• Anonym (?)

    Varför tigger förskolepedagoger?

    Ja, varför tigger förskolepedagoger leksaker till barnen i loppisgrupper på fb?

    Får man inte pengar till sånt? Har sett detta flera gånger.

  • Svar på tråden Varför tigger förskolepedagoger?
  • Anonym (D)

    Man har en budget som ska räcka till alla avdelningens utgifter. Dessa förskolepedagoger är kanske extra ambitiösa och vill kunna göra något extra roligt med/för barnen?

  • Anonym (I)

    Är det så svårt för dig att förstå att du måste starta en anonym tråd på familjeliv?

    Du har aldrig funderat över varför det är stora barngrupper osv på fsk?

  • Anonym (suprise?)
    Anonym (?) skrev 2015-08-25 20:29:06 följande:

    Ja, varför tigger förskolepedagoger leksaker till barnen i loppisgrupper på fb?

    Får man inte pengar till sånt? Har sett detta flera gånger.


    Kort och gott, för att välfärdssystemet kollapsar just nu och pengar räcker inte runt längre.


     

  • Anonym (?)
    Anonym (I) skrev 2015-08-25 20:34:57 följande:

    Är det så svårt för dig att förstå att du måste starta en anonym tråd på familjeliv?

    Du har aldrig funderat över varför det är stora barngrupper osv på fsk?


    Ja, exakt så svårt är det. Var det nått mer du undrade?
  • Frontline

    Har sett samma leksaker på mina barns förskola som jag hade när jag gick där på 70-talet då ser man ju hur mycket pengar det skjuts till för leksaker på förskolorna...

    Själv ger vi bort både kläder och leksaker till förskolan som inte används här hemma längre...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers
    Frontline skrev 2015-08-25 22:39:44 följande:

    Har sett samma leksaker på mina barns förskola som jag hade när jag gick där på 70-talet då ser man ju hur mycket pengar det skjuts till för leksaker på förskolorna...

    Själv ger vi bort både kläder och leksaker till förskolan som inte används här hemma längre...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Jag kan bli förbannad på detta. Det gör att politikerna kan spara ännu mer. Det är synd för barnens skull som aldrig får något nytt till sina verksamheter och ändå ska de följa en läroplan men får inga material. Det går inte ihop i mina ögon
  • Anonym (Anna)
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 02:24:15 följande:

    Jag kan bli förbannad på detta. Det gör att politikerna kan spara ännu mer. Det är synd för barnens skull som aldrig får något nytt till sina verksamheter och ändå ska de följa en läroplan men får inga material. Det går inte ihop i mina ögon


    Barnen går i förskolan en kort tid så för BARNEN är leksakerna som finns nya.

    Vadå läroplan? Urlarvigt, förskol"lärare" är barnvakter när föräldrarna jobbar.

    Först när barnen börjar i skolan kommer LÄRARE in i bilden!
  • Anonym (123)
    Anonym (Anna) skrev 2015-08-26 06:28:00 följande:
    Barnen går i förskolan en kort tid så för BARNEN är leksakerna som finns nya.

    Vadå läroplan? Urlarvigt, förskol"lärare" är barnvakter när föräldrarna jobbar.

    Först när barnen börjar i skolan kommer LÄRARE in i bilden!
    Förskollärare är naturligtvis lärare och det finns så klart en läroplan för förskolan. Sedan finns ju även barnskötare som saknar akademisk utbildning,

    Det är väl bra att de tigger leksaker, men det är synd att det ska behövas.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (123) skrev 2015-08-26 06:38:27 följande:

    Förskollärare är naturligtvis lärare och det finns så klart en läroplan för förskolan. Sedan finns ju även barnskötare som saknar akademisk utbildning,

    Det är väl bra att de tigger leksaker, men det är synd att det ska behövas.


    Jo jag vet att det finns högskoleutbildning till förskollärare, har jobbat på högskola.

    Men JAG anser att det är en onödig flumutbildning och att dessa människor är barnvakter, inget annat!

    Det behövs inte, det är inte barnen som tröttnar på leksaker utan personalen.
  • Anonym (s)

    jag skänkte ofta bort stora påsar med garn till mina barns dagis, när jag rensade hemma. Handarbetar mycket så har stort garnlager. Nån gång per år kunde jag komma med 2-3 påsar med bara garn. Personalen blev överlycklig varje gång och pratade om allt pyssel barnen kunde få göra. Att få odla den kreativa sidan är oerhört viktigt för allas utveckling, oavsett vad man senare gör i livet.
    Visst finns det en budget för inköp men det vet nog alla idag att både barnomsorgen och skolan får trolla för att få det att gå ihop. 

    Lite OT men ändå, som jämförelse: Jag jobbar på en gymnasieskola. Vi fick veta att årets budget för bokinköp ligger på ca 100.000 kr. Det är väldigt lite med tanke på att vi har över 400 elever som dessa pengar ska gälla, och det gäller alla ämnen! Dvs alla ämnen kan inte köpa nåt (alla ämnen behöver inte ny lärobok varje år heller) utan vi får prioritera vilka ämnen som bäst behöver. En lärobok brukar kosta mellan 300-500 kr/bok. You do the math, liksom. 
    Om någon påpekar att man kan köpa E-böcker idag så ja, det kan man men de kostar faktiskt ungefär lika mycket och licenserna ligger på 1 eller kanske upp till 3 år, sen måste man ändå köpa nya E-böcker. Om man köper en riktig bok och har den längre än 3 år brukar det bli billigare, men det går ju bara i ämnen där innehållet inte ändras så snabbt. 

    Med tanke på den senaste forskningen som påvisar att det är jobbigare för vår hjärna att läsa på en skärm än i en bok så ska man väl ta det i beaktande också, inte bara priset. 

    sorry för lite OT; menar inte att skapa en debatt om skolböcker, men bara visa att så här är det nog i de flesta kommuner oavsett om det gäller små eller stora barn.

Svar på tråden Varför tigger förskolepedagoger?