• Anonym (på väg in i väggen !)

    om sjukskrivning ?

    Jag har en otroligt jobbig arbetssituation  och är på väg ner i ångestens ruiner .
    har vikariat på ett ställe i kommunen  .
    jag fick glädjen att få fortsätt på nytt vik .Trodde att nu kommer det bli bättre .
    Jag har under tiden här varit med om utfrysning av kollegor   , och en  ny chef som är kylig och gör diverse konstiga saker mot personal  ,ljuger och ser ut att inte ha den kompetens som man bör ha som chef   .
    Jag saknar helt förtroende  för den personen . så det är svårt att tala med henne om detta  att jag inte trivs på den nya avd ,jag vet  inte om hon kan stötta mig alls faktiskt .

    Jag är nu med två ny kollegor  som helt kör i sitt race   .
    vassa armbågar och hårda nypor  , utfrysning som att tex inte  hälsa när man kommer till jobbet  viskar och  tasslar  mm.
    jag har små barn hemma och blir då och då hemma för VAB  och det är inte så populärt  ,men vad ska man göra ?

    Av familjeskäl är jag dels slut körd där med ,  jag har en mamma som snart går in i himmelsen portar   ,hon är svårt sjuk  .och vi blir hårt belastade vi nära anhöriga .

    Jag vill sjukskriva mig nu för jag orkar inte längre . jag vill söka annat jobb  men känns som jag måste få ha en vilo period och gå stark ur detta .
    Hur går det till ?
    måste man sjukskriva sig  hos arbetsgivaren första veckan  sedan läkarintyg ? el  kan man gå direkt till en läkare för tid och ev få hjälp hos en psykolog ? 

    har man Rätt att få sjukskrivning som vikare  ,jag har ett längre vikariat med månadslön ?

    hoppas någon  vet  .

    Tack .

  • Svar på tråden om sjukskrivning ?
  • Anonym (Ja)

    Du har rätt att bli sjukskriven även som vikarie. Gå till en läkare som sjukskriver dig och ge intyget till din chef.

  • Anonym (Kära nån. . .)

    Men snälla. . .

    Det är just sånt här som gör att sjukskrivningstalen i Sverige är skyhöga.

    Sjukskrivningar är till för den som är sjuk, inte för den som inte trivs på jobbet. Det spelar ingen roll hur mycket du än berättar om hur illa du trivs och varför, det ger fortfarande inte rätt till sjukskrivning!

    Att du har det jobbigt privat hjälper inte heller, man kan liksom inte bli sjukskriven från själv livet - det går inte.

  • Kine
    Anonym (Kära nån. . .) skrev 2015-08-27 20:48:16 följande:

    Men snälla. . .

    Det är just sånt här som gör att sjukskrivningstalen i Sverige är skyhöga.

    Sjukskrivningar är till för den som är sjuk, inte för den som inte trivs på jobbet. Det spelar ingen roll hur mycket du än berättar om hur illa du trivs och varför, det ger fortfarande inte rätt till sjukskrivning!

    Att du har det jobbigt privat hjälper inte heller, man kan liksom inte bli sjukskriven från själv livet - det går inte.


    Om man inte orkar längre pga bla utfrysning på jobbet så ÄR det berättigad till sjukskrivning!

    Det ts har är med störta sannolikhet början till en depeission och det är en sjukdom!
  • Anonym (Kära nån. . .)
    Kine skrev 2015-08-27 20:53:59 följande:
    Om man inte orkar längre pga bla utfrysning på jobbet så ÄR det berättigad till sjukskrivning!

    Det ts har är med störta sannolikhet början till en depeission och det är en sjukdom!
    Nej, det är inte så. Jobbsituationen är en fråga för facket, inte FK. Du kan aldrig ha rätt till sjukskrivning på grund av dåligt arbetsklimat. Aldrig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Kära nån. . .) skrev 2015-08-27 20:57:07 följande:
    Nej, det är inte så. Jobbsituationen är en fråga för facket, inte FK. Du kan aldrig ha rätt till sjukskrivning på grund av dåligt arbetsklimat. Aldrig.

    Inte på grund av vad som sker på jobbet nej, men på grund av hur det som sker på jobbet har påverkat din hälsa.
  • Kine
    Anonym (Kära nån. . .) skrev 2015-08-27 20:57:07 följande:

    Nej, det är inte så. Jobbsituationen är en fråga för facket, inte FK. Du kan aldrig ha rätt till sjukskrivning på grund av dåligt arbetsklimat. Aldrig.


    Depression, aldrig hörtalas om det?

    Nyheter för dig, depeission ÄR en sjukdom och ger rätt till sjukskrivning.

    Att må dåligt av jobbet och saker som sker privat leder till att man blir deprimerad och går in i väggen. Detta leder till sjukskrivning. Och nej, facket kan inte göra något åt det.

    Du ska nog inte vara så snabb med att döma ut folk. Skäms på dig!

    Dessutom kan man mycket väl bli sjukskrivning pga mobbning och utfrysning på jobbet!
  • Anonym (Kära nån. . .)
    Anonym (.) skrev 2015-08-27 20:59:34 följande:

    Inte på grund av vad som sker på jobbet nej, men på grund av hur det som sker på jobbet har påverkat din hälsa.
    Men snacka om att slå in öppna dörrar. . .

    TS har dock inte skrivit ett ord om sin hälsa, men vissa tycker ju att det är kul att spekulera utan minsta fakta. . .

    Allt TS har skrivit är om jobbet och livet och sedan frågat om det är något man kan bli sjukskriven för.
  • Anonym (Kära nån. . .)
    Kine skrev 2015-08-27 21:01:30 följande:
    Depression, aldrig hörtalas om det?

    Nyheter för dig, depeission ÄR en sjukdom och ger rätt till sjukskrivning.

    Att må dåligt av jobbet och saker som sker privat leder till att man blir deprimerad och går in i väggen. Detta leder till sjukskrivning. Och nej, facket kan inte göra något åt det.

    Du ska nog inte vara så snabb med att döma ut folk. Skäms på dig!

    Dessutom kan man mycket väl bli sjukskrivning pga mobbning och utfrysning på jobbet!
    Så du tror på allvar att ett sjukintyg kan innehålla exempelvis "Pat trivs in på jobbet och med kollegorna. Känner att hon inte vill gå dit på grund av detta". . . och att det går igenom?
  • Kine
    Anonym (Kära nån. . .) skrev 2015-08-27 21:05:08 följande:

    Men snacka om att slå in öppna dörrar. . .

    TS har dock inte skrivit ett ord om sin hälsa, men vissa tycker ju att det är kul att spekulera utan minsta fakta. . .

    Allt TS har skrivit är om jobbet och livet och sedan frågat om det är något man kan bli sjukskriven för.


    Och du har ingen förståelse att mobbning på jobbet påverkar hälsan?
  • Kine
    Anonym (Kära nån. . .) skrev 2015-08-27 21:05:08 följande:

    Men snacka om att slå in öppna dörrar. . .

    TS har dock inte skrivit ett ord om sin hälsa, men vissa tycker ju att det är kul att spekulera utan minsta fakta. . .

    Allt TS har skrivit är om jobbet och livet och sedan frågat om det är något man kan bli sjukskriven för.


    Du verkar inte heller ha förståelse att man kan må dåligt pga en svårt sjuk mamma? Och i samband med tufft på jobbet påverkar detta hälsan?
Svar på tråden om sjukskrivning ?