• Anonym (ajaha­hajaha­jajaha­jajkah­)
    Äldre 26 Aug 22:06
    33305 visningar
    124 svar
    +2
    124
    33305

    Svenskar missbrukar "sushi"

    Sushi har blivit ett sånt missbrukat begrepp idag. Precis som med Italienarnas pizza ska plötsligt alla göra sushi och ha på sina menyer. Dyker upp kinarestauranger, turkar, ur-svenskar, gud vet vad, som serverar "sushi". Problemet är att få verkar fatta vad sushi är. Det är inte bara att ta lite ris och wasabi (som tyvärr aldrig är äkta wasabirot på restaurangerna utan bara färglagd pepparrotskräm) och nån rå fiskbit och servera med lite billig sojasås som sen äts med inlagd budgetingefära och träflisor...

    I Japan har riktiga sushikockar flera år av erfarenhet bakom sig för att ens få kalla sig sushikock. Här i Sverige tror vem som helst att de kan tillaga sushi och kalla sig sushibar.

    Rent patetiskt.

    Ska man göra nånting så gör det ordentligt.

    Och förresten. De där s.k. california rolls m.m. är INTE sushi, det är nått som amerikanerna hittat på.

    Sen tror folk att de är så jädra häftiga som äter sushi. Fattar inte grejen. Folk på tunnelbanan sitter och skryter om att de ätit sushi. Jaha. Hör på mig då, jag har ätit PIZZA! Wow, den ni. Och jag åt ALLT på tallriken. Familjepizza! WOW!

  • Svar på tråden Svenskar missbrukar "sushi"
  • Äldre 26 Aug 22:09
    #1
    -1
    Anonym (ajahahajahajajahajajkah) skrev 2015-08-26 22:06:35 följande:

    Folk på tunnelbanan sitter och skryter om att de ätit sushi. Jaha. 


    om nu någon skulle stoltsera över att det äter sushi - låt dem göra det - finns väl viktigare saker att bekymra sig om!
  • Anonym (K)
    Äldre 26 Aug 22:11
    #2
    -1 +3

    Har svårt att tro att folk skryter på tunnelbanan om att de har ätit sushi. Det är ju inte ens trendigt längre. Du verkar lite efter om du tror att det fortfarande är hippt.

  • Påven Johann­a
    Äldre 26 Aug 22:18
    #3
    Anonym (K) skrev 2015-08-26 22:11:14 följande:

    Har svårt att tro att folk skryter på tunnelbanan om att de har ätit sushi. Det är ju inte ens trendigt längre. Du verkar lite efter om du tror att det fortfarande är hippt.


    Hippt? Vad spelar det för roll om det är hippt eller inte, det är gott. Jag älskar sushi. Hjärta
  • Anonym (K)
    Äldre 26 Aug 22:25
    #4
    Påven Johanna skrev 2015-08-26 22:18:19 följande:

    Hippt? Vad spelar det för roll om det är hippt eller inte, det är gott. Jag älskar sushi. 


    Ja det var det jag menade :) menar att folk äter det för att det är gott nuförtiden, inte som i början när det var trendigt och en del åt det för att det var coolt.
  • Äldre 26 Aug 22:28
    #5

    Sushi....

    Visst är jag benägen att hålla med TS, lite grann. Inte har jag hört någon skryta om att de ätit sushi, men ändå.

    Dessutom skulle jag aldrig äta sushi i Sverige, om jag inte gjort den själv, eftersom jag hittills inte stött på någon restaurang i Sverige som har vett att laga sushi i ett svalt kök...... Sushin lagas i samma kök som resten i min erfarenhet, och det är som upplagt för matförgiftning. (det finns säkert vettiga kök, men jag har inte hittat de)


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Ego Lovers
    Äldre 26 Aug 23:29
    #6
    Aniiee skrev 2015-08-26 22:28:09 följande:

    Sushi....

    Visst är jag benägen att hålla med TS, lite grann. Inte har jag hört någon skryta om att de ätit sushi, men ändå.

    Dessutom skulle jag aldrig äta sushi i Sverige, om jag inte gjort den själv, eftersom jag hittills inte stött på någon restaurang i Sverige som har vett att laga sushi i ett svalt kök...... Sushin lagas i samma kök som resten i min erfarenhet, och det är som upplagt för matförgiftning. (det finns säkert vettiga kök, men jag har inte hittat de)


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
    Åh vi har en thairestaurang som har sushi och de har den maten i en disk vid kassan där de tillreder den och inte inne i köket. Det är iof en väldigt liten resturang. Kanske de gör rätt?
  • Äldre 26 Aug 23:38
    #7
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 23:29:25 följande:
    Åh vi har en thairestaurang som har sushi och de har den maten i en disk vid kassan där de tillreder den och inte inne i köket. Det är iof en väldigt liten resturang. Kanske de gör rätt?
    Låter mycket vettigare. Antar att disken är isad? Inte helt nödvändigt. I varmkökets 35-50 grader ska den i alla fall inte vara.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Äldre 26 Aug 23:41
    #8

    Känns lite väl pretto att ilskna till över att folk äter mat de tycker är god, bara för att tillagningssättet skiljer sig från ursprungslandet. Så länge det inte är ohygieniskt, och det har ju kommunen och Livsmedelsverket ansvar för att kolla. Iofs äter jag bara sushi på restauranger som serverar uteslutande sushi, för jag upplever också att det känns lite riskabelt med "blandkök". Att sushin är amerikaniserad, som C rolls, eller t.o.m. försvenskad ser jag dock som ett icke-problem. Jag vet vad det är jag betalar för och återkommer bara till ställen jag gillar.

  • Ego Lovers
    Äldre 26 Aug 23:41
    #8
    Aniiee skrev 2015-08-26 23:38:05 följande:
    Låter mycket vettigare. Antar att disken är isad? Inte helt nödvändigt. I varmkökets 35-50 grader ska den i alla fall inte vara.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
    Ja den är kyld ungefär som på konditorierna där de har tårtorna fast mindre
  • Anonym (ajaha­hajaha­jajaha­jajkah­) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 01:27
    #9
    IMHO skrev 2015-08-26 23:41:08 följande:

    Känns lite väl pretto att ilskna till över att folk äter mat de tycker är god, bara för att tillagningssättet skiljer sig från ursprungslandet. Så länge det inte är ohygieniskt, och det har ju kommunen och Livsmedelsverket ansvar för att kolla. Iofs äter jag bara sushi på restauranger som serverar uteslutande sushi, för jag upplever också att det känns lite riskabelt med "blandkök". Att sushin är amerikaniserad, som C rolls, eller t.o.m. försvenskad ser jag dock som ett icke-problem. Jag vet vad det är jag betalar för och återkommer bara till ställen jag gillar.


    Vi ska äta SVENSK HUSMANSKOST!

    Sluta upp med de där pileristiska beteendena ni har kommit med!
Svar på tråden Svenskar missbrukar "sushi"