• Anonym (SGI-f­rågor)
    Äldre 25 Aug 17:29
    23020 visningar
    5 svar
    5
    23020

    Frågor om SGI/Föräldrapenning

    Hej,

    Jag har ett par frågor om föräldrapenning utifrån min situation som ser ut som följande:

    Jag är just nu studerande på heltid (Högskola) och har varit det de senaste tre åren. Den 18/12 är jag färdig med mina studier. Innan jag började min utbildning på högskolan läste jag på komvux i ett år och dessförinnan arbetade jag på en förskola som barnskötare i över ett år. Utbildningarna och arbetet har skett i löpande form, det vill säga inga pauser har skett dem mellan. Jag har studerat året om sedan jag började, alltså läst sommarkurser.

    Som det ser ut nu kommer jag att inleda en ny anställning ganska snart efter jag avslutat mina studier, dock är jag osäker på när detta kommer att ske då jag ännu inte skrivit på ett formellt anställningsavtal. Jag studerar till förskollärare så kommer förmodligen få ett särskilt anställningsavtal som först är en visstidsanställning som kommer så fort jag kan uppvisa min lärarlegitimation övergå i en tillsvidareanställning.

    Jag och min sambo planerar att börja försöka få ett barn i november/december och mina frågor är ställda utifrån hypotesen att jag då blir gravid.

    1. Är min anställning och lön som jag innehade för ca 5 år sedan fortfarande giltig i förhållande till min SGI, det vill säga kan min SGI baseras på denna till trots att detta skedde så pass långt bak i tiden?

    2. Bör jag anmäla mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen så fort jag formellt avslutat mina studier för att skydda mitt gamla SGI?

    3. Hur länge måste jag ha arbetat på mitt nya arbete för att SGI:n ska baseras på den nya lönen?