev gett betapred för lungmognaden och värkhämmande dropp, om man ser att sammandragningarna påverkar öppningsgraden/mognaden. 
    Inte helt ovanligt med kvinnor som är inlagda ett par dygn eller en v pga. påverkad tapp, och sedan får de gå hem och föder i relativt fullgången tid. 
    Har man fött prematurt tidigare, får man iaf gå på extrakoller här, och man är lite extra noga med att följa upp prematura sammandragningar. 

  • Anonym (jj)

    Ett svar på dennes tråd, dock inte på min så jag hänger på och frågar här..

    Är i vecka 28 och har haft sammandragningar i flertal veckor nu. Men idag har det börjat ge mig molvärk i nedre delen av livmodern samt ut i ryggen.. Borde jag oroa mig?

  • Tussenn
    Anonym (jj) skrev 2015-08-28 21:02:54 följande:

    Ett svar på dennes tråd, dock inte på min så jag hänger på och frågar här..

    Är i vecka 28 och har haft sammandragningar i flertal veckor nu. Men idag har det börjat ge mig molvärk i nedre delen av livmodern samt ut i ryggen.. Borde jag oroa mig?


    Ja du borde verkligen åka in idag och kolla upp. Vill inte stressa dig men åk in!
  • Tussenn

    Den kan Inte ha varit så kort om dom inte höll dig kvar. Men eftersom du fött prematurt tidigare hade jag åkt in.

  • Anonym (mamma)
    Tussenn skrev 2015-08-31 08:41:28 följande:

    Den kan Inte ha varit så kort om dom inte höll dig kvar. Men eftersom du fött prematurt tidigare hade jag åkt in.


    De mätte inte ens tappen. Tappen var inte öppen utifrån, men det kan vara en funneling inifrån. Och den var förkortad, i den veckan bör den iaf vara över 3cm. 
  • Tussenn
    Anonym (mamma) skrev 2015-08-31 09:42:24 följande:
    De mätte inte ens tappen. Tappen var inte öppen utifrån, men det kan vara en funneling inifrån. Och den var förkortad, i den veckan bör den iaf vara över 3cm. 
    Jaha oj vad oseriöst av dom. Åk in och kolla hade jag gjort iaf. Hoppas allt går bra, förstår din oro har varit där själv.
Svar på tråden Påverkad livmodertapp v29+ ERFARENHETER?