• Anonym (SGI-f­rågor)
    Äldre 25 Aug 17:29
    23020 visningar
    5 svar
    5
    23020

    Frågor om SGI/Föräldrapenning

    Hej,

    Jag har ett par frågor om föräldrapenning utifrån min situation som ser ut som följande:

    Jag är just nu studerande på heltid (Högskola) och har varit det de senaste tre åren. Den 18/12 är jag färdig med mina studier. Innan jag började min utbildning på högskolan läste jag på komvux i ett år och dessförinnan arbetade jag på en förskola som barnskötare i över ett år. Utbildningarna och arbetet har skett i löpande form, det vill säga inga pauser har skett dem mellan. Jag har studerat året om sedan jag började, alltså läst sommarkurser.

    Som det ser ut nu kommer jag att inleda en ny anställning ganska snart efter jag avslutat mina studier, dock är jag osäker på när detta kommer att ske då jag ännu inte skrivit på ett formellt anställningsavtal. Jag studerar till förskollärare så kommer förmodligen få ett särskilt anställningsavtal som först är en visstidsanställning som kommer så fort jag kan uppvisa min lärarlegitimation övergå i en tillsvidareanställning.

    Jag och min sambo planerar att börja försöka få ett barn i november/december och mina frågor är ställda utifrån hypotesen att jag då blir gravid.

    1. Är min anställning och lön som jag innehade för ca 5 år sedan fortfarande giltig i förhållande till min SGI, det vill säga kan min SGI baseras på denna till trots att detta skedde så pass långt bak i tiden?

    2. Bör jag anmäla mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen så fort jag formellt avslutat mina studier för att skydda mitt gamla SGI?

    3. Hur länge måste jag ha arbetat på mitt nya arbete för att SGI:n ska baseras på den nya lönen?

    4. Har anställningsformen påverkan på hur ni kommer hantera mitt ärende? Iom att jag med all förmodan kommer att bli visstidsanställd till en början men tillsvidareanställd så fort min lärarlegitimation kan uppvisas (Dock finns det ju inga garantier när detta kan ske, kan ta upp till ett år tills jag får den).

    Tack på förhand,

    Vänliga hälsningar

  • Svar på tråden Frågor om SGI/Föräldrapenning
  • Äldre 26 Aug 08:38
    #1

    Hej!


     


    Var du kvalificerad för en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) före studierna påbörjades (arbete i minst sex månader) och sedan studerat med studiemedel från CSN under hela din studieperiod ska din SGI ligga vilande under perioden med studiestöd.


     


    För att sedan behålla den behöver du anmäla dig som arbetssökande första arbetslösa dagen efter att studierna avslutats.


     


    Får du en varaktig anställning (minst sex månader) och har för avsikt att arbeta i minst sex månader blir du berättigad till en ny SGI.


    Det är inte anställningen utan arbetet som ska vara stadigvarande.


     


    Hälsningar


    Per, handläggare

  • Anonym (SGI-f­rågor) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 09:21
    #2

    Hej,
    Tack för svar. Tänkte också på hur det fungerar rent formellt, måste jag i sådana fall skicka in intyg om både studier och arbetet som jag hade för ett antal år sedan till försäkringskassan? Är det något jag skulle kunna göra redan nu, trots att jag inte har ett aktivt ärende hos er?

    Vänliga hälsningar

  • Äldre 26 Aug 09:31
    #3

    Hej igen!

    Du behöver inte skicka in några intyg idag.
    Utredningen  om inkomst (SGI) görs först när vi får in en ansökan ifrån dig.

    Hälsningar
    Per, handläggare

  • Anonym (SGI-f­rågor) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 14:41
    #4

    Hej igen,
    Jag beställde i veckan hem intyg från CSN så jag skulle ha dessa tillgängliga hemma då det är dags, men upptäckte då att jag har haft en paus mellan två studieperioder på fyra veckor. Alltså jag fick studiemedel tom v. 31 2012, och sedan började jag få studiemedel på nytt v. 35 2012. Påverkar detta min SGI?

    Vänliga hälsningar

  • Äldre 7 Sep 11:17
    #5

    Hej igen!


     


    Ja det kan finnas en risk att det påverkar inkomsten du hade för 5 år sedan då, men det är svårt att ge ett generellt svar då det är en bedömningsfråga.

    Du behöver inte skicka in några papper från CSN då vi får impulser från dem via datasystemen.

    Om du inte får ett arbete direkt efter avslutade studier nu i december är det bra om du skriver in dig på AF första arbetslösa vardagen. Skulle du sedan få ett jobb på minst 6 månaders anställning så är det den anställningen vi kommer räkna på.


     


    Hälsningar


    Lina, handläggare

Svar på tråden Frågor om SGI/Föräldrapenning