• Anonym (fundersam)

    tidig skolstart?

    Inte rätt kategori, men då jag vill vara anonym så hittade jag ingen passande tråd.

    Jag har ett barn som går i förskolan (dagis), och funderar på vad som krävs för att man ska få låta barnet börja förskoleklass/skolan ett år tidigare.

    Anledningen till att jag undrar är att barnet fyller år precis i början av året och att hen är väldigt framåt, har en otrolig vilja att lära sig, kan räkna, kan alfabetet, börjat skriva enklare ord, samt börjat ljuda ord (början till att läsa). Det är ju först nästa läsår som är aktuellt, men hen ska egentligen inte börja förrän om två år, vilket känns som otroligt sent med tanke på vad hen kan idag.

    Jag kunde själv läsa, skriva och räkna när jag började skolan och minns än idag hur tråkigt jag tyckte det var att behöva sitta och lyssna på alla som inte kunde. Detta gjorde att jag tröttnade otroligt fort på skolan då jag inte fick några utmaningar.


    Missförstå mig inte, jag tycker inte mindre om någon som har svårare att lära sig. Däremot, OM man har svårigheter så får man oftast hjälp. Är det tvärtom, att man redan kan, så blir man oftast inte uppmött på ens nivå utan man får invänta övriga eller leka "hjälpreda" åt fröken, Det vill jag inte att mitt barn ska behöva gå igenom.

    Skolan ska vara en kul plats att lära sig på. 

  • Svar på tråden tidig skolstart?
  • Anonym (fundersam)

    Ingen?

    Måste väl ändå finnas fler barn som börjat skolan tidigare

  • Dixie

    Jag upplever att skolan är mycket bättre på att möta barns olika behov idag än när jag gick i skolan - när jag besökt mina barns skola har alla barn inte haft samma uppgifter, utan är det någon som är snabbt färdig så får de andra uppgifter att lösa, 

    kan du inte höra med personalen på förskolan - de har ju säkert haft barn tidigare som börjat skolan ett år tidigare - och du kan ju höra vad de anser. ett annat alternativ är kanske att barnet börjar i förskoleklass ett år tidigare, och märker ni att barnet inte är redo för 1a klass kan hen gå kvar ett år i förskoleklass - så har något barn i min dotters klass gjort. 

  • cosinus

    Det är nog bara att anmäla att man vill att barnet ska börja. Roade mig med att läsa regelverket för några år sen och då stod det bl a att vill man gå kvar på dagis ett år extra så är det bara att säga till och likaså vill man börja ettan det året man fyller 6 ska man beredas plats som om man haft åldern inne. Kan inte tänka mig att de ska tjorva i förskoleklassen även om man inte har uttalat stöd i reglerna för det.

    Är barnet även moget socialt så är det väl bara att prova.

  • Anonym (fundersam)
    Dixie skrev 2015-08-25 21:52:12 följande:

    Jag upplever att skolan är mycket bättre på att möta barns olika behov idag än när jag gick i skolan - när jag besökt mina barns skola har alla barn inte haft samma uppgifter, utan är det någon som är snabbt färdig så får de andra uppgifter att lösa, 

    kan du inte höra med personalen på förskolan - de har ju säkert haft barn tidigare som börjat skolan ett år tidigare - och du kan ju höra vad de anser. ett annat alternativ är kanske att barnet börjar i förskoleklass ett år tidigare, och märker ni att barnet inte är redo för 1a klass kan hen gå kvar ett år i förskoleklass - så har något barn i min dotters klass gjort. 


    Okej. Har dessvärre inte någon bra insyn i skolan alls just nu.

    Jag ska ta upp det med förskolan längre fram tänkte jag. Men tänker lite så som du skrev att börja förskoleklass ett år tidigare och om hen inte är redo för ettan så blir det att gå om förskoleklassen. 
    cosinus skrev 2015-08-25 21:52:20 följande:

    Det är nog bara att anmäla att man vill att barnet ska börja. Roade mig med att läsa regelverket för några år sen och då stod det bl a att vill man gå kvar på dagis ett år extra så är det bara att säga till och likaså vill man börja ettan det året man fyller 6 ska man beredas plats som om man haft åldern inne. Kan inte tänka mig att de ska tjorva i förskoleklassen även om man inte har uttalat stöd i reglerna för det.

    Är barnet även moget socialt så är det väl bara att prova.


    Var anmäler man sånt? 

    Vill inte att barnet ska hoppa direkt från förskolan (dagis) direkt till ettan, så hellre två år i förskoleklass om det inte skulle funka. 
  • vampyria2

    Ca 50% av dem som börjar sexårsgruppen kan läsa och skriva redan, våra barn är mycket bättre på sånt än vad vi var när vi var små.

    I dag är vi i skolan (jag jobbar i en sån ) väldigt duktiga på att möta barnet där denne är och utmana barnet lagom mycket, alla barn ska ha en individuellplan för sitt lärande och följa den.

    Det som är viktigaste att tänka på när man sätter ett barn i skolan ett år tidigare är att socialt så kan de vara lite efter, även om det är född tidigt på året så är det endå ett år tidigare än vad denne ska vara och det märks väldigt ofta om inte direkt så efter några år.
    Sen är det aldrig roligt att vara yngst sen när man blir äldre, vara den som kommer att få vänta ett år på att få göra samma saker som sina vänner, det är viktigare än vad vi vuxna många gånger tänker på.

  • cosinus

    Ring och fråga på den skolan du vill att barnet ska gå, antagligen måste du söka någon plats via kommunen om det är en kommunal skola men då vet de garanterat var du ska vända dig

  • Flickan och kråkan

    Det är ju den sociala biten som är det väsentliga. Det kan (säger inte att det måste men inte helt ovanligt) att det spelar större roll när de är 13-15 än när de är 7. Kan vara bra med framförhållning. Min äldsta går i tvåan med dem som är födda samma år. Han lärde sig läsa strax efter att han fyllt 3 och läste kapitelböcker närvarande började förskoleklass. Har lätt att koncentrera sig länge på uppgifter, men är ändå liten på andra sätt. Mellansonen började förskoleklass i år. Läser. Sedan ser jag ingen vits att börja förskoleklass tidigare om jag ska vara ärlig. Hade hellre haft barnen i förskolan och sedan gått direkt till ettan. Men det är jag.

  • Anonym (fundersam)
    vampyria2 skrev 2015-08-25 22:01:01 följande:

    Ca 50% av dem som börjar sexårsgruppen kan läsa och skriva redan, våra barn är mycket bättre på sånt än vad vi var när vi var små.

    I dag är vi i skolan (jag jobbar i en sån ) väldigt duktiga på att möta barnet där denne är och utmana barnet lagom mycket, alla barn ska ha en individuellplan för sitt lärande och följa den.

    Det som är viktigaste att tänka på när man sätter ett barn i skolan ett år tidigare är att socialt så kan de vara lite efter, även om det är född tidigt på året så är det endå ett år tidigare än vad denne ska vara och det märks väldigt ofta om inte direkt så efter några år.
    Sen är det aldrig roligt att vara yngst sen när man blir äldre, vara den som kommer att få vänta ett år på att få göra samma saker som sina vänner, det är viktigare än vad vi vuxna många gånger tänker på.


    Oj, menar du på allvar att hälften av alla som börjar förskoleklass kan läsa och skriva? 

    Är ju superbra om det fungerar så i skolan. Socialt så ligger hen på ungefär samma nivå som de som började förskoleklass nu (ganska många i umgängeskretsen). Att alltid vara yngst, jo, visst, men det är ju liksom inte någon jätteskillnad mot de som fyller i dec, skiljer ju knappt en månad i så fall.
    cosinus skrev 2015-08-25 22:02:03 följande:

    Ring och fråga på den skolan du vill att barnet ska gå, antagligen måste du söka någon plats via kommunen om det är en kommunal skola men då vet de garanterat var du ska vända dig


    Tack :)
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-25 22:16:09 följande:

    Det är ju den sociala biten som är det väsentliga. Det kan (säger inte att det måste men inte helt ovanligt) att det spelar större roll när de är 13-15 än när de är 7. Kan vara bra med framförhållning. Min äldsta går i tvåan med dem som är födda samma år. Han lärde sig läsa strax efter att han fyllt 3 och läste kapitelböcker närvarande började förskoleklass. Har lätt att koncentrera sig länge på uppgifter, men är ändå liten på andra sätt. Mellansonen började förskoleklass i år. Läser. Sedan ser jag ingen vits att börja förskoleklass tidigare om jag ska vara ärlig. Hade hellre haft barnen i förskolan och sedan gått direkt till ettan. Men det är jag.


    Eftersom hen i stort sett enbart umgås med äldre kompisar (de som fyllt 6år och börjat förskoleklass nu bla.) så ligger hen på ungefär samma nivå själv. 

    Förskoleklassen innebär lite mer utmaningar än vad förskolan gör, så nej, skulle aldrig hoppa över det. 
  • vampyria2

    Ja i den åldern hon är nu så är det oftast inge någon jätte stor skillnad på dem när det kommer till mognad, det är när de börjar bli tonåringar som det börjar att ställa till problem.
    Det är ju ändå en ganska känslig ålder och man har märkt att barn som har börjat tidigare i skolan oftare är lite utanför längre fram i skolan, tyvärr.

    Sen finns det naturligtvis undantag så man ska inte dra alla över samma kam.

    Har du pratat något med hennes nuvarande fröknar om detta? Kan vara bra att höra vad de tycker om det hela.

  • Grävling 75

    En liten tanke bara... På mitt barns skola fick ett barn som börjat F-klass ett år tidigare gå om dvs gå två år i F-klass. ALLA barn vet och pratar om att det barnet har gått om. Jag skulle inte vilja riskera det!

    Jag har också barn som är framåt och tidiga, men det är många av de andra barnen på skolan också och lärarna är duktiga. Men barnen är som Vampyria2 säger ändå små på andra sätt och det är mycket det måste klara i F-klass (matsal, duscha efter gympan, klä sig efter väder osv).

Svar på tråden tidig skolstart?