• Epepe

    Hur många flyktingar kan Sverige teoretiskt ta emot?

    Hur många flyktingar tror du Sverige teoretiskt kan ta emot? Finns det överhuvudtaget någonting man måste ta hänsyn till?

    Vad tycker du då i så fall att detta skulle kunna vara? Brist på pengar? Bostäder? Arbeten? Eller tycker du det mer ligger på hur den enskilde människan reagerar t ex integration, främlingskap, fundamentalism, ensamhet osv.  

  • Svar på tråden Hur många flyktingar kan Sverige teoretiskt ta emot?
  • Ego Lovers

    Vi har ju mycket yta så vi kan pressa in väldigt många men sedan är frågan om de kan tänka sig att sätta sig ute i skogen i Lappland

  • Frontline

    Absolut inte en jävel till...
    finns ju inte ens boende till folket vi har...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Yellow Cross

    Teoretiskt sett så skulle hela världens befolkning bosätta sig i Sverige,dock inte utan att den Svenska nationen upphörde att existera.

  • thure

    Den här tråden lär bli kort eftersom ingen av flyktingförespråkarna kommer svara i tråden. Det går ann att kräka ur sig sitt sd-hat men om man ställer dem mot väggen och ber om en direkt siffra så försvinner de lika fort som en avlöning.

    I teorin kan säkert hela världen komma hit men knappast i praktiken. Sverige är det land i Europa som tagit emot mest asylanter genom åren och övriga länder ser med spänning på när vi genomför vårt politiska experiment.
    Sverige kan inte ta emot mer asylanter nu. När vi fått ordning på bostadsbrist och satt folk i arbete kan vi börja öppna dörren igen.

  • KillBill

    Sett till Sveriges yta så finns möjlighet att öka folkmängden med ytterligare ett antal 10-tals miljoner människor. Se bara på Tyskland som till ytan är mindre än Sverige men som har en befolkning på 80 miljoner människor.

    Det är emellertid inte landets yta utan infrastrukturen (tillgång till bostäder, skolor osv) som kommer sätta begränsningen på invandringen. Jag tror att vi i dag ligger ganska nära taket för hur många invandrare som vi årligen kan ta emot. Om den historiskt sett höga invandringen skulle fortsätt så skulle det då ta 800 år innan vi har kommit upp till samma befolkningsstorlek som Tyskland.

    Vi får dock hoppas att läget i Syrien och Nordafrika lugnar ner sig och att vi snart är tillbaka på de flyktingnivåer som gällde för 10 år sedan.

  • Epepe
    KillBill skrev 2015-08-27 08:15:02 följande:

    Sett till Sveriges yta så finns möjlighet att öka folkmängden med ytterligare ett antal 10-tals miljoner människor. Se bara på Tyskland som till ytan är mindre än Sverige men som har en befolkning på 80 miljoner människor.

    Det är emellertid inte landets yta utan infrastrukturen (tillgång till bostäder, skolor osv) som kommer sätta begränsningen på invandringen. Jag tror att vi i dag ligger ganska nära taket för hur många invandrare som vi årligen kan ta emot. Om den historiskt sett höga invandringen skulle fortsätt så skulle det då ta 800 år innan vi har kommit upp till samma befolkningsstorlek som Tyskland.

    Vi får dock hoppas att läget i Syrien och Nordafrika lugnar ner sig och att vi snart är tillbaka på de flyktingnivåer som gällde för 10 år sedan.


    Jag instämmer, men kan samtidigt inte låta bli att undra varför inte världen samordnar sig och försöker göra mer åt det som nu sker i Syrien. Och detta tror jag inte att bara gäller mig. Nej jag har helt enkelt svårt att förstå hur detta med IS kan skapa en sådan kaos? Hur många är IS egentligen i förhållande till alla de som nu flyr. Ja hur kan IS hålla en hel värld i schack? För tragedin jämförs ju trots allt nu med andra världskriget. En tragedi som ju trots allt berörde väldigt många fler länder. Borde inte världen idag kunna göra mer? Ja låt säga att flyktingvågen satts igång av något annat, t ex en gigantisk naturkatastrof typ farsot, jordbävning vulkanutbrott, kometnedslag. Har världen verkligen så dålig beredskap? För det måste man väll ändå säga att man har när nu så många av Europas länder agerar med en sådan motvilja som man gör. Eller vad är det egentligen frågan om?

    Man kanske inte kan göra en sådan jämförelsen. Men jag kan i alla fall inte låta bli att undra hur det hade sett ut om västvärlden på något sätt hade drabbats av en katastrof som tvingat människor på flykt i samma omfattning som sker idag? Vem hade då tagit emot oss då? Hur hade man då tagit emot oss då? osv.
  • Epepe
    Nerfherder skrev 2015-08-27 17:25:40 följande:

    Alla


    Jag skrev visserligen i "teorin". Visst i teorin kan man ju önska att man kunde ta emot alla. Men tror du verkligen detta skulle gå i praktiken?
  • Nerfherder
    Epepe skrev 2015-08-27 17:29:22 följande:

    Jag skrev visserligen i "teorin". Visst i teorin kan man ju önska att man kunde ta emot alla. Men tror du verkligen detta skulle gå i praktiken?


    App app app, inte ändra sig nu. Jag svaradee på TS...
Svar på tråden Hur många flyktingar kan Sverige teoretiskt ta emot?