• Anonym (Kronisk social fobi)

    Bli sjukskriven för resten av livet pga kronisk social fobi?

    Hej, är det någon här som vet om man kan bli sjukskriven pga kronisk social fobi? Sjukskrivning bör ju som regel undvikas vid social fobi men om den är kronisk?

    Jag har ätit typ alla antidepressiva som finns samt gått i KBT. Inget har tyvärr hjälpt och jag känner att jag inte orkar med det sociala längre, vill bara vara hemma

  • Svar på tråden Bli sjukskriven för resten av livet pga kronisk social fobi?
  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Ingen som vet? Vet ju att det är jättesvårt att bli sjukskriven idag, men jag orkar inte med min ständiga ångest som jag får när jag tvingas att vara bland människor

  • Anonym (Sara)

    Har du verkligen genomgått kbt? Och gjort uppgifterna som man ska?

    Har du blivit utredd om det är något annat som ligger bakom?

  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Ja jag har genomgått KBT och gjort uppgifterna. Nä men står i kö för utredning, vet inte hur jag ska klara av livet och mitt nuvarande jobb tills dess bara

  • Anonym (Sara)

    Man KAN bli sjukskriven för social fobi. Har ni knte diskuterat det? Tillhör du psykiatrin?

  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Nej ingen har någonsin sagt något om sjukskrivning. Jag står i kö för att få en tid hos psykiatrin

  • Anonym (anxiety)

    Kanske du behöver "bli vän" med ångesten? Det låter konstigt men kan hjälpa mycket. Det är ju de facto så att ångest är inget som är farligt alls. Däremot känns det ju som att det är farligt och man ska dö, hjärtklappning, hyperventilation mm. Men faktiskt så är det ju inte farligt alls.

    Har man ångest/panikångest så är man ständigt rädd och orolig för att den ska komma och gör allt man kan för att undvika den. Detta för att det är så hemskt att uppleva den. Det finns behandlingar där man istället tränar på att möta/ta emot ångesten. Man tränar på att tänka och känna på rätt sätt under ångesten. Detta gör att efter hand så blir ångestattackerna "mildare". När ångesten kommer ska man välkomna den istället för att försöka undvika den, det blir den mildare av.

    Sen behöver du kanske också utreda var din sociala fobi kommer ifrån. Kanske handlar det i grunden om problem med självkänsla/självförtroende? I så fall är det ju det som ska behandlas. Det är mycket vanligt att det är orsaken.

  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Hur ska jag gå till väga för att bli vän med ångesten då?

    Alltså som jag känner nu kan jag inte stå ut med det sociala så mycket längre, snart brakar allt ihop. Jag håller på att bli utbränd pga min kroniska sociala fobi.

    Jag har ingen självkänsla eller självförtroende men ingen har sagt något om att det är det som ska behandlas. Jag skäms för min existens typ

  • Anonym (anxiety)
    Anonym (Kronisk social fobi) skrev 2015-08-24 21:26:02 följande:

    Hur ska jag gå till väga för att bli vän med ångesten då?

    Alltså som jag känner nu kan jag inte stå ut med det sociala så mycket längre, snart brakar allt ihop. Jag håller på att bli utbränd pga min kroniska sociala fobi.

    Jag har ingen självkänsla eller självförtroende men ingen har sagt något om att det är det som ska behandlas. Jag skäms för min existens typ


    Ja, då är det ju inte så konstigt att du får ångest i sociala sammanhang. Du tycker ju själv att du är värdelös och känner dig underlägsen bland folk. De kommer ju såklart också att tycka att du är ful, konstigt, dum eller hur? Det är ju sådant som skapar ångest såklart.

    Vem har sagt att du har kronisk social fobi? Det tror jag inte alls att du har. Kommer du tillrätta med dig själv och inser att du är värdefull precis som andra så finns det ju heller ingen anledning till att ha ångest bland folk.

    Hur du ska bli vän med ångesten är väl inte så lätt, men det handlar om att inte vara rädd för att den ska komma och om den kommer så bara låta den komma eftersom den ju inte är farlig utan bara obehaglig. Det krävs övning ochman måste tvinga sig men i längden kommer det att göra ångesten mindre och att den inte kommer lika ofta.

    Tycker att du ska ta upp allt det jag skrivit med psykiatrin när du kommer dit.
    'Det är inte hopplöst för dig
  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Går det ens att få bättre självkänsla eller självförtroende? Tänker att det är därför psykologen aldrig tagit upp det med mig.

  • Anonym (Kronisk social fobi)

    Eftersom att inga behandlingar eller mediciner hjälpt så har jag kronisk social fobi. Psykiatriska mottagningen sa faktiskt sist att de inte kunde hjälpa mig mer. Men jag har tagit kontakt med dem igen ändå då jag mår så dåligt igen. Har börjar jobba efter studierna och min sociala fobi gör att det är otroligt jobbigt att ens behöva gå till jobbet, orkar snart inte mer!

    Kan är inte rädd för ångesten, lever ständigt med den så vet att den inte är farlig. Men jag orkar inte ha ångest längre, vill bli sjukskriven för min kroniska sociala fobi, vill slippa ångesten och bara vara hemma! Det är min dröm!

Svar på tråden Bli sjukskriven för resten av livet pga kronisk social fobi?