• Anonym (Es)

    Ang Föräldrarpenning

    Hej...

    Vill bara få klart för mig vad som gäller om jag skulle bli gravid igen.

    Säg att jag vill ha tätt mellan barna, hur kan jag då gå till väga för atr bibehålla en bra fp?

    Fick barn den 1/6 2015 och räknar med att återgå till mitt ena jobb den 1/10 ca: 25% och återgå till mitt 75% jobb siste aprill nästa år för att sen låta pappan gå hemma med killen över sommaren. Om jag nu skulle bli gravid innan aprill hur kommer då min fp beräknas och även vad händer om jag blir gravid innom ett år efter aprill? Hoppas ni förstår hur jag menar...

  • Svar på tråden Ang Föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Generellt så behåller du samma föräldrapenning tills barnets tvåårsdag. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.


     


    Om du blir gravid efter det och inte har skyddat din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så kan din föräldrapenning beräknas på vad du faktiskt tjänar. Du kan dock skydda din SGI och få föräldrapenning baserat på din fastställda SGI.


     


    Läs mer via länken nedan:


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

Svar på tråden Ang Föräldrarpenning