• Anonym (Ulrik­a)
    Äldre 26 Aug 16:22
    12047 visningar
    37 svar
    37
    12047

    Barn som ej klarar "inskolning

    Min systers dotter klarar ej att skolas in på förskola. Hon berättar att hon bara skriker när dem ej e där. Hysterisk och arg och vill ej leka. 4 v har gått och hon blir ej lugnad ens 1 h efter mamma gått. Hon är 19 månader.

    Vad kan det bero på? Borde fröken ej kunna avleda henne så hon slutar gråta?

    Min syster är ganska sträng i sin uppfostran mot dottern och ryter på skarpen om hon gör något hon inte får. Ksnske inte hör till saken men kanske är dottern otrygg pga de?

    Tycker synd om min syster och dottern

  • Svar på tråden Barn som ej klarar "inskolning
  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 26 Aug 16:24
    #1
    Anonym (Ulrika) skrev 2015-08-26 16:22:51 följande:

    Min systers dotter klarar ej att skolas in på förskola. Hon berättar att hon bara skriker när dem ej e där. Hysterisk och arg och vill ej leka. 4 v har gått och hon blir ej lugnad ens 1 h efter mamma gått. Hon är 19 månader.

    Vad kan det bero på? Borde fröken ej kunna avleda henne så hon slutar gråta?

    Min syster är ganska sträng i sin uppfostran mot dottern och ryter på skarpen om hon gör något hon inte får. Ksnske inte hör till saken men kanske är dottern otrygg pga de?

    Tycker synd om min syster och dottern


    Har man en mamma eller pappa som ryter och är elak, så lär man väl älska förskolan och de mjuka och trevliga fröknarna?
  • Anonym (Ulrik­a) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 16:29
    #2
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-26 16:24:20 följande:

    Har man en mamma eller pappa som ryter och är elak, så lär man väl älska förskolan och de mjuka och trevliga fröknarna?


    Borde kanske vara så men hon kanske blivit ängslig av de?

    Ryter inte och är elak i helhet men om hon kladdar med maten etc så blir de hård uppläxning
  • Anonym (Maja)
    Äldre 26 Aug 16:32
    #3
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-26 16:24:20 följande:
    Har man en mamma eller pappa som ryter och är elak, så lär man väl älska förskolan och de mjuka och trevliga fröknarna?
    Mja. Är man inte uppfostrad med trygghet så är det svårt att lämna hemmet. Då vill man inte bli lämnad. Trygga barn har lättare för förskolan.

    Sen skulle jag aldrig hålla på i 4 veckor med inskolning och att barnet bara gråter, usch! Avbryt inskolningen och testa senare igen.
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Aug 16:35
    #4

    För oss var det precis tvärt om.
    Min son är trygg, med mig, och av den anledningen har han svårt att lämna mig. Han är väldigt mammig.


    Anonym (Maja) skrev 2015-08-26 16:32:00 följande:
    Mja. Är man inte uppfostrad med trygghet så är det svårt att lämna hemmet. Då vill man inte bli lämnad. Trygga barn har lättare för förskolan.

    Sen skulle jag aldrig hålla på i 4 veckor med inskolning och att barnet bara gråter, usch! Avbryt inskolningen och testa senare igen.
  • Anonym (Ulrik­a) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 16:38
    #5

    Trygg anknytning är en sak men då klarar man ändå lämna mamma efter lite gråt.

    Trygg anknytning gör barnet tryggt i sig själv så barnet vågar utforska världen själv

  • Anonym (Kansk­e)
    Äldre 26 Aug 16:38
    #6

    Vissa barn behöver en annan miljö än förskola faktiskt. Min mamma jobbade som förskollärare och hon hade ett par barn under alla sina år som helt enkelt inte klarade förskolemiljön. Det var omöjligt att skola in dem utan att göra dem illa så att säga. De fick gå hos dagmamma istället, det gick bra.

  • Anonym (Maja)
    Äldre 26 Aug 16:43
    #7
    Anonym (Ulrika) skrev 2015-08-26 16:38:22 följande:

    Trygg anknytning är en sak men då klarar man ändå lämna mamma efter lite gråt.

    Trygg anknytning gör barnet tryggt i sig själv så barnet vågar utforska världen själv


    Precis!
  • Anonym (Maja)
    Äldre 26 Aug 16:46
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2015-08-26 16:35:11 följande:

    För oss var det precis tvärt om.
    Min son är trygg, med mig, och av den anledningen har han svårt att lämna mig. Han är väldigt mammig.


    Han kanske var för liten då? Förskola passar inte alla barn. Hade ni lämnat han mycket innan?

    Jag förstår att små barn kan bli ledsna utan sina föräldrar i början, men man får ju stanna tills dom känner sig trygga med någon annan där.
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Aug 16:47
    #9
    Anonym (Ulrika) skrev 2015-08-26 16:38:22 följande:

    Trygg anknytning är en sak men då klarar man ändå lämna mamma efter lite gråt.

    Trygg anknytning gör barnet tryggt i sig själv så barnet vågar utforska världen själv


    Min son gråter förvisso inte när jag lämnar honom, men han är inte speciellt pigg på att lämnas. Han vill hellre vara hemma med mig.
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 26 Aug 16:47
    #10
    Anonym (Maja) skrev 2015-08-26 16:46:20 följande:
    Han kanske var för liten då? Förskola passar inte alla barn. Hade ni lämnat han mycket innan?

    Jag förstår att små barn kan bli ledsna utan sina föräldrar i början, men man får ju stanna tills dom känner sig trygga med någon annan där.
    Han var fyra år när han började på förskola för första gången.
    Fem år nu.
Svar på tråden Barn som ej klarar "inskolning