• Anonym (99)

    Friskanmälan

    Hej! 
    Jag kommer att kunna återgå till jobbet några dagar innan min sjukskrivning går ut och kommer därför friskanmäla mig hos er. Saken är den att jag redan har fått min utbetalning även för de dagarna som jag nu kommer jobba istället. 
    Antar därför att jag kommer bli återbetalningsskyldig. Hur funkar det? Är det något som kan påverka min sgi negativt? 
    Blev lite orolig. 

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-26 08:41
    När jag återgår till tjänsten kommer jag också att gå ner i tid till 80%. Inte som deltids sjukskrivning, utan ner i tid för att jag har barn under 8 år. Påverkar det nått nu när jag blir återbetalningsskyldig?

  • Svar på tråden Friskanmälan
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Sjukpenning betalas bara ut för dagar som har varit. Försäkringskassan kan inte betala ut sjukpenning för dagar framåt i tiden. Om du i dagsläget fortfarande är sjukskriven och ännu inte börjat arbeta så har du inte fått ersättning för dagar du kommer att arbeta.



    Det viktiga framöver är att du gör en friskanmälan så fort du återgått till arbetet, så att vi inte betalar ut sjukpenning för samma tid som du arbetar. Den friskanmälan kan du göra på vår självbetjäningstjänst Mina sidor. Där loggar du in där med ett bank-ID.



    Hälsningar

    Jon, handläggare

Svar på tråden Friskanmälan