• Anonym (HSP)

    Är det fel att vara känslig och jobba inom psykiatrin?

    Jag jobbar inom psykiatrin och är relativt nyanställd.
    Redan har jag hört att man som "känslig" inte hör hemma där, för att man är si och så. Jag ser mig sig som en HSP och det är inget jag kan jobba bort utan det är en del av min personlighet. Jag har en god självkänsla och mår bra, men när det blir mycket stress under en period, hukar jag lätt under. Det är lite snack på jobbet om mig. Det är jobbigt, när man tror att de som jobbar där borde ha större förståelse. Vad säger ni andra, som jobbar inom psykiatrin?
    Nog vet jag att som HSP är det mycket bra "egenskap" i rätt sammanhang.

  • Svar på tråden Är det fel att vara känslig och jobba inom psykiatrin?
  • Anonym (ojoj)

    Är man så känslig så ska man inte arbeta inom vården alls!

    Jag förstår det pratas om dig.....

  • NKmamma

    Det där måste du jobba med om du ska orka och göra ett bra jobb. Vilka situationer är det som gör dig stressad? Eller är det hela tiden?

  • Anonym (Varit inlagd)

    Jag som varit sjuk i djup depression och inlagd på psykavdelning tycker att sådana som du passar alldeles utmärkt inom psykvården. Mötte alldeles för mycket okänslig personal som jag tydligt kände att de inte alls brydde sig om mig. Utan att de tvärtom visade förakt. Jag har försökt ta mitt liv flera gånger. Kanske du ska välja på vilken slags psykavdelning du ska jobba.

  • Anonym (ja)

    Både ja och nej vill jag påstå. Min erfarenhet av vården (psyk) är att man måste vara ganska tuff. Det är min åsikt som tidigare patient.
    Empatisk ska man vara, men högkänslig kan jag inte se hur det är bra för någon inblandad.

  • Anonym (HSP)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-25 20:19:26 följande:

    Är man så känslig så ska man inte arbeta inom vården alls!

    Jag förstår det pratas om dig.....


    Jag bölar ju inte. Men har mycket gott av empati.
  • Anonym (HSP)
    NKmamma skrev 2015-08-25 20:24:17 följande:

    Det där måste du jobba med om du ska orka och göra ett bra jobb. Vilka situationer är det som gör dig stressad? Eller är det hela tiden?


    Jag blir lätt överstimulerad vid mycket intryck. Vad jag vet är det rätt så lugnt på psyket, utan vid speciella situationer.
  • Anonym (HSP)
    Anonym (ja) skrev 2015-08-25 20:28:49 följande:

    Både ja och nej vill jag påstå. Min erfarenhet av vården (psyk) är att man måste vara ganska tuff. Det är min åsikt som tidigare patient.
    Empatisk ska man vara, men högkänslig kan jag inte se hur det är bra för någon inblandad.


    Varför tror folk att man är svag om man är högkänslig?

    Jag kan vara väldigt tuff. Jag står för det jag tycker. Jag kan vara riktigt självsäker, men om det blir för mycket stimulans blir det jobbigt.
    Skulle jag tillbringa på Liseberg en hel dag, behöver jag sedan nästa dag vara ensam för att fylla på med energi.
  • Anonym (ja)
    Anonym (HSP) skrev 2015-08-25 21:00:21 följande:
    Varför tror folk att man är svag om man är högkänslig?

    Jag kan vara väldigt tuff. Jag står för det jag tycker. Jag kan vara riktigt självsäker, men om det blir för mycket stimulans blir det jobbigt.
    Skulle jag tillbringa på Liseberg en hel dag, behöver jag sedan nästa dag vara ensam för att fylla på med energi.
    Jag valde nog fel ord, tuff var kanske inte rätt.
    Jag säger inte att du är svag för du är högkänslig - jag är precis likadan.
    Nu vet jag inte vad exakt du jobbar med men det är ett väldigt krävande yrke, det ställs höga krav på dig som person.
    Människor kan vara utagerande, manipulativa, rent ut sagt elaka. Dränerande helt enkelt. Och du jobbar väl varje dag?

    Men ja vad vet jag.
    Min egna erfarenhet när jag var sjuk var att jag läste av mig människor väldigt bra och minsta tecken på "svaghet" (som jag då hade sett det) hade jag använt som ett vapen gentemot den personen.

    Både en och två personer knäcktes av deras arbete. 
    Du kanske är grym på det du gör, du kanske går in i väggen om ett år. Det vet egentligen bara du.
  • Anonym (I know)

    Klart du kan ! Om det är det du verkligen vill ska inte personlighet förstöra det. Inom alla yrken finns det olika personligheter. Det kanske blir krävande till en början men du kommer att vänja dig. Jag håller själv på att utbilda mig till socionom o vill jobba som KBT på psyk. Jag är HSP med tidigare depressions problem o stark ångest som hållet i sig. Men jag ser det som en fördel ???? För då vet jag själv hur det känns. Jag tänker jobba med det jag vill. Go for it!

  • Kine
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-25 20:19:26 följande:

    Är man så känslig så ska man inte arbeta inom vården alls!

    Jag förstår det pratas om dig.....


    Nja, känsliga personer kan absolut jobba inom vården. Men det gäller att lägga privatlivet hemma när man är på jobbet (vilket förövrigt gäller alla)
Svar på tråden Är det fel att vara känslig och jobba inom psykiatrin?